Kuten lukijamme tietänevät, japanilainen, maailman suurin rengasvalmistaja Bridgestone on valmistanut myös moottoripyöriä. Tosin se ei saanut myydä niitä lainkaan Japanissa, vaan joutui viemään ne kaikki ulkomaille. Aiheesta lisää täällä: Tiesitkö, että maailman suurin rengasvalmistaja on ollut myös moottoripyörävalmistaja?

Koko tapahtuman suurin harvinaisuus: latolöytöpyörä, vuosimallin 1969 Bridgestone 350 GTR.

Koko tapahtuman suurin harvinaisuus: latolöytöpyörä, vuosimallin 1969 Bridgestone 350 GTR.

Jyväskylässä nähtävillä ollut pyörä on löydetty jo 20 vuotta sitten Suomesta, nykyisille omistajilleen se on päätynyt viisi vuotta sitten. Latolöydössä olivat kuvissa näkyvä entisöimätön Bridgestone GTR 350 alarunkoputkin, nyttemmin täysin entisöity yläputkinen 350 GTK ja lisäksi 200 MK2.

Bridgestonen sivuposki.

Bridgestonen sivuposki.

Bridgestone 350 GTR:n strategiset tiedot ovat: se on vuosimallia 1969 ja sen moottori on kaksitahtinen sekä tilavuudeltaan 348 cm3. Moottorin teho on 37 hv, ja pyörä painaa 160 kg. Varsinainen erikoisuus on, että vaihdelaatikko pyörii ympäri. Kaavio menee: vapaa-1-2-3-4-5-vapaa-1-2- jne.

Tässä tarkempaa tietoa.

Tässä tarkempaa tietoa.

– Pyörä on luistiohjattu, ja siitä pystyi viilaamaan enemmän hönkää kuin muista kaksitahtisista. 200 cm3 Bridgestonella voitettiin esimerkiksi Daytonan ajot vuonna 1968, kertoi Japsistarojen Matti "Masa" Paukkonen

Paukkonen hanskaa moottorit ja niiden erikoisuudet, mies kun on mekaniikkasuunnittelija koulutukseltaan.

– Vaikka Bridgestone on harvinainen pyörä Euroopassakin, niin Suomessa on ainakin muutama 175-kuutioinen. Niillä ajetaan Classic-kisoissa kilpaa. 350 cm3 puuttuu joukosta, ei tahdo löytyä kiertokankia niihin mistään. Tosin yksi kaveri on luvannut tehdä sellaisen, joten toivoa on, Paukkonen kertoo.

Japsistarojen puuhamies Matti Paukkonen oli hyvillään osastolle paikalle saaduista hienoista pyöristä

Japsistarojen puuhamies Matti Paukkonen oli hyvillään osastolle paikalle saaduista hienoista pyöristä

Hieno museorekisteröity alkuperäiskuntoinen ja entisoimaton Honda Lead 125 -skootteri. Kuuluu Turkka Saarikoskelle.

Hieno museorekisteröity alkuperäiskuntoinen ja entisoimaton Honda Lead 125 -skootteri. Kuuluu Turkka Saarikoskelle.

– Hauska tapaus on tämä Honda CB1000R, joka tuotiin eilisiltana Jyväskylään museokatsastettavaksi meille Japsistaroille. Pyörä meni läpi ja sovittiin samalla, että se jää näyttelyyn ihmisten ihailtavaksi. 

Hieno, edellisiltana museokatsastettu Honda CB 1000 R, joka jäi samalla kertaa näyttelyväen ihailtavaksi.

Hieno, edellisiltana museokatsastettu Honda CB 1000 R, joka jäi samalla kertaa näyttelyväen ihailtavaksi.

– Toinen mielenkiintoinen kapistus on hieno museorekisteröity alkuperäiskuntoinen ja entisöimätön Honda Lead 125 -skootteri. Pyörä kuuluu yhdelle Semmareitten tenoreista, Turkka Saarikoskelle, Paukkonen esittelee.

Hieno osasta Japsistaroilla jälleen kerran.

Aiheesta aiemmin:

Japsistarat: näin museoit moottoripyöräsi

Heikki Mansikka-aho on entisöinyt jo 44 Tunturi-mopoa lastenlastensa kanssa, eikä loppua näy

Sisarukset ostivat yhdessä prätkän – yhteiset ajoreissut haaveissa

Päivän video: Joe Bar -sarjakuvan prätkän äänen matkimiskisalle löytyi voittaja Jyväskylän mp-messuilla; sunnuntaina uusi kisa

Motoristit koulukiusaamista vastaan -tapahtumat täyteen vauhtiin koronakatkon jälkeen

Japsistarojen osastoa 'sisältäpäin'.

Japsistarojen osastoa 'sisältäpäin'.