Julkaisemme jo perinteiseen tapaan tämän vuoden luetuimpia juttujamme näin Joulun - uuden vuoden aikaan. Tässä yksi niistä. Lukuiloa!

Siitä, onko kuluttajalla oikeus ja riiittävää osaamista huoltaa ja ylläpitää ajoneuvojaan kotosalla ilman alkuperäistyökaluja ja teknologiaa on ollut tiukkojen keskustelujen aiheena vuosikymmenten ajan. Tehtaiden omat huoltokäsikirjat ovat tässä suhteessa keskustelun harmaalla alueella. Ne eivät yleensä ole asiakkaiden vapaasti saatavilla, vaan suunnattu korjaamo- ja huoltohenkilöille, jotka voivat niiden avulla hoitaa työnsä ja tehdä tarvittavat huollot ja korjaukset tehtaan edellyttämällä tavalla.

Vapaasti saatavilla oleva korjaamokäsikirja mahdollistaa sen, että osaava henkilö pystyy huoltamaan ajopelinsä ja pitämään sen kunnossa vuosikymmeniä jopa ilman ulkopuolista apua.

Usein korjaamokäsikirjat vuotavat ajan myötä julkisuuteen ja niistä tulee arvokkaita heille, joilla on osaamista ja kykyä huoltaa, korjata ja ylläpitää ajoneuvojaan.

Erilainen linjavalinta

Sivu Zero SR-S:n korjaamokäsikirjasta.

Sivu Zero SR-S:n korjaamokäsikirjasta.

Yksi monista moottoripyöräbrändeistä on päättänyt valita toisen linjan. Zero Motorcycles'in valmistamat sähkömoottoripyörät saavat käyttövoimansa akuista ja ovat mekaanisesti rakenteeltaan moottorin osalta paljon yksinkertaisempia ja huoltovapaampia kuin vastaavat polttomoottoriset kilpailijansa. Silti niiden huoltamisessa on hyvä osata ja oppia oikeat ja parhaat käytännöt niiltä insinööreiltä, jotka suunnittelivat ne, kuin oppia yrittämisen ja erehdyksen kautta.

Siinäpä samalla syy, miksi Zero Motorcycles on päättänyt jakaa ilmaiseksi kaikki huoltokäsikirjansa kenelle vain.

Hyvä esimerkki erikoishuollosta on Zero SR/F:n hiilikuituisen vetohihnan kiristäminen, joka tehdään aivan eri tavalla kuin perinteisellä ketjuvedolla varustetussa mallissa. Ohjekirja opastaa kaiken siitä, miten monimutkainen proseduurin oikean kireyden saavuttamiseksi suoritetaan, samoin se, miten kytketään irti ja asennetaan takaisin äärimmäisen edistyneen moottorin ja muun sähköisen voimansiirron osat.

Kannattaa muistaa, että pyörän akustossa on paljon virtaa ja jännitettä, joten on hyvä osata tehdä asiat kalliin akun ja huoltoa tekevän henkilön turvallisuus huomioiden.

Hatunnosto Zerolle, täytyy vain toivoa, että muutkin valmistajat seuraavat sen toimintamallia. Käsikirjojen vapaaseen käyttöön jakaminen voi tuntua pieneltä asialta, mutta jos sellaista sattuu oikeasti tarvitsemaan joko tallissa tai tien päällä toimintahäiriön sattuessa, niin sen olemassaolo voi tuntua kultaakin kalliimmalta. Ja helpottaa se tietysti tee-itse-miestä mieleisissään hommissa.

Asiasta kertoi Hagerty. Zeron käsikirjojen ssivustolle pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 7.3.2023 

Intialaisen Heron ja sähkömoottoripyörävalmistaja Zeron yhteistyö syvenee – luvassa premium-sähkömoottoripyöriä

PERJANTAI 31.3.2023 

Zeron Eurooppaan tuotavat sähkömoottoripyörät kootaan jatkossa Filippiineillä

LAUANTAI 6.11.2021 

Zeron 2022 mallisto: merkittävästi tehokkaammat akut ja sovelluskaupasta uusia – maksullisia – ominaisuuksia

SUNNUNTAI 26.12.2021

Mies hankki sähkömoottoripyörän, ajoi sillä vuoden ja palasi hyvin erikoisen syyn vuoksi bensapyörään

TORSTAI 11.11.2021

Motouutiset koeajaa: Zero SR/F – mitä annettavaa on sähkömoottoripyörällä?

MAANANTAI 4.3.2019

Zero julkisti uuden SR/F-mallinsa – nopea lataus, paljon kilometrejä