1. Motoristeja on oikeasti olemassa

Monet autoilijat ajavat ikäänkuin tiedostamatta moottoripyöräilijöiden olemassaoloa liikenteessä. Tämä on omalla tavallaan ymmärrettävää, koska motoristit ovat harvalukuinen joukko. Ja käsittääkseni autokouluissa ei ennakoivan ajon koulutuksessa mitenkään erikseen pyritä huomioimaan sitä, että teillä liikkuu myös moottoripyöriä? Ehkä siinä olisi parantamisen paikka, sillä tietoisuus lisää valveutumista. Mutta tosiaan, motoristeja on olemassa. Myös talvisin. Kun tiedostat moottoripyöräilijöiden olemassaolon, huomaat heidät myös helpommin.

2. Katso vielä kerran - tuttu kampanja käyttöön

Vastoin yleistä käsitystä moottoripyörän olemassaolon kadulla, kaupungissa, tiellä ja pöpelikössä voi huomata, jos tulee mieleen katsoa sillä silmällä. Yleensä kaikki motoristit käyttävät turvallisuussyistä ajovaloja, ja useimmissa uusissa pyörissä niitä ei saa edes kytkettyä pois päältä. Katso vielä kerran -kampanjaa voi jokainen käydä sisäisesti ja siten lisätä moottoripyöräilijöiden turvallisuutta. Kun katsot vielä kerran näkyykö muun liikenteen seassa myös motoristeja, moni törmäys saattaa jäädä tapahtumatta. Aivojen kääntö uudelle vaihteelle tuottaa parempia tuloksia.

3. Kaikki yksisilmäiset eivät ole mopoja

Kun jossain kaukana näkyy valopiste, joka ei ole auto eikä polkupyörä, se voi olla moottoripyörä tai mopo. Erona on se, että mopo tulee hitaasti kohti, kun taas moottoripyörä aivan liikennerajoitusnopeuksillakin saapuu suhahtamalla paikalle. Paljon nopeammin kuin osaat arvioida, jos olet orientoitunut mopon nopeuteen. Asia on vähän sama, kun jos katsoisit, että tieltä tulee traktori, mutta se onkin auto. Jälleen kerran tiedostaminen johtaa oivallukseen.

Kaikki yksisilmäiset eivät ole mopoja.

4. Vastaantulevan auton takana saattaa olla moottoripyörä

Erityisesti risteyksissä, mutta myös maanteillä saattaa olla tilanteita, joissa matalalla istuva autoilija ei vain näe vastaantulevien ajoneuvojen takaa moottoripyöriä. Kuorma-auton tai rekan taa saattaa toinen henkilöautokin mahtua piiloon, joten nämä tilanteet vaativat erityistä tarkkaavaisuutta. Autoilijan kääntyessä vasemmalle saattaa riskin huomioitta jättäminen aiheuttaa todella ikäviä seurauksia vastaantulevalle motoristille.

Toisaalta on moottoripyöräilijällekin edullista jättää riittävän suuri välimatka edelläajavaan autoon, jottei jää sen korin katveeseen edestätulevan silmissä.

5. Häntäkärpäsistä häntäkärpäsiin

Ilmeisesti motoristi tai autoilija, joka roikkuu edelläajavan takapuskurissa tai takalokasuojassa kiinni perimmiltään pelkää ajaa yksin? Perässäroikkuminen ilman tarvittavaa mielellään vähintään 2-3 sekunnin eli 50-100 metrin turvaväliä edelläajavaan on todella vaarallista tekee sen sitten autolla tai moottoripyörällä. Moderni auto pysähtyy äkkijarrutettaessa todennäköisesti tehokkaammin ja lyhyemmällä matkalla kuin moottoripyörä. Syynä on lukkiutumattomien jarrujärjestelmien ja hätäjarrutusassistenttien kehittyminen autoissa nopeammin kuin pyörissä. 

Lisäksi ennenkuin kummankaan ajoneuvolajin kuljettaja ehtii tehdä regointijarrutuksen, ehtii kulua melkein sekunti, jona aikana ajoneuvo etenee kymmeniä metrejä. Aikaan ja matkaan pitää vielä lisätä se, mitä jarrutuksen vaikutus pysähtymiseen vaatii.

Siinä missä motoristille tai toiselle autoilijalle on äärimmäisen vaarallista ajaa satasen tai vain 80 kilometrin vauhdilla edellämenevän autoilijan takapuskurissa kiinni, niin vielä vaarallisempaa on motoristille se, että autoilija ajaa motoristin takalokasuojan tuntumassa. Äkkijarrutus tietää sitä, että auto jyrää moottoripyöräilijän yli ennenkuin auton kuljettaja ehtii edes säikähtää.

Mikäli joku sitkeästi roikkuu perässä lähituntumassa eikä näytä menevän ohi, niin aina voi hiljentää vauhtia rauhallisesti ja ajaa tien sivuun vilkkua käyttäen, ja päästää toisen ohi. Se vie ainakin itseltä vastuun toisen ajamisen aiheuttamista mahdollisista virheistä.

6. Moottoripyörä kiihtyy nopeammin

On turha ärtyä siitä, jos moottoripyörä kiihtyy nopeammin kuin auto. Kyse on aivan yksinkertaisesti tehon ja massan suhteesta, joka moottoripyörissä parhaimmillaan on kuin F1-autoissa. Italialaisessa Ducati Superleggera -moottoripyörässä on tehoa yli 1 hevosvoima per kilogramma. Painoa kun pyörällä on 155 kg ja tehoa luvataan yli 200 hevosvoimaa. Jos tavallisessa henkilöautossa on 140 hevosvoimaa ja painoa 1400 kg, tehopainosuhde jää kymmenesosaan Superleggerasta. Tavallisessa moottoripyörässä on helposti tehoa 100 hevosvoimaa ja se painaa esimerkiksi 250 kg, jolloin vielä teho/painosuhde on 1:2,5 kiloon.

Tämän perusteella ymmärtänet helposti, miksi auto jää pyörästä liikennevaloissa vaikka pyörällä ei yritetä tehdä mitään tehosuperkiidystyslähtöjä vaan lähdetään vain normaalisti kiireettä liikkeelle.

Ducati Superleggera riisuttuna. Superleggera myös jutun aloituskuvassa.

7. Motoristit ovat mukavia

Aika moni ihminen tuttavapiirissäsi tai työkavereissasi moottoripyöräilee. Monen osalta et tiedä siitä mitään, koska kaikki eivät pidä ääntä harrastuksistaan. Jättäisitkö menemättä keskustelemaan, jos joku heistä yllättäen tulisikin sinua vastaan huoltoasemalla mustissa nahkavaatteissa ja mp-kypärä kainalossa? Todennäköisesti et, vaan menisit ilahtuneena juttelemaan hänen kanssaan, eikö niin? 

Valtaosa motoristeista on tavallisia mukavia ihmisiä, jotka käyvät töissä tai ovat työttöminä; elävät normaalia elämää perheineen tai sinkkuna. Ja he ovat valmiita keskustelemaan siinä missä muutkin suomalaiset, eli välillä on parempia ja välillä paljonkin äreämpiä päiviä, mutta sekin osoittaa, että olemme aivan normaaleja.

Suuri osa suomalaisista motoristeista kuuluu johonkin kerhoon, joka pitää kerholiiviä kunnia-asianaan varsin viattomasti. Onneksi vain häviävän pieni osa motoristeista kuuluu sellaisiin jengeihin, joiden kanssa et halua olla eri mieltä asioista. 

8. Motoristit, tuo hupeneva luonnonvara

Autoilijoiden tulisi ottaa kunnia-asiakseen bongailla ja pitää silmällä meitä motoristeja, sillä olemme katoamaisillamme oleva luonnonvara. Moottoripyörän ajokorttiuudistus tekee kortin hankkimisen niin monipolviseksi, hankalaksi ja kalliiksi, että se karkoittaa nuorisoa tämän jalon harrastuksen parista äärimmäisen tehokkaasti. Lisäksi liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelussa moottoripyöräilijät unohdetaan tehokkaasti. Tai ei edes unohdeta, vaan heidän olemassaoloaan ei edes tiedosteta. Harrastajien keski-ikä kasvaa huolestuttavaa vauhtia.

Kunnollinen motoristeihin ja moottoripyöräilyyn tutustuminen saattaa tuottaa myös lisää motoristeja joukkoomme, joten suosittelemme kyseistä toimintamallia ehdottomasti.

Oheinen artikkeli ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alun perin 13.10.2014.

Trikekin on moottoripyörä.