Moottoripyöränkuljettajilla on 27 kertaa suurempi riski kuolla liikenneonnettomuudessa kuin henkilöauton kuljettajilla. Yöllä ajaminen on erityisen vaarallista, siihen aikaan ajoittuu miltei puolet kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista (Yhdysvalloissa).

Viime vuonna tehty tutkimus osoittaa, että ajattelemalla moottoripyörän valaistusjärjestelmät uusiksi – laittamalla kuusi valoa pyörän yläosasta alas asti mieluummin kuin käyttämällä vain yhtä yksittäistä ajovaloa – voisi auttaa autoilijoita näkemään motoristit.

Tutkimus julkistettiin "Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour" -aikakauslehdessä ja se on Rice Universityn tutkijan Pat DeLucian ja Emory Healthcaren tutkijan Bradley Weaverin käsialaa. Viimemainittu väitteli filosofian tohtoriksi Ricessa.

– Koska moottoripyörät ovat pienempiä kuin monet muut ajoneuvot, on näiden kuljettajille vaikeampaa määrittää heidän liikkeensä tien päällä, kertoi tutkimuksen vetäjänä toiminut Weaver. Hän on myös insinööri ja tutkii inhimillisten tekijöiden vaikutusta sekä teki väitöskirjansa aiheesta. – Se on erityisen vaikeaa yöllä, kun moottoripyörässä on vain yksi ajovalo, josta muut kuljettajat eivät voi arvioida moottoripyörän koko korkeutta tai leveyttä.

Tutkimus paljasti, että paremmat valot voisivat auttaa siihen, että muut tielläliikkujat voisivat nähdä moottoripyörät jopa 0,8 sekuntia aikaisemmin.

– Vain vähän alle sekunti ei välttämättä näytä paljolta, mutta se vähennettynä kuljettajan potentiaalisen törmäyksen vasteajasta, voi merkitä eroa elämän ja kuoleman välillä, korosti psykologian professori DeLucia. Hän on erikoistunut inhimillisten tekijöiden tutkimukseen erityisesti liikenteen ja terveydenhoidon osalta.

Tutkimusta varten DeLucia ja Weaver rekrytoivat 35 ihmistä iältään 19 - 70 vuoden haarukasta, osallistumaan laboratoriossa toteutettuun ajosimulaatioon. Tutkijat mittasivat, miten nopeasti osallistujat näkivät moottoripyörät erilaisilla laajennetuilla valovarustuskonfiguraatioilla, jotka valaisivat näiden koko korkeuden ja leveyden. Jokainen uusista valodesigneista paransi vasteaikaa verrattuna yhden ajovalon ratkaisuun, mutta nopeimmin osallistujat reagoivat kuuden valon konfiguraatioon.

Lisää aiheesta Rice Universityn sivuilla täällä.