Paul Yaffe ja R 18 One Eight C.

Paul Yaffe ja R 18 One Eight C.

Paul Yaffe on rakentanut yhden uniikkikappaleen BMW:n R 18 Transcontinental -mallista. Jäljittelemätön BMW-look vahvistettuna klassisella hot rod -estetiikalla, R 18 One Eight C on miehen testamentti loistokuuteensa suunnittelijana.

Vuodesta 1991 kustomoitujen moottoripyörien maailma on tuntenut Paul Yaffen eräänä parhaista luojista. Tämä sen vuoksi, että hän ei ole pelkästään rakentaja tai teettäjä, vaan todellinen designeri.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Hän aloitti perustamalla American Legend Motorcycle Companyn, joka myöhemmin kasvoi Paul Yaffe’s Bagger Nation'ksi hän on ansainnut sellaisia kunnianosoituksia kuin kolme kestaa "Maailman kaunein moottoripyörä" -palkinto Oakland Roadster Show'sta. Kaksi kertaa "Vuoden rakentaja" -titteli ja kolme kertaa "Vuoden trendsetter" Easyriders Magazinesta. Mies on myös nostettu Sturgis Hall of Fameen vuonna 2015. Hänen kustomoimiaan pyöriä on esitelty yli 300 artikkelissa ympäri maailman samoin kuin Discovery Channelilla, History Channelilla jne.

Yaffen tuorein mestariteos esitellään MBE Show'ssa Veronassa Italiassa.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Ennen urakan aloittamista Yaffe halusi tutustua pyörään paremmin, ja ajoi sillä 3800 mailia ympäri Yhdysvaltoja sekä lisäksi 2600 mailia Sturgisiin ja takaisin.

Kun prosessi alkoi, Yaffe tiesi haluavansa rakentaa isovanteisen baggerin, jollaista kukaan ei ole koskaan nähnyt. Olennaista projektille oli säilyttää niin monta alkuperäistä BMW:n komponenttia kuin mahdollista. Mies halusi luomuksensa säilyvän autenttisena Bemarina.

Niinpä 26" x 5,5" etuvanne työstettiin 181 kilon painoisesta alumiinijärkäleesta, jossa on nyttemmin 180 mm leveä eturengas. Runkoa piti pidentää, jotta rengas mahtuisi mukaan, samoin yläkolmiot uusittiin ja jättöä muutettiin käsiteltävyyden optimoimiseksi.

Massiivinen ja korkea etupyörä on todellinen katseenvangitsija ja antaa omanlaisensa jäljittelemättömän leiman pyörään.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Yaffen tiimi valmisti käsin useita uniikkikomponentteja pyörään ja muokkasi R 18 -mallin alkuperäisiä elementtejä. Teräksinen etulokasuoja rakennettiin alusta lähtien. Alkuperäinen R 18 kate leikattiin paloiksi ja koottiin uudelleen. Monien muiden muutosten lisäksi pyörään asennettiin Yaffe Monkey -ohjaustanko.

"Tiimi halusi säilyttää satulalaukkujen kannet, lukot ja kaiuttimet ennallaan, joten loimme uuden setin "nahkoja" antaaksemme laukuille uuden ja ainutlaatuisen venytetyn profiilin ja samalla säilyttäen BMW:n luomien laukkujen erinomaisen alkuperäisen suunnittelun ja toimivuuden," Yaffe kertoi.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paulin tiimi pidensi alkuperäistä takalokasuojaa rakentamalla toisen R 28 takalokasuoja ja varmistuen, että se sopi saumattomasti uusien satulalalukkujen profiiliin.

Takavalo pantiin uusiksi, ja rekisterikilpi siirrettiin takalokasuojaan aitoon hot rod -tyyliin.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Klassinen Lead Sled Look tavoitteena pyörään asennettiin ilmajousitus. Se vaati ilmakompressorin ja -säiliön sekä säätimien ja putkiston sekä ohjainten asentamista. 

Kolmiosainen äänenvaimenninjärjestelmä päättyy avoimeen megafoniin, joka sitten puolestaan jytistää klassista hot rod -saundia.

Yaffe halusi C:n välittävän klassista hot rod -henkeä, joten siinä ei ole mitää grafiikkaa, jolloin pyörän uusi asenne ja profiili päsevät esille. Tavoitteena olivat yksinkertaisuus ja vetovoima. Ja vaikuttaa siltä, että Yaffe onnistui projektissa hyvin. Pyörä on tasapainoisen ja vahvan, erittäin vahvan, näköinen mustine, kiiltävine maalipintoineen.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

 

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.

Paul Yaffen kustomoima BMW R 18 Transcontinental tottelee nimeä R 18 One Eight C.