Ensimmäisen varsinaisen kisapäivän reitti vei AlUlasta Al Henakiyahiin. Se sijoittuu Saudi-Arabian luoteisneljännekseen. Reitin kokonaispituus oli 542 kilometriä, ja siitä erikoiskoetta 414 kilometriä.

Reitti vei alkuun kanjonien ympäri hiekalla, mutta maisema muuttui pian haastavammaksi. Monet kilpailijat kaatuivat kivikkoisuuden vuoksi, mukaan lukien prologin voittaja, ensimmäistä kauttaan Hondan tehdaskuljettajana ajava Tosha Schareina. Mutta muun muassa osuuden voittaja Ross Branch ja Mason Klein onnistuivat navigoimaan loistavasti.

Hieman erilaista maisemaa ensimmäiselle päivälle. Kuvassa nro 76, Jean-Loup Lepan. Edustaa DUUST Diverse Racingiä ja ajaa KTM:llä. Kuva Florent Gooden / DPPI.

Hieman erilaista maisemaa ensimmäiselle päivälle. Kuvassa nro 76, Jean-Loup Lepan. Edustaa DUUST Diverse Racingiä ja ajaa KTM:llä. Kuva Florent Gooden / DPPI.

Yleensäkin moottoripyöräillessä pystyssä pysyminen on tavoite numero 1 riippumatta siitä, miten paljon soraa, kiviä tai kalliota tielle sattuu. Mutta myös kokenut Joaquim Rodrigues kolaroi itsensä ulos kisasta 82 kilometrin kohdalla, Schareina puolestaan kaatui kolmannessa Dakar-rallissaan 240 kilometrin kieppeillä. "J-Rod" toi intialaiselle Herolle sen ensimmäisen etappivoiton vuonna 2022.

Ricky Brabec, numero 9 kuuluu legenda-kuljettajien joukkoon (yli 10 loppuun ajettua Dakaria), kuten myös Jose Cornejo ja Ross Branch. Brabec on Hondan tehdaskuljettaja. Kuva Antonin Vincent / DPPI.

Ricky Brabec, numero 9 kuuluu legenda-kuljettajien joukkoon (yli 10 loppuun ajettua Dakaria), kuten myös Jose Cornejo ja Ross Branch. Brabec on Hondan tehdaskuljettaja. Kuva Antonin Vincent / DPPI.

Rodriguesin tiimitoveri, Heron Ross Branch ajoi puolestaan etapin voittoon ja saavutti täten henkilökohtaisesti neljännen etappivoittonsa. Botswanalainen lentokonepilotti meni samalla kokonaiskisan johtoon. Hänellä on 12 minuutin marginaali kakkosena ajavaan vuoden 2020 Dakar-voittajaan, Hondan Ricky Brabeciin.

Branchin voitto tuli mielenkiintoisella tavalla: hän pysähtyi auttamaan Tosha Schareinaa tämän loukkaannuttua, ja menetti siinä 25 minuuttia, jotka kisan sääntöjen mukaan hyvitettiin hänelle etapin jälkeen. Ilman oikeutettua hyvitystä Branch olisi jäänyt 16:ksi. 

12 parasta 1. osuudella.

12 parasta 1. osuudella.

Brabec tuli etapilla toiseksi ja kolmanneksi sekä etapilla että kokonaispisteissä ajoi kiinalaisella Kove-merkkisellä moottoripyörällä Mason Klein. Hän onnistui loistavasti todistamaan sen, että Kiinassa tehdään kilpailukykyisiä erämaaralleihin sopivia laitteita. EICMAssa marraskuussa Koven pääjohtaja erityisesti rallikäyttöön suunniteltua pyöräänsä esitellessään lupasi, että Koven ensisijaisena tavoitteena on Dakar-rallin voitto, ja että se tapahtuu viimeistään viiden vuoden sisällä.

Ricky Brabec, numero 9 kuuluu legenda-kuljettajien joukkoon (yli 10 loppuun ajettua Dakaria), kuten myös Jose Cornejo ja Ross Branch. Brabec on Hondan tehdaskuljettaja. Kuva Antonin Vincent / DPPI.

Ricky Brabec, numero 9 kuuluu legenda-kuljettajien joukkoon (yli 10 loppuun ajettua Dakaria), kuten myös Jose Cornejo ja Ross Branch. Brabec on Hondan tehdaskuljettaja. Kuva Antonin Vincent / DPPI.

 

Mason Klein teki silti huippusuorituksen. Ensinnäkään ei ollut varmaa, pystyykö hän edes starttaamaan koko kolmanteen Dakariinsa uudella toisen sukupolven Kovellaan. Pyörät nimittäin olivat juuttuneet tulliin Dubaihin, mutta lopulta ne ehtivät paikalle vain muutamaa tuntia aiemmin kuin pyörien teknisen tarkastuksen dead-line päättyi.

Numero 98, Mason Klein (USA). Korr Offroad Racing -tiimi, ajaa kiinalaisen Koven tehdaskuljettajana. Kuva Frédéric Le Floc'h / DPPI.

Numero 98, Mason Klein (USA). Korr Offroad Racing -tiimi, ajaa kiinalaisen Koven tehdaskuljettajana. Kuva Frédéric Le Floc'h / DPPI.

Jenkki ehti 10 parhaan joukkoon jo prologilla ja ajoi hienosti ensimmäisen osuuden. Ja mikä hienointa, 22-vuotias kisaaja valitsi lähteä matkaan koko joukon ensimmäisenä – sijalta, jota Rally GP -kuljettajat yleensä välttelevät. Lisäksi paikka olisi normin mukaan kuulunut Skyler Howesille, joka ajoi prologilla GP-kuljettajista huonoimman ajan.

Kokonaiskisan tilanne ensimmäisen varsinaisen ajopäivän ja prologin jälkeen.

Kokonaiskisan tilanne ensimmäisen varsinaisen ajopäivän ja prologin jälkeen.

– Ajatus Dakarin ensimmäisen etapin avaamisesta on tosi cool, joten lopulta minua ei kaduta yhtään, sillä nyt voin sanoa tehneeni sen, Klein ilakoi. Nuorukainen osoitti olevansa todella kova, ei pelkästää siksi, että ajoi 400 kilometriä yksin kärjessä ja keräsi 6'21" bonuksia ajopaikasta ja kolmannen sijan, vaan myös siksi, että ajoi hänelle lähes tuikituntemattomalla pyörällä.

– Tämä oli kolmas kertani, kun ajoin pyörällä, enkä voisi olla onnellisempi. 

Sana "mahdoton" ei taida kuulua Kleinin sanastoon.

Aiheesta aiemmin:

LAUANTAI 6.1.2024 10:41

Dakar Rally: Hondan uusi tehdaskuljettaja vei prologin nimiinsä

MAANANTAI 20.11.2023 16:47

Maailman legendaarisimman erämaarallin reitti paljastettu – mukana uusi 48 tunnin erikoisosuus

PERJANTAI 5.1.2024 12:34

Päivän video: Näin Dakar Rallyn tiekirjaa käytetään – osaisitko itse?

Chileläinen Jose Cornejo, #11, Monster Energy Honda Team, jossain AlUlan ja Al Henakiyahin välillä lauantaina 6.1. Kuva: Antonin Vincent / DPPI.

Chileläinen Jose Cornejo, #11, Monster Energy Honda Team, jossain AlUlan ja Al Henakiyahin välillä lauantaina 6.1. Kuva: Antonin Vincent / DPPI.

.