– Savo-Karjalan alueen pääpaikat ovat Kuopio, Joensuu ja Mikkeli. BMW-merkkikerhon toiminta on hajautettu alueisiin sen vuoksi, että toimintaa saataisiin järjestettyä jäsenistölle mahdollisimman paljon ja laajalla rintamalla, kertoo Savo-Karjalan alueen aluevastaava Pauli Smolander.

Savo-Karjalan alueen toiminta koostuu Kuopion, Mikkelin ja Joensuun paikallistoiminnasta ja koko alueen yhteisistä tapahtumista.

– Meidän alueellamme on kaikkiaan yli 250 yhdistyksen jäsentä.

Onko BMW-merkkinen moottoripyörä edellytys kerhoon kuulumiselle?

– Periaatteessa ei tarvitse olla Bemaria. Tiedän tapauksia, jotka ovat vaihtaneet merkkiä, mutta pysyneet jäseninä. Tapahtumissa voi tuntua vähän oudolta olla liikkeellä jollain muulla kuin BMW:llä, kun useimmilla se niissä kuitenkin on. Ja kysehän tietysti on Bemarin omistajien kerhosta.

Bemari- ja Harrikkasyndroomaa

Millainen on oma Bemarihistoriasi?

– Hankin ensimmäisen BMW:ni jo viime vuosituhannella, LT-mallin. Seuraavana oli vuorossa R 1200 GS. Sen jälkeen ”taistelin” vuorotellen Harrikan ja Bemarin kanssa, oli ”HD-BMW syndrooma”. Nyt minulla on menossa neljäs GS. Viimeisin vaihto tapahtui "vahingossa". Piti vain kokeilla uteliaisuuttani uutta mallia, mutta kun olin ajanut sillä n. 10 kilometriä, tuli tunne, että tämä pitää saada kotiin. On ihme, miten paljon ajo-ominaisuuksia pystytään muuttamaan yhdessä malliversiossa. Pyörä on niin paljon nöyrempi ja helpompi ajaa, Smolander ihmettelee.

Smolanderin nykyinen pyörä on R 1250 GS 2019, kun edellinen oli vain kaksi vuotta vanhempaa mallia.

– Se on samannäköinen ja periaatteessa sama, mutta kuitenkin ihan kuin eri pyörä, Smolander toteaa. – Sen ajodynamiikka ja käsiteltävyys ovat todella hyvät ja muuttuva venttiilien ajoitus tuo lisää vääntöä.

Aluetoiminta tuo aktiivisuutta

Paul Smolander kehuu BMW-merkkikerhon aktiivista toimintaa.

Paul Smolander kehuu BMW-merkkikerhon aktiivista toimintaa.

Miksi aluetoimintaa?

– Aluetoiminta on tärkeä juttu Bemarikerholle, se on toiminnan ydin. Alueet toimivat hyvinkin itsenäisesti ja aktiivisesti. Tapahtumia meidänkin alueelle on merkattu jo varmaan kymmenkunta tälle kesälle ja ex-tempore ajoja lisäksi, Smolander selventää.

– Sekä Mikkelissä, Joensuussa että Kuopiossa tehdään kaikissa itsenäisesti ilta-ajoja, mutta kaikki saavat tietysti osallistua kaikkiin tapahtumiin. Ja ennen kaikkea, kaikkien alueiden tapahtumat ovat kaikille avoimia. Meillä on alueella oma budjetti, jolla saadaan ostettua muutamat pullakahvit ajokausina.

– Suomen BMW kerho on osa BMW Clubs International Council -organisaatiota. Kerhon tukijoina toimivat maahantuoja sekä muutama yhteistyökumppani alalta. Kerhon jäsenmaksu menee siten, että ensimmäisen vuoden jäsenmaksu, 35 euroa, sisältää 5 euron liittymismaksun. Siitä eteenpäin jäsenmaksu on 30 euroa vuodessa. 

– Kerhon toiminta jakautuu alueellisesti järjestettäviin ilta- ja päivätapahtumiin. Pääpaino meidän alueilla on paikallisissa ilta-ajoissa, ja kukin kaupunki järjestää ainakin yhden koko päivän kestävän, kaikille alueen jäsenille tarkoitetun ajelun. BMW Moottoripyöräkerhon ”pääkonttori” puolestaan keskittyy vähän pidempiin reissuihin. Mm. BMW:n tehdaskäynnit ja Viron ajelut ovat tyypillisiä koko kerhon tapahtumia.

Lisäksi kerho järjestää jäsenistöllemme mm ruosteenpoistokoulutusta keväisin, Offroad-, Touring ja Old Timers -ryhmä organisoivat niinikään omia tapahtumiaan.

– Kuopion alueella suuri osa BMW-kerhon porukasta on jäseninä myös KMC:ssä, joten BMW-kerhon jäsenet osallistuvat yleensä KMC:n järjestämiin koulutustapahtumiin. Tästä johtuen Savo-Karjalan alueen toimesta ei järjestetä omia koulutustapahtumia, sillä tapahtumassa on aina oma puuhansa, Pauli Smolander pohtii. 

Jammu-kevari kimmokkeena

Miten itse aikanaan innostuit moottoripyöräilystä?

– Ihan nuorena armeijaikäisenä tulevien lasteni äidillä oli kevari. Sain ajaa sillä ja siitä syntyi eka oikea kipinä. Kun tulin lomille armeijasta, niin silloinen hän tuli vastaan minua Kuopioon 80 cc:n Yamahalla ja minä pääsin puikkoihin matkalla Vehmersalmelle.

Kun n. 30 v sitten aloitin prätkäilyn kunnolla ihan omalla pelillä, niin kyllä siihen kipinään vaikutti myös se, että pikkupoikana ihastelin naapurin kavereiden mopoja ja Jawoja, sieltä asti se vetää. Vaikea siihen on mitään yksiselitteistä syytä löytää.

Silloisen tyttöystävän kevari oli yksi ratkaiseva kimmoke siihen, miksi Smolanderista aikanaan tuli motoristi.

Silloisen tyttöystävän kevari oli yksi ratkaiseva kimmoke siihen, miksi Smolanderista aikanaan tuli motoristi.

Miksi merkkikerhoon?

Miksi kannattaa liittyä BMW:n merkkikerhoon?

– Alueellisella toiminnalla on iso merkitys sille, joka tykkää ryhmässä toimimisesta, välimatkoista ei tule liian korkea kynnys osallistumiselle. Näen hyvänä sen, että on mahdollista harrastaa moottoripyöräilyä kaveriporukassa joko alueellisesti tai ympäri Suomen, kun kaikista tapahtumista saadaan tieto, ja kaikkeen voi osallistua.

Kerho tarjoaa mahdollisuudet yhdessä moottoripyöräilyyn vaikka joka päivä, jos niin haluaa. Meillä tapahtuu koko ajan jossain jotain. Se on se tosi hyvä ja merkittävä eroavaisuus meidän toiminnassamme, kun muilla merkkikerhoilla on yleensä vain 1-2 kokoontumista vuodessa.

Aluerajat eivät ole ”valtakunnanrajoja”, vaan toiminnallisuuden kautta jaettuja osia Suomesta, näin välimatkat eivät tule liian pitkiksi ja kaikki voivat osallistua ainakin lähialueensa toimintaan. Joten mukaan vaan, Pauli Smolander päättää.

Edit 2.5.2023 klo 15.35: korjattu jäsen- ja liittymismaksun suuruus.