Interbradin vuotuinen Top 100 -lista on maailmanlaajuisesti toimivien yritysten kisakenttää, jossa näiden brändeille annetaan laskennallinen arvo. Yritykset suhtautuvat asiaan hyvin vakavasti, sillä listalla menestymisellä on heijasteensa myös osakekurssissa.

Kolme korkeimmalle listalla rankattua yritystä ovat 1. Apple, 2. Google ja 3. Coca-Cola. Ensimmäinen autovalmistaja sijalla 10. on Mercedes-Benz, ja korkeimmalle kivunnut yritys, joka edes valmistaa moottoripyöriä on BMW sijalla 11. BMW:n arvioinnissa ei kuitenkaan sanallakaan mainita moottoripyörävalmistuksen olemassaoloa, siksi pientä se on suhteessa autonvalmistukseen.

Toinen autonvalmistaja, joka on jotensakin löysästi tekemisissä moottoripyörävalmistuksen kanssa on Audi, joka omistaa Ducatin. Audi rankattiin sijalle 45, eikä myöskään sen yhteydessä mainita moottoripyöriä.

Honda listalla 20.

Honda sensijaan mainittiin moneen otteeseen arvioinnissaan myös moottoripyörävalmistajana, ja se oli samalla sijalla kuin vuotta aiemmin eli 20:nä.

Perusteluissa korostettiin sen paluuta Formula 1:een McLarenin moottoritoimittajaksi 20 vuoden jälkeen. Lisäksi sen interaktiivinen kampanja "Sound of Honda / Ayrton Senna 1989", voitti Cannesin Lion International Festival of Creativityn Grand Prixin. Lisäksi Honda reagoi vahvasti paikallisiin markkinoihin vastaamalla nopeasti niiden tarpeisiin mallitarjonnallaan. Lisäksi perusteluissa nähdään F1:n pienet turboahdetut moottorit mahdolisuudeksi hyödyntää sieltä saatua osaamista myös muussa mottorituotannossa.

Hondan arvo nousi sijoituksen samana pysymisesta huolimatta edellisvuodesta 17 % 21,673 miljardiin dollariin.

Honda VFR800X Crossrunner 2015.

Harley-Davidson oli sijalla 87

Ainoa, joka Top 100 -listalla tekee pelkästään moottoripyöriä on amerikkalainen Harley-Davidson. Sen nimen kaiku on tietysti legendaarinen, mutta niin on listalla olleitten kaikkien muidenkin tavalla tai toisella.

Perusteluissa todettiin, että H-D toteuttaa menestyneesti strategiaansa laajentaessaan asiakaskuntaansa kaikenikäisten keskuuteen. Brändi on nopeasti ajan tasalla muuttuvien trendien osalta ja julkistaa uusia toimenpiteitä kytkeytyäkseen uusiin käyttäjäryhmiin, kuten esimerkiksi parantamalla läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa. Erilaiset some-kampanjat eri sovellusalueilla ovat kaikki kohdistuneet muuhun kuin tyypillisiin perinteisiin Harrikka-faneihin.

Huomiota on kiinnitetty mm. nuorempiin, naispuolisiin ja muihin kuin valkoihoisiin motoristeihin. Lisäksi valmistaja on esitellyt kahdeksan uutta pyörää, joissa on mm. puheentunnistus ja musiikintoisto, dramaattisempi muotoilu, ja parannetut suorituskyky- ja jarrutusominaisuudet.

Lisäksi tarjolla on mahdollisuuksia rakennella paljon persoonallisempia pyöriä; jokainen voi rakentaa omanlaisensa uniikin Harrikan, mikä vastaa kuluttajan tarpeisiin saada yhä personoidumpi brändikokemus. 

Lisäksi Harley-Davidson on onnistunut tässä säilyttämään läheisen yhteyden perimäänsä ja perinteeseensä myös hyvin paikallisella tasolla. Tällä hetkellä H-D on ykkösmyyntimerkki naisille, afro-amerikkalaisille, latinalaisamerikkalaisille, nuorille aikuisille sekä lisääntymishaluisille Yhdysvalloissa. H-D näyttää olevan oikeilla raiteilla ja on saattanut löytää avaimen pitkäaikaiseen menestykseen.

Harleyn brändin arvo oli noussut 13 % 4,772 miljardiin dollariin.

 

Road Glide special.

Suomalaiset bränditkö? Nokia on joskus ollut kärkikymmenikössä ja aivan kärjen tuntumassakin, tällä hetkellä sijoitus on 98., ja brändiarvosta on pudonnut viimevuotiseen verrattuna 44 %.