Moottoripyörä voi olla loistava ja jopa taloudellinen liikkumismuoto. Jos ostaa prätkän käytettynä, niin siinä saattaa olla kalleimmat kilometrit takana päin ja silti pyörä saattaa olla hyvässä kunnossa, ja siitä voi olla iloa vuosiksi. Onnistumista auttaa, jos muistat kysyä myyjältä ja itseltäsikin muutamia olennaisia kysymyksiä.
Kysy itseltäsi nämä kolme kysymystä ennen moottoripyörän ostoa:
1. Miten oma prätkälläajokokemuksesi pitäisi huomioda?
Oletko kokematon, kokenut, vai onko kyseessä peräti ensimmäinen moottoripyöräsi ja olet vasta aloittamassa polkuasi moottoroitujen kaksipyöräisten parissa? Kokemuksesi määrittää omalta osaltaan, millaisen moottoripyörän kannattaa ostaa.
Jos sattuu, että sinulla on prätkäkortti (A1, A2, A) ennestään, voit hankkia korttiluokkaasi sopivan pyörän. Mikäli A-korttia ei ole olemassakaan, joudut suorittamaan kortin ensin, ja silloin kannattaa etsiä autokoulu, jossa moottoripyöräkorttia kouluttaa henkilö, jolla itsellään on A-kortti ja moottoripyörä. Samalla voit kysyä häneltä, millaista pyörää kannattaa ensi prätkäksi harkita.
Jos olet jo vähän kokeneempi kuljettaja, voit tietysti käydä kokeilemassa erilaisia pyöriä liikkeissä ja testata, millaista on helppoa, mukavaa, turvallista ja palkitsevaa sekä nautinnollista ajaa.
2. Minkä tyyppistä pyörää etsit?
Millainen on pyöräsi käyttötarkoitus? Päivittäinen työ- tai kaupunkiajo? Cruisailua kesäviikonloppuisin vai haluatko sporttisempaa ajokokemusta? Vaihtoehtoja riittää.
Tavanomaiset tai nakupyörät: yksinkertaisen ja perinteisen moottoripyörän näköisiä ilman katteita. Ajoasento on neutraali ja pyörä sopii useimpiin käyttötarkoituksiin ja on usein helppo käsiteltävä. Kuutiotilavuus yleensä jossain 300 - 1000 cc:n välillä kuten Yamahan MT-07:ssä tai Honda CB500:ssa. Malleja löytyy myös esimerkiksi Husqvarnalta, Kawasakilta ja Benelliltä, mutta myös useimmilta muilta valmistajilta.
Adventure- eli seikkailumoottoripyörät: Näissä on sekä maantie- että offroad-ominaisuuksia, ominaista on pitkäjoustoinen jousitus. Monet ovat varsin korkeita. Malliesimerkkejä ovat BMW R 1300 GS, Hondan Africa Twin, Yamahan Tenere sekä tietysti KTM:n adventurepyörien sarja. Sopivat kuljettajille, jotka viihtyvät asvaltin lisäksi myös soralla ja jopa poluilla.
Dual-Sport Biket: Samantyyppinen soveltuvuus kuin adventurepyörillä, eli käyvät sekä maastoon että tielle. Mutta dual-sport-pyörät eivät ole samalla tavalla mukavia kuin adventurepyörät. ne muistuttavat enemmän enduro- tai motocrosspyöriä, kun taas adventurepyörät on suunniteltu pidempää ajoa varten. Esimerkkejä dualsporteista vaikkapa Yamahan XT250 ja Suzukin DR-Z400S.
Cruiserit: pysty- tai jopa takakeno ajoasento luonnehtii tätä pyöräluokkaa. Ne on tarkoitettu ja ovat parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Matalan istuinkorkeus ja väännökäs kone luonnehtivat tätä luokkaa. Rento ajaminen on tärkeämpää kuin hurja suorituskyky. Harley-Davidson ja Indian ovat tunnettuja cruisereistaan.
Sport Biket: Nämä pyörät on suunniteltu nopeaan, ketterään ajoon. Sopii heille, jotka hinkuvat vauhtia ja mutkateitä ja haluavat, että heidän pyöränsä näyttää ratapyörän tyyppiseltä. Ajoasento on eteenpäin nojaava. Sopivat ratapäiville ja suurempiin nopeuksiin. Miltei joka valmistajalta löytyy sportbike-malleja, mutta erityisesti Ducati, MV Agusta ja Aprilia ovat niistä tunnettuja.
Touring- eli matkamoottoripyörät: Ne on rakennettu joko yksin tai kyytiläisen kanssa tapahtuvaa pitkän matkan ajoa varten. Tyypillistä niille on hyvä, mukava ajoasento ja tilava istuin. Lisäksi ne tarjoavat suojaa ajoviimalta ja joskus paljonkin laukkutilaa. Sopivat parhaiten kuljettajille, jotka haluavat ajaa pitkä matkaa ja varustautua mukavasti matkantekoon. Legendaarisin malli on tietenkin Honda Gold Wing 1800, mutta myös BMW:ltä ja Harleyltä löytyy isoja touringpyöriä.
3. Budjettisi suuruus?
Uusia, kuhunkin ajotyyliin ja ajotarpeeseen sopivia, moottoripyöriä on tarjolla loputtomasti kuten huomaat. Sama pätee hintoihin. Edullisia voivat olla kiinalaiset, kuten Benelli, tai intialaiset kuten Royal Enfield, mutta hintakaton yläpää voi olla tarpeistasi riippuen korkeallakin. Joten sinun on päätettävä, miten paljon rahaa aiota hankintaan käyttää. Ja jos olet ostamassa ensimmäistä pyörääsi, muistathan varata rahaa myös laadukkaisiin, turvallisiin ajovarusteisiin?
Monissa tapauksissa käytetty moottoripyörä voi olla edullisempi vaihtoehto. Toki sillä edellytyksellä, että se on hyvin pidetty, säännöllisesti huollettu ja tulee takuun kanssa.
Kun mietit hankintabudjettia, älä tuijota pelkästään pyörän hintaa, vaan myös muita kuluja, kuten rahoituksen hintaa, vakuutuksia, huoltoja ja niitä jo mainittuja ajovarusteita. Tehokkaamman pyörän vakuutus voi esimerkiksi olle merkittävästi kalliimpi, ja rahoitusyhtiöiden kuluissa on eroja. Osamaksulla ostettaessa joudut ottamaan täyskaskon ja lisäksi mahdollisesti rahoitusvakuutuksen.
Toisaalta myös huoltokustannuksissa, huoltoväleissä ja takuiden pituuksissa on eroja. Riittävä etukäteistyö asioiden selvittämisessä palkitsee mieluisana pyöränä ja sen omistamisen kokemuksena.
Kysy myyjältä nämä 9 kysymystä ennen ostoa
Kun tiedät, millaisen pyörän haluat, on aika ryhtyä etsimään pyörää, ja sen löydyttyä kysyttävä seuraavat kysymykset.
1. Mikä on pyörän nykyinen kunto?
Pyydä myyjää antamaan yksityiskohtainen kuvaus moottoripyörän nykykunnosta: moottori, jarrut, renkaat ja ulkonäkö, onko raapuja tms. Jos olet löytänyt pyörän netistä, pyydä tuoreita kuvia tai videoita eri kuvakulmista. Tämä antaa osviittaa pyörän yleiskunnosta.
2. Millainen menneisyys pyörällä on?
Aloita kysymällä edellisten omistajien lukumäärä, onko sillä ajettu kolareita tai tehty isompia korjauksia, jos, niin millaisia? Kuka on ne tehnyt ja onko sillä mahdollisesti kaaduttu joskus? Pyörän historian tunteminen auttaa arvioimaan sen yleiskuntoa ja mahdollisia riskejä.
3. Tuleeko pyörän mukana täytetty huoltokirja?
Laadukkaan korjaamon täyttämä huoltokirja ja säännöllisesti, oikeaan aikaan tehdyt määräaikaishuollot, takaavat ostajalle aika paljon mielenrauhaa. Huoltokirjatonta pyörää ei noin periaatteessa kannattaisi edes ostaa siitä huolimatta, että poikkeuksia, eli itse hyvin huollettujakin pyöriä löytyy. Mutta sitä kun ei oikein pysty tietämään muuta kuin vasta käytön kautta.
Huoltohistorian lisäksi on hyvä tietää muutakin pyörän menneisyydestä, kuten monesko omistaja sillä on menossa, ja onko huolloista ja korjauksista kuitit tallella.
4. Paljonko sillä on ajettu, vastaako ulkonäkö kilometrejä?
Pyörällä ajettujen kilometrien määrä voi kertoa osan pyörän yleisestä kulumisesta. Meillä ei oikein ole tapaa tietää, pitävätkö mittariin merkityt kilometrit paikkansa, koska pyöriä ei vielä Suomessa katsasteta.
Aika hyvää osviittaa saa kuitenkin huoltokirjasta, kunhan se on ajantasainen. Jos viimeisin huolto on vuosien takaa ja kilometrit mitä sattuu, ei voi tietää todellista ajomäärää.
Nykyiset pyörät kestävät yleensä hyvin kilometrejä, jos ne huolletaan ohjeiden mukaan, joten paljon ajettu pyörä ei välttämättä ole huono ostos. Enemmän on merkitystä huoltohidstorialla ja sillä, miten pyörällä on ajettu, ja miten sitä on käsitelty.
5. Onko pyörää modifioitu, ja jos, niin miten?
Monet prätkänomistajat kustomoivat pyöräänsä paremmin sopimaan heidän tarpeisiinsa. Osa modauksista voi tuoda lisää suorituskykyä tai parantaa ulkonäköä tai ominaisuuksia. Osa, kuten esimerkiksi ei-hyväksytyn äänenvaimentimen asentaminen, saattavat aiheuttaa pysäyttämisen ja matkan katkeamisen Saksassa, jossa on tiukka suhtautuminen asiaan.
Modauksia voi olla monenlaisia ylileveistä renkaista virityssarjoihin ja ties mihin, kannattaa kysellä, ettei tule yllätyksiä. Vanha moottoreiden harrastajavirittäjien mietelause menee jotenkin niin, että "jos virittämisen yhteydessä katoaa vain kolmannes pyörän tehosta, viritystä voi pitää onnistuneena".
Alustaan ammattilaisella teetetyt parannukset ovat plussaa, samoin esimerkiksi hyvien laukkusarjojen ja kaatumarautojen hankinta.
6. Mikä on syy myymiseen?
Syy, miksi myyjä on luopumassa pyörästään, saattaa tarjota merkittävää tietoa. Kyse saattaa olla vain vaihdosta isompaan, tai muutos elämäntilanteessa. Tai jopa jostain pyörässä piilevästä ongelmasta. Kannattaa kiinnittää huomiota myyjän kommunikoinnin avoimuuteen.
7. Onko pyörä vakuutuksessa ja rekisterissä?
Olennaista on, milloin pyörä viimeeksi on ollut rekisterissä ja vakuutettuna sekä tieliikenteessä. Jos se on seisonut vuosia tallissa käyttämättömänä, siinä voi olla yllättäviä vikoja esimerkiksi polttoainejärjestelmässä.
8. Voiko pyörällä käydä koeajolla?
Kohta 7. liittyy myös tähän sikäli, että vakuutuksen pitää olla kunnossa ja pyörä rekisteröitynä liikenteeseen, jos sillä lähtee koeajolle.
Koeajo on erittäin tärkeä myös kaikkien ominaisuuksien toimivuuden tarkistamiseksi: jarrut, moottorin responssi, ajettavuus ja yleistuntuma: käyttäytyykö pyörä levollisesti ja moitteetta kaikissa asioissa mitä testaat? Kiinnitä koeajon aikana huomiota myös ylimääräisiin tärinöhin ja ääniin.
9. Onko tiedossa olemassa olevia vikoja tai tulevia korjauksia?
Rohkaise myyjää avoimesti kertomaan pyörän puutteista ja vioista sekä pienempien että isompien vikojen suhteen. Potentiaalisten riskien hahmottaminen mahdollistaa sen pohtimisen, että haluatko kohdata ne, vai jättää ongelmat jonkun muun ratkaistaviksi.
Vaikka kyseessä ei olisi mikään isompikaan vika, niin pyörän seuraava huolto saattaa esimerkiksi olla se kalliimpi, missä vaihdetaan tulpat, ketjut, rattaat ja kaikki suotimet. Merkitystä on myös sillä, miten pitkä matka seuraavaan huoltoon on, onko 1000 km vai 5000 km.
Pyörälle voi myös tilata käynnin tuntemaasi huoltoon ja teettää sille kuntotarkastuksen, jolloin saat mielenrauhaa. Jos myyjä on liike niin sen puolesta tarkastuksen teettämisen pitäisi sopia, samoin yksityiselle myyjälle, jos tällä on puhtaat jauhot pussissa. Jollei tarkastuksen teettäminen sovi, unohda pyörä ja etsi toinen tilalle.
Kuljeta pyörä kotiisi – ja muista nauttia
Oston jälkeen voit viedä uuden pyöräsi kotiin joko ajamalla itse tai vaikka pakettiautolla.
Toivottavasti näistä neuvoista oli apua uuden pyöräsi hankinnassa? Terve järki, ennakkotyön tekeminen ja maltti yleensä auttavat ostoksien tekemisessä.
Joka tapauksssa: muista nauttia uudesta pyörästäsi, olet sen ansainnut!
Lähde: Yahoo.