1. Captain America

Tästä viime viikonloppuna tehdyn huudon hinnaksi on kerrottu 1,62 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria eli 1,29 miljoonaa euroa. Aiempien tietojen mukaan hinta olisi ollut 1,3 miljoonaa eli noin miljoona euroa. Aiheesta kertovaan juttuumme pääset tästä.

Pyörällä on ajanut Peter Fonda Easy Rider -kulttileffassa - jos se on aito, sillä siitä on käyty kalabaliikkia, sekin selviää jutustamme linkin takaa. Pyörällä on tietysti myös melkoinen maine, ja sen ulkonäön jäljittelijöitä riittää rakentelijoissa ymmärrettävistä syistä edelleen.

Pyörä on alunperin poliisikäytössä ollut käytettynä ostettu pannupää-Harley-Davidson. Pyöränvalmistaja ei lähtenyt mukaan elokuvaa sponssaamaan, sillä käsikirjoitus oli heidän mielestään epämääräisen anarkistinen huumehörhöilyineen kaikkineen.

Elokuva itsessään pääsi Yhdysvaltain elokuvainstituutin Top 100 -listalle. Kannuksia siinä hankkivat Peter Fondan lisäksi Dennis Hopper ja ensimmäisessä merkittävämmässä elokuvaroolissaan ollut nuori näyttelijänalku Jack Nicholson.

Tämän pyörän hinnalla olisi voinut ostaa kolme seuraavaa sijaa hallussaan pitävää menopeliä.

2. 1910 Winchester 6 hv

Tästä pyörästä maksettiin elokuussa 2013 Worldwide Auctionsin toimesta pidetyssä huutokaupassa 580 000 U.S. dollaria. Euroissa se tekee 454 000.

Pyörän tekee arvokkaaksi se, että kaiken kaikkiaan asevalmistajana tunnettu Winchester Repeating Arms Company, joka edelleen on hengissä, valmisti vain 200 moottoripyörää. Niistä on säilynyt vain kaksi, ja tämä on toinen niistä.

3. 1915 Cyclone Board Track Racer

Tämä pyörä myytiin Pebble Peachissä USA:ssa MidAmerican kuutokauppakamarin toimesta 551 200 taalaan heinäkuussa 2008.

Cyclone oli pyöränvalmistajana lyhytikäinen brändi, mutta ehti saavuttaa suurta suosiota. Pyörässä oli ketjuvetoinen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V-2-moottori neliventtiilikansin, joka oli todellista senaikaista huipputeknologiaa, ja vaikutti myös kauppahintaan.

Cyclonet olivat harvinaisia jo ilmestyessään markkinoille, joten ei tarvitse olla matikkanero havaitakseen, ettei niitä kovin montaa voi enää vuosisataa myöhemmin olla olemassa. Moottori on poikkeuksellisen kaunis 996 cm3 45° V-twin. 1915 sen todistettu huippunopeus oli niinkin kova kuin 111 mailia, 178 km / h.

4. 1939 BMW RS255 Kompressor

Pyörä myytiin 480 000 dollarilla Bonhamsin huutokaupassa Las Vegasissa tammikuussa 2013. Pyörän oli aiemmin omistanut tehtaan testiajaja Walter Zeller. Pyörä oli rakennettu BMW:n tehdasaosista Zellerin vaikutuksesta. Vaikka Kompressor RS255 ei olekaan tuotantopyörä, siinä käytettiin alkuperäistä 1939 BMW RS255 Kompressorin moottoria, 1951 Rennsportin runkoa sekä monia räätälöintejä, jotka tekevät siitä autenttisen uudelleenluodun RS255 Kompressorin symboloimaan omaa aikaansa.

5. 1922 Brough Superior SS80

1922 Brough Superior SS80 myytiin huutokauppakamari H&H:n toimesta lokakuussa 2012 Duxfordissa Englannissa pidetyssä huutokaupassa 463 847 dollarilla eli 363 293 eurolla. Tämän pyörän lempinimi oli "Old Bill", ja sillä George Brough voitti yli 50 kisaa. Se myytiin hyvin dokumentoituine historioineen. Pyörän oli omistanut mm. "Titch" Allen, laajalti tunnettu Vintage Motorcycle Clubin puheenjohtaja.

6. 1926 Brough Superior SS100 Alpine Grand Sports

Broughille menee toinenkin perättäinen sija, tällä kertaa Brough Superior SS100 Alpine Grand Sportsille. Pyörästä saatu hinta oli 452 234 taalaa, 354 197 euroa. Se myytiin lokakuussa 2012 RM Auctionsin toimesta Batterseassa Englannissa.

Pyörässä tuli mukana valmistukseen liittyvät dokumentit ja hyvin dokumentoitu omistajahistoria. Pyörässä on JAPin 8/45 hevosvoimainen 980 cm3 yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V-twin. Siinä on kaksi Binksin kelluvaa sporttikaasutinta, kolme käsivaihdetta, monilevyinen kytkin sekä Harley-Davidsonin alapään linkillä varustettu etupää, sekä vaijeritoimiset jarrut sekä edessä että takana.

Pyörän täysi autenttisuus, jossa aikojen saatossa tehdyt parannelmat oli korvattu alkuperäisillä osilla täysin dokumentoidun restauroinnin aikana sekä hyvin dokumentoitu alkuperä olivat nostamassa hintaa näin korkeaksi.

7. 1958 Ariel 650 Cyclone

Buddy Hollyn 1958 Ariel 650 Cyclone.

Pyörä myytiin lokakuussa 2014 Phoenixissa Arizonassa. Huutokauppakamarina toimi Guernseys, ja hinta oli 450 000 taalaa eli 352 448 euroa.

Tämä pyörä edustaa rajoitettua valmistussarjaa vuodelta 1958 ja se on kuulunut musiikkisensaatio Buddy Hollylle. Holly osti pyörän Ray Millerin Triumph ja Ariel-myymälästä Dallasista Teksasista 13.5.1958. Hollyn bändi The Crickets oli juuri heittänyt hyvän keikan ja sen kolme nuorta menestyksekästä jäsentä (Holly, Joe Maudlin ja Jerry Allison) päättivät perua kotilentonsa ja ostaa moottoripyörät ja karauttaa niillä koko 350 mailin matkan kotiin.

The Crickets tuliterine moottoripyörineen 13.5.1958 Dallasissa Teksasissa.

8. 1929 Brough Superior SS100

H&H Auctions myi lokakuussa 2010 Sparkfordissa Englannissa 1929 Brough Superior SS100:n hintaan 448 156 taalaa eli 351 000 euroa. Tämä pyörä oli puolestaan huippuesimerkki täydellisesti restauroidusta aikansa eräästä hienoimmista pyörämalleista. Siinä on monia himoituimpia Broughin myöhempien päivien ominaisuuksia kuten kaksoisajovalot ja kolmivaihteinen vaihdelaatikko.

9. 1939 Brough Superior SS100

George Broughille kuulunut 1939 Brough Superior SS100.

Bonhamsin huutokauppakamari myi tämän pyörän huhtikuussa 2014 Staffordissa pitämässään huutokaupassa 425 943 dollarin hintaan. Se tekee 333 606 euroa.

Vaikka pyörä ei olekaan täysin originaali, se on miltei kuin alkuperäisessä kunnossa ja sen elämänkaari on hyvin dokumentoitu. Sitä on käyttänyt George Brough itse mm. rekisteröinyt sen, ja osallistunut sillä Lontoo-Edinburgh-kestävyysajoon. Matkustajana toimi Motor Cycling -lehden toimittaja Henry Laird. Lisää juttua pyörästä jutussamme täällä.

George Brough ja Henry Laird sekä 1939 Brough Superior SS100 sivuvaunuineen.

10. 1934 Brough Superior SS100

Tämän Broughin hintalapussa luki Bonhamsin Staffordissa huhtikuussa 2012 pitämän huutokaupan jälkeen 394 101 taalaa, 308 667 euroa.

1934 Brough Superior SS100 on lajinsa hieno edustaja, jonka historia on täysin dokumentoitu. Pyörässä on alkuperäinen runko, moottori, valmistuksen seurantakortti sekä kopio Motorcycle Classics -lehden jutusta, jossa tunnettu motojournalisti Alan Cathcart testasi pyörän.

SS100:ssa oli uudelleensuunniteltu JAPin 8/75 hevosvoimainen kaksisylinterinen moottori, jossa oli kaksi öljypumppua, magneettoa ja kaasutinta sekä nelipykäläinen Sturmey-Archerin vaihteisto.

Yhden kahdeksasta  vuonna 1934 rakennetusta SS100:sta tilasi kuuluisa Arabian Lawrence, mutta pyörää ei koskaan toimitettu, koska hän ehti kuolla moottoripyöräonnettomuudessa ennen sitä.

Broughin laadusta ja harvinaiuudesta sekä mielenkiintoisuudesta kertonee jotain se, että viisi kymmenestä kalleimmin huudetusta pyörästä on sen valmistamia.

Oheinen top 10-lista perustuu Gizmagin artikkeliin. Lehti teki kulttuuriteon listatessaan 100 kalleinta koskaan huutokaupassa myytyä moottoripyörää. Lista ei välttämättä ole täydellinen, kuten lehti itsekin toteaa, mutta se on hyvä runko heille, joita aihe kiinnostaa.