KRT Teamin pääomistaja ja tiimin johtaja Kimi Räikkönen on joka vuosi mukana seuraamassa valikoituja Motocrossin MM-osakilpailuja. Tiimi osallistuu toista vuottaan MM-sarjaan Kawa-tallina, ja on voittanut useita podium-paikkoja mukaan lukien Romain Febvren ajamat viisi perättäistä voittoa.

Kimi, kilpailitko motocrossissa itse, ja miten tulit aloittaneeksi lajin?

– Lapsena aloitin samalla tavoin Italjetin minibikellä kuten monet lapset siihen aikaan. Se oli 50 cc automaatti, joka opetti minulle tasapainoa, asennoitumista koneisiin sekä kaasunhallintaa. Luulen, että siitä rakkauteni offroad-ajoon ja motocrossiin syntyi. En kilpaillut kovinkaan paljon kahdella pyörällä lapsena, mutta myöhemmin ajoin joitain kerhoajoja KX250:llä.

– Olen aina pitänyt siitä haasteesta, minkä motocrossin ajaminen antaa, ja miten fyysistä se on. Se antaa niin hienon fiiliksen ja ajon jälkeen tunnet aina todella haastaneesi itsesi – todella positiivisella tavalla, Kimi Räikkönen kertoo.

Annettiinko sinun ajaa kilpaa motocrossia, kun olit F1-kuljettaja?

– Joskus osallistuin pieniin seurakisoihin, mutta se oli vain hauskanpidon vuoksi. Ja minulla on pieni rata kotona täällä lasten kanssa. En kisannut korkealla tasolla, ja tunsin, että se oli osa fitness-ohjelmaani. En tiedä, mitä muut tiimissäni ajattelivat siitä, koska en koskaan maininnut asiasta heille.

MXGP-tiimi Räikkösen Kawa.

MXGP-tiimi Räikkösen Kawa.

Miten aloit rakentaa tiimiäsi?

– Aluksi tietenkin aivan eri ihmisten kanssa, mutta se ei ollut sellaista kuin halusin; se oli aivan liian sotkuista. Sitten puhuin Antille (Pyrhönen) noin 2020; itse asiassa miltei värväsin hänet ensin kuljettajaksi. Sitten puoli vuotta myöhemmin, kun kuulin, että hän oli lopettamassa, soitin hänelle uudelleen ja pyysin häntä vetämään tiimiä. Nyt suunta on todella hyvä. Halusimme aina palata Kawasakille. Tämä on toinen vuosi yhdessä, ja meillä on hieno suhde japanilaisten ja koko Kawasakin ryhmän kanssa. Kawasaki auttaa kovasti ja on hienoa olla osa tiimiä ja ryhmää, auttaa heitä kehittämään pyörää.

Olet varmaan tyytyväinen viime aikaisen menestyksen suhteen: viisi perättäistä voittoa?

– Tottakai on hienoa voittaa, ja olemme tehneet töitä tämän eteen vuosikausia. Mutta joskus tuloksia saadaan, joskus ei ja loukkaantumiset ovat osa koko businesta. Haluamme aina voittaa, mutta voittajan ja viidennen välinen ero on pieni. On hienoa voittaa, ja otamme sen vastaan, kun on sen aika, mutta tiedämme, miten helposti asiat voivat mennä myös toiseen suuntaan. Viime vuosi oli vaikea, kun Romain loukkaantui, ja tietysti se oli meidän ensimmäinen vuotemme Kawasakin kanssa. Romain on ajanut hyvin, ja on nyt voittoisa, ja Mitch parantaa, joten meillä toivottavasti on kaksi voittavaa pyörää ennen pitkää.

Oletko tyytyväinen kehitykseen?

– Kyllä. Nämä ovat olleet kiireiset pari vuotta, ensin vaihdoimme valmistajaa viime vuonna ja sitten saimme uuden pyörän. Se oli melkein kuin olisi aloittanut taas nollasta tänä vuonna uuden pyörän kanssa, mutta olimme valmistautuneita ja nyt kaikki on, kuten haluammekin. Aina on asioita, joita voi parantaa vielä lisää, mutta sen täytyy olla järkevä prosessi. Asioita voi tehdä nopeastikin, mutta niiden täytyy toimia hyvin, tuloksen täytyy olla sataprosenttisesti sitä, mitä haluat. Ja työ saada kuljettajat vielä tyytyväisemmiksi, on loppumaton prosessi.

Oletko itse ajanut uudella KX450:llä?

– Meillä on uusi lapsi tänä vuonna, joten olen ollut kiireinen perheen kanssa, eikä minulla ole ollut mahdollisuutta ajaa vielä uudella pyörällä, mutta toivottavasti löydä aikaan ajaa taas talven mittaan. Itse asiassa minulla on sekä KX250 että KX450.

– Vilpittömästi sanoen olin hämmästynyt siitä, miten helppo ja hyvä niillä on ajaa. Ajamiseni on takuulla siirtynyt seuraavalle tasolle noiden Kawasakin pyörieni ansiosta.

Onko 450 hyvä sinulle vai suositko mieluummin 250:stä jokapäiväisessä ajossasi?

– En treenaa tai aja joka päivä, joten suosin mieluummin 250-kuutioista omalla radallani Suomessa. Ehkäpä 450 sopii minulle paremmin isommalla radalla ja jos minulla olisi enemmän aikaa ajaa. Se on vakavasti otettava pyörä, ja sitä pitää lähestyä vakavastiotettavalla tavalla, Räikkönen päättää.

Räikkönen ja Febvre.

Räikkönen ja Febvre.