2024 BMW R 1300 GS on kokonaan uusi pyörä, vaikka se tutulta näyttääkin. 12 kilogramman painon pudotus ei ole pieni juttu, varsinkin, kun moottorin tilavuutta on kasvatettu ja tehoa on entistä enemmän.

Lisää tietoja uudistustyöstä ja mm. moottorin suorituskyvystä aiemmassa jutussamme: Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Tuulilasin korkeussäätö on sähköinen. Huomaa kahvansuojuksiin sijoitetut vilkut.

Avain lienee uudessa vaihteistossa ja kuivasumppuvoitelussa: vaihteisto on kevyempi ja pienikokoisempi ja voitu nyt sijoittaa moottorin alle. Samalla koko moottori on lyhyempi. Neste jäähdyttää edelleen kansia, sylinterit ovat ilmajäähdytteiset.

Uudet moottori, teräsrunko ja alumiinivalua oleva takarunko ovat mahdollistaneet entistä paremman painonhallinnan: massakeskipiste on juuri siellä, missä pitääkin ja varsin alhaalla.

Kävin hakemassa pyörän BikeTeamista Tampereelta, ja kävimme Tapio Rouhiaisen kanssa pitkän keskustelun pyörästä ja sain myös asiantuntevan opastuksen uuden Gessun saloihin. Erityistä kiinnostusta herätti – sattuneesta syystä – kahvan- ja istuimenlämmittimien toimintavalikko. 

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Koeajettavana oli BMW R 1300 GS Triple Black plus varustepaketit.

Triple Black

Koeajettu malli oli BMW R 1300 GS Triple Black. Mallimerkinnällä on väliä, sillä loppukaneetti kertoo tietyn varusteiden perustason. 

Ajokkiin tutustumisen jälkeen merinovilla-alusasu ja untuvaväliasu ajoasun alle, talvihanskat kouriin ja matkaan.

Uuden Gessun varustetaso on jo perusmallissa melko kattava, ja koeajetussa Triple Blackissa varusteita oli kovasti lisää. Lista kaikista kilkkeistä jutun lopussa.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Uuden BMW R 1300 GS:n ulkonäköön vaikuttavat vahvasti uudet päivänajovalot sekä tutkien kanttiset laatikot edessä ja takana.

Pyörän ulkonäkö on viety uudelle tasolle. Huomiota kiinnittää säteittäin sijoitetut päivänajovalo-ledit, jotka luovat pyörälle uuden, tunnusomaisen ilmeen. Matriisiajovalossa led-polttimoiden määrä riippuu varustetasosta: kun ledejä on enemmän, valoa riittää myös kaarteen suuntaan. Ulkonäön uusimisessa on jouduttu ottamaan huomioon lasertutkien tuomat patit eteen ja taakse. Edessä tutka on etuvalon yläpuolella, takana vilkkujen välissä.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Takatutka on vilkkujen välissä, rekisterikilven yläpuolella.

Uusi kännykän säilytykseen tarkoitettu kotelo on sijoitettu polttoainetankin korkin eteen, ja latausliittimellä varustettuun tilaan mahtuu isompikin kännykkä. Esimerkiksi iPhone 11 ympärille jäi vielä tilaa.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Kännykkäkotelo.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Kännykän säilytystilasta löytyy pehmusteen alta latausliitin.

Jos siirrytään konkreettisiin mukavuusasioihin, pyörässä oli vakiota isompi, korkeussäädöltään sähköinen tuulilasi ja lisäksi sivuilmanohjaimet tuulisuojassa ja etukatteessa. Ajossa tuulilasi ohjaimineen suojasi kuljettajaa ajoviiman turbulensseilta ainakin moottoritienopeuteen asti. Hyvästä aerodynaamisesta suunnittelusta kertoo se, että vaikka tuulilasi yläasennossaan suojasikin, katse pysyi selkeästi sen yläpuolella.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Tuulilasi ja ilmanohjaimet suojaavat kuljettajaa hyvin ajoviimalta.

Alusta oli DSA-semiaktiivinen ja sähkösääteinen, versionumero taitaa olla jo 2, ja sen toiminta säätyy ajotapavalinnan mukaan, toki se on myös kuljettajan räätälöitävissä. Alustan toiminta oli mallikasta ja ajotapavalinnan muutos myös vaikutti sen toimintaan. Saatavilla on myös versio, joka lisäksi säätää jousien korkeutta, ja pudottaa pyörän korkeutta automaattisesti 30 mm aina pysähdyttäessä tai tarvittaessa. Sitä ei kuitenkaan ollut tässä pyörässä.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Istuimet. Kyytiläisen istuinlämmittimen katkaisin oli istuimen sivulla, kun taas kuskin kahvan- ja istuinlämmittimet kytketään päälle monitoimiohjaimen avulla.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Lämpöä haussa sekä kahvoihin että kuskin istuimeen.

Istuin oli mukava ja istuinkorkeus 179-senttiselle sopiva. Pyörä on istuimen kohdalta kapeampi kuin aiemmin, joten ulottuvuus maahan on parempi. Istuimen korkeus – ainakin tässä istuinversiossa - on säädettävissä kahteen asentoon, joista käytössä oli matalampi. Mekanismi, jolla istuinkorkeutta säädetään on nerokas. Istuin irrotettuna vipua kääntämällä alapuolella ei muutu mikään, vaan muutos tapahtuu istuimen sisällä. Kätevää, eikä tarvitse sihdata istuinta erityisesti paikalleen noston jälkeen. 

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Mittaristona toimiva tft-näyttö on yhtä laadukas kuin ennenkin. Navigaattorin teline tulee vakiona.

Ajamaan

Painonpudotus ja aiempaa parempi massakeskipisteen hallinta herättivät jippii-elämyksiä; pyörä tuntui miltei luokkaansa pienemmältä. Osan tunteesta voi surutta laittaa innostuksen piikkiin, mutta ei kaikkea, keventyminen tuntuu.

Ajoin pyörällä päällystettyjä pikku katuja ja savisenliukasta metsätietä sekä vähän röykkyisempää metsätietä. Triple Black oli varustettu valuvanteilla ja katuendurorenkailla, joten oletusarvot ajotuntumasta ja pidosta varsinkin märällä savitiellä olivat aika heikot, mutta ajotuntuma oli hyvä. Lisäksi pyörä on herkästi ohjautuva ja silti vakaa.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Ajotuntuma oli hyvä liukkaalla savitielläkin. Jarrujärjestelmä hätäjarrutustehostimineen huolehtii ansiokkaasti pysähtymisestä.

Aika iso osa aiempaa paremmasta ja luotettavammasta ajotuntumasta johtunee uudesta EVO Telelever -keinuhaarukkaetupäästä, jossa on paksummat etuputket. Lisäksi kiinnityksen joustokohta on muutettu etuputkien päistä yläkolmioon. Kun aiemmin kuljettajalla on ollut tunne, ettei voi luottaa siihen, mitä etupäässä tapahtuu, niin nyt tilanne on parempi. 

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Etupään Telelever-keinuhaarukassa on aiempaa paksummat putket.

Jousitus selvitti tehtävänsä kiitettävästi myös moottoritiellä, ja uusi moottori on selkeästi vääntävämpi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä – erityisesti alakierroksilla. Pyörän reagointiherkkyys kävi ilmi nopeammassakin vauhdissa, ja se on helppo ohjattava tiukkia käännösharjoituksiakin tehtäessä.

Koeajettu Triple Black oli varustettu kahdella tutkalla: edessä se mahdollisti mukautuvan vakionopeudensäätimen. Sitä ei tullut kokeiltua, sillä aikaa (lopettaa ennen huurtumista) oli rajallisesti, joten keskityin enemmän ajamiseen ja sen herättämiin tuntemuksiin.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Vasen peili: sen oikeassa keskikulmassa näkyy pieni kolmio, johon syttyy keltaoranssi valo, jos joku on lähestymässä tai ohittamassa. Sama toiminto on luonnollisesti myös oikeassa peilissä.

Taakse osoittava tutka sen sijaan toimii sokeiden pisteiden varoittimena, ja sen toiminnasta sain pyytämättä todisteita moottoritiellä ajaessani. Auton lähestyessä takaviistosta toisella kaistalla, sen puolen taustapeiliin ilmestyi oranssinkeltainen kolmio kertomaan asiasta. Järjestelmä siis toimi juuri kuten sen pitääkin.

Pyörä oli varustettu DBC Dynamic Brake Control -hätäjarruavustimella nykyautojen malliin. Hätäjarruavustin tekee sen, että normaalista hieman vahvempi jarrujen painallus vaikuttaa todella vahvasti jarrutukseen. Toiminnolla pyritään saamaan maksimihidastuvuus aikaan hätätilanteessa, kun ongelmana usein on se, että kuljettaja ei osaa tai uskalla painaa jarruja riittävän voimakkaasti. Järjestelmä reagoi hienosti ja hidastuvuus oli todella hyvä.

Loppusana

Uusi BMW R 1300 GS teki vaikutuksen. Pyörä on uusittu huolella ja paneutuen jokaiseen yksityiskohtaan. Monia yksinkertaiselta tuntuvia pikkuasioita on kehitetty, kuten vaikkapa puhelimen säilytyskoteloa tai istuimen korkeudensäätöä. Pyörän takarungossa oli valmiina kiinnikkeet muuttuvatilavuuksista Vario-laukkusarjaa varten ja samoin kierrettävillä tulpilla varustetut pistokkeet laukkujen sisävalaistusta ja latausliittimiä varten.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Vario-laukkusarjaa varten tarkoitetut kiinnikkeet ja kiertotulpalla suojattu pistoke laukun virtaliitäntöjä varten.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Liitäntäpistokkeet paljastuvat, kun suojatulpan kiertää auki..

Sen päälle tulevat isot yksityiskohdat kuten uusi runko, moottori ja alusta etupään Telelevereineen ja takapään Paralevereineen. Sekä tietysti tervetullut painonpudotus.

Kehitystyö varmistaa sen, että vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS säilyy edelleen sellaisena matkaenduro- tai adventure-mallina, johon kaikkia kilpailijoita verrataan. Osa kilpailijoista voi olla parempi jollain osa-alueella, mutta vastaavaa laitetta, joka toimisi niin hyvin kaikilla osa-alueilla, ei taida löytyä? Tosin kilpailijoilla lienee niin ikään tulossa uutuuksia ensi kaudelle?

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 17.10.2023 09:02

BMW:n uusi Vario-laukkusarja: muunneltava tilavuus, sisävalaistus, latauspistoke ja keskuslukitus – vain uusiin isoihin Gessuihin!

PERJANTAI 29.9.2023 12:33

Tässä se nyt on: täysin uusi BMW R 1300 GS – se adventurepyörä, johon kaikkia muita verrataan

KESKIVIIKKO 30.6.2021 14:01

Vakoilukuvat: BMW:n tuleva R 1300 GS on täynnä yllätyksiä

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Vuosimallin 2024 BMW R 1300 GS.

Koeajettu BMW R 1300 GS 2024 lisävarusteineen

  • Triple Black -malli, hinta 1216,89 €
  • Black Storm Metallic -väritys
  • Sähkösäätöinen tuulisuoja
  • Iso tuulisuoja
  • Sivuilmanohjaimet tuulisuojassa ja etukatteessa
  • Comfort Seat kuljettajan istuin (850 mm)
  • Comfort -matkustajan istuin
  • Peräteline matkustajan kahvoilla
  • Comfort-matkustajan jalkatapit
  • Touring-paketti
  • Navigaatiovalmius
  • Kromatut pakoputkiston alkukäyrät
  • Keskuslukitus
  • Käsisuojien levikkeet
  • Sivulaukkutelineet Vario-laukuille
  • Dynamic-paketti
  • DSA-semiaktiivinen sähkösäätöinen jousitus
  • Vaihdeavustin Pro (Eco/Rain/Road/Dynamic/Enduro + säädettävät Dynamic Pro/Enduro Pro)
  • Ajotilamoodi Pro
  • Innovation-paketti
  • Riding Assistant
  • Tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin
  • Törmäysvaroitin
  • Kuolleenkulman vahti
  • Ajovalo Pro
  • Adaptiivinen LED Matrix -ajovalo
  • Penkinlämmittimet
  • Varashälytin
  • Koeajopyörän autoverollinen hinta tehdasvarusteineen 33514,16 € + toimituskulut 600 €

Vakiovarusteinen peruspyörä

  • Lähtöhinta vakiovarusteiselle pyörälle, vakiovärityksellä 26500 € + toimituskululut 600 €
  • Vakiovarusteena mm:
  • TFT-mittaristo ja BMW Motorrad Connectivity
  • LED Matrix -ajovalo
  • DRL-päiväajovalo
  • DTC-luistonhallintajärjestelmä
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro -jarrujärjestelmä
  • Rain/Road/Enduro-ajotilamoodit
  • Mäkilähtöavustin
  • DBC Dynamic Brake Control -hätäjarruavustin
  • DCC-vakionopeudensäädin
  • MSR Dynaaminen moottorijarrutuksen säätö
  • RDC-rengaspainevalvonta
  • Keyless Ride -avaimeton ajo
  • Kahvanlämmittimet
  • Käsisuojat integroiduilla etuvilkuilla
  • Säilytyslokero matkapuhelimelle USB-latauspistokkeella
  • 12 V pistoke
  • Intelligent Emergency Call -automaattinen hätäpuhelujärjestelmä