MV Agustan tiedotuspolitiikka on ilmeisesti luonut ansaittua kiihkoa, sillä kun tiedote speksien ja kuvien julkisesta julkistamisesta tuli postilaatikkoomme, MVA:n sivusto oli täysin tukossa, kaikki muukin maailman mp-media jonotti samoja kuvia ja tietoja. Lopulta pääsimme läpi, ja tässä ovat sekä kuvat että olennaisimmat tiedot.

Yleisesti molemmista malleista voi todeta, että moottori on sama, alusta, jarrut ja elektroniikka ovat samat. Dragsterissa on pinnavanteet, kun taas Brutale on selvä nakupyörä valuvanteineen. Molemmissa taitaa RR-merkintä kuitenkin olla paikallaan.

Brutale Dragster 800 RR

MV Agustan aiempaan Brutaleen verrattuna yrityksen tiedotteessa hehkutetaan, että uutukaisessa on "enemmän tehoa, enemmän elektroniikkaa, enemmän häpeämättömän hienoa ulkonäköä", eikä siinä olla kovin paljoa väärässä.

MV Agusta Brutale Dragster 800 RR.

Kolmisylinterisestä 798 cm3 moottorista on otettu ulos tehoa 140 hevosvoimaa 13 100 kierroksella minuutissa, ja sadan lisäkierroksen jälkeen elektroninen kierrosluvun rajoitin puuttuukin peliin. Vääntö on 86 Nm 10 100 kierroksella minuutissa. 

Moottori painaa vain 52 kg ja on kompaktin kokoinen kuutiotilavuudesta huolimatta. Kolmisylinterinen rivimoottori optimoi painon jakautumista ja moottorissa on vastakkaiseen suuntaan pyörivä kampiakseli.

Pyörän kuivapaino on vain 168 kilogrammaa, joten teho/painosuhde ilman nesteitä ja kuljettajaa on niinkin makea kuin 1,19 kg / hv. 

MV Agusta Brutale Dragster 800 RR

Tehoa on kasvatettu uudelleen suunnitellulla ilmansuodattimen kotelolla sekä optimoidulla, tehokkaamalla pakoputkistolla. Muutoksia on tehty myös elektroniseen polttoaineen ruiskutukseen, jossa käytetään kuuden ruiskutussuuttimen järjestelmää. Se tarkoittaa siis kahta injektroia per sylinteri.

Tehonmuodostumista tehdas kuvaa lineaariseksi pienillä kierroksilla ja räjähtäväksi korkeammilla. Sitäpaitsi se lupaa, että kiihtyvyys on silmiäkostuttavaa. Kasvaneen väännön lisäksi kuusivaihteinen vaihteisto on irrotettavissa.

Elektroniikkaa

Pyörässä on runsaasti elektroniikkaa, ja sitä on myös hyödynnetty. Toisen sukupolven MVICS, Motor & Vehicle Integrated Control System pitää huolen kaiken sujumisesta toivotusti. Tehokkaammat ja täsmällisemmät kartat lupaavat tehosta huolimatta säästöä polttoaineenkulutuksessa.

Moottorin ride-by-wire hoituu Mikunin ruiskun kautta ja moottorin kontrolliyksikkönä toimii Eldor EM2.0. Kuten muissakin MV Agustan 3-sylinterisissä malleissa, kuljettaja voi valita vääntökäyrän neljästä eri asetuksesta. Kolme niistä on tehdassäätöisiä (sport, normal ja rain), ja neljännen voi asettaa kuljettaja itse omien mieltymystensä mukaan. Säädettävät ominaisuudet ovat moottorin responssi, kierrosluvun rajoitus, vääntöresponssi, kaasun herkkyys sekä moottorijarrutus.

MV Agusta Brutale Dragster 800 RR

Lisäksi pyörässä on 8-tasoinen luistonesto, jonka voi myös kytkeä pois päältä.

Ettei elektroniikka loppuisi vielä tähän, niin Brutalessa on EAS 2.0 Quickshifteri, jolla sujuvat kytkimettömät vaihdot sekä ylös- että alaspäin. Pyörässä on myös uusittu luistokytkin.

MV Agusta Brutale Dragster 800 RR

Voima välittyy asvalttiin Pirelli DIABLO Rosso II:lla, joka edessä on kokoa 120/70 - ZR 17 ja takana 200/50 – ZR 17.

Brutale Dragsterin akseliväli on 1390 mm ja runko on teräsputkikehikko, jossa on kevyt alumiiniprofiilsita valmistettu takarunko.

CRC:n ohjausiskunvaimenin on säädettävä, ja etuteleskooppeina on 43 mm ylösalaiset aiempaa kevyemmät Marzocchit. Joustomatka on sama 125 mm kuin takahaarukkaan linkitetyn säädettävän Sachsin vaimentimen.

Istuinkorkeus on 811 mm, ja pysähtyvyydestä huolehtivat Brembon jarrut. Edessä on kaksi 320 mm:n kelluvaa levyä joiden jarrusatulat ovat nelimäntäiset. Takana on kaksimäntäinen satula ja levy on 220 mm. ABS-jarrut kruunaavat loput.

Uutta Brutale 800 Dragster RR:ää saa kahdessa eri värissä: Pearl Shock Red/Pearl Ice White ja Pearl Shock Red/Carbon Metallic Black.

Pyörän hinta on 16 290 euroa Italiassa.

Brutale 800 RR

Brutale 800 RR:n alkupiste on ollut Brutale 675:ssä, ensimmäisessä mallissa, jossa oli paljon aineksia moneen kiitos sen teknisten ja tyyliratkaisujen, tehdas kertoo.

MV Agusta Brutale 800 RR

"Perus-Brutale" 800 RR on teknisiltä suoritusarvoiltaan, jarruiltaan ja sähköisiltä ominaisuuksiltaan aivan kuten Dragsteriveljensä. Suurin ero tulee siitä, että kyseessä on enemmän nakupyörä, jossa on valuvanteet, kun taas Dragsterissa on silmiähivelevän hienot pinnavanteet. Painoa myöten pyörät ovat identtiset, tosin ulkonäkö vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.

Valuvanteitten lisäksi renkaat ovat Dragsteriin verrattuna maltillisemmat: pyörässä on 3.5 tuuman vanteella Pirelli DIABLO ROSSO II 120/70-ZR17 rengas edessä; ja takana 5.5 tuuman vanteella 180/55-ZR17.

Brutale 800 RR saatavilla kahdella eri värityksellä: Pearl Shock Red / Pearl Ice White ja Metallic Avio Grey / Carbon Metallic Black. Pyörän hitna on 13.980 € Italiassa ostettuna.

Katso video alla:

MV Agusta Brutale 800 RR