Gogoro on sähköskootterivalmistuksen edelläkävijöitä ja erityisesti akkujen vaihtoasemajärjestelmien, oikeastaan sähköskootteriekosysteemien rakentamisen pioneeri. Se on aloittanut sähköisten kaksipyöräisten valmistuksen jo vuonna 2011 ja laajentanut toimintaansa Taiwanista mm. Kiinaan, Intiaan ja Indonesiaan.

Miksi meitä pitäisi kiinnostaa taiwanilainen yritys, jonka tuotteita tuskin kovinkaan pian – jos koskaan – tuodaan Suomeen? Gogoro on trendinluoja, jonka ajatusta vaihdettavista akuista ja niiden kaupallisista latausasemajärjestelmistä ovat kopioineet monet muutkin moottoripyörä- ja skootterivalmistajat. On mielenkiintoista nähdä, muuttuuko niistä mikään lihaksi Suomen kylmissä ja skootteriepäystävällisissä olosuhteissa.

Gogoro CrossOver -älyskootteri

Gogoro Crossover.

Gogoro Crossover.

Gogoro CrossOver älyskootteri on kokonaan uusiksi suunniteltu ja soveltuu entistä tukevarunkoisempana myös maastossa ajettavaksi. Lisäksi sen tavarankuljetusominaisuudet ovat aiempaa paremmat. Valmistaja mainostaa mallia "kaksipyöräisenä katumaasturina".

CrossOver on suunniteltu kustomoitavaksi ja personoitavaksi. Tulossa on kaksi eri mallia, CrossOver ja CrossOver S.

Mallin maavara on kasvatettu 142 millimetriin, mikä on suurin Gogorolla koskaan. Toinen SUV-tyyppinen piirre on ollut monimuotoistaa tavaroiden kuljettamista: kiinnityspisteitä on kaikkiaan 26. Tarjolla on tavaratilaa tai kiinnityspisteitä ajovalon luona, jalkatilassa, istuimella ja takatavaratilassa. Takaistuin voidaan myös kääntää ylös tai poistaa tavaratilan lisäämiseksi. Lisäksi malliin on kehitetty sivutavarateline, offroad-käyttöön tarkoitettu etuteline sekä kevytrakenteinen alumiininen etukori.

Nestejäähdytetyn G2.2 kestomagneettimoottorin teho on 7,6 kW. Voimansiirto on toteutettu Flo Drive -hihnalla. Synkronoitu jarrujärjestelmä hyödyntää sekä etu- että takalevyjarruja.

Jousitus on entistä kantavampi ja uusi runkorakenne parantaa sen kestävyyttä. Edessä on teleskooppihaarukka ja takana on kaksi iskunvaimenninta. Vanteet ovat 12 tuumaiset ja renkaat myös maastomaisiin olosuhteisiin soveltuvat Maxxis MA-EV:t.

CrossOverissa on uusi Gogoron 6.8 iQ System. Se mahdollistaa erilaisia älytoimintoja, jotka ovat käytettävissä Gogoron mobiilisovelluksen avulla. Bluetooth toimintojen lisäksi niissä voidaan hyödyntää LTE- eli 4G-verkkoja. Niiden kautta kuljettajat voivat ohjata ja kontrolloida pyörän toimintoja, saada reaaliaikaista tietoa ajoneuvon kunnosta, lukita tai avata sen, avata tavaratilan, selvittää ajoneuvon paikan jne.

Gogoro Crossover.

Gogoro Crossover.

S-versiossa on lisäksi uusimman sukupolven SSmartcore älykäs ajoelektroniikan ohjaus, joka on erityisesti integoitu Gogoron uuteen vetoluistonestojärjestelmään ja optiona hankittavaan vakionopeudensäätimeen.

Mallin esittelyn myötä CrossOver on kustomoitavissa yli sataan eri väritysvaihtoehtoon Taiwanissa. Normaalivärivaihtoehdot CrossOverille ovat Desert White tai Night Storm Grey. CrossOver S tulee saataville neljänä eri värivaihtoehtona: Myst Red, Summit Yellow, Desert White tai Night Storm Grey.

Lähde: Gogoro

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 10.1.2023 17:20

Taiwanilainen Gogoro aloittaa sähköskoottereiden valmistuksen Intiassa kesän mittaan

MAANANTAI 4.4.2022 08:57

Gogoro: Vaihdettavilla akuilla varustettujen sähkökaksipyöräisten uusi aika alkaa litium-keraamisista akuista

TORSTAI 27.1.2022 10:18

Gogoro suuntaa sähköskoottereiden ekosysteemeineen Indonesiaan – 110 miljoonan moottoripyörän markkinoille

TORSTAI 22.4.2021 07:20

Hero ja Gogoro yhteistyöhön sähköajoneuvojen vaihtoakkuteknologian vahvistamiseksi

KESKIVIIKKO 10.7.2019 10:35

Gogoro avasi pelin: sähköskootterit yhteiskäyttöön sovelluksen ja palvelukonseptin avulla