Moottoripyöriä on myynnissä kaikkiaan noin 30 Pariisin historiallisessa sydämessä Champ-de-Mars'lla Grand Palais Éphémère'ssä.

1958 Moto Morini 250cc Bialbero Grand Prix

Niistä etukäteen kalleimmaksi arvioitu on aloituskuvassa näkyvä vuoden 1958 Moto Morini 250cc Bialbero Grand Prix -kisamoottoripyörä. Sen hinnan uskotaan kohoavan 120 000 - 160 000 euroon.

Alunperin pyörä tehtiin vuonna 1957 ja se oli Moto Morinin ensimmäinen ponnistus GP-kisamaailmassa 250 cc luokassa. Pyörä perustui 175cc Rebello-sportroadsteriin ja siinä oli kaksi ketjuvetoista kannen yläpuolista nokka-akselia. Kuten kuvasta näkyy, Morini Bialberossa on tallella hieno patina, ja se on alkuperäisessä kunnossaan.

Pyörän uskotaan olevan tilavuusluokassaan nopein yksisylinterinen nelitahtinen, mitä koskaan on valmistettu.

Bialbero on aiemmin ollut osa Enrico Bernardi-museon kokoelmaa.

1961 Parilla 350cc Bialbero

1961 Parilla 350cc Bialbero kispyörä.

1961 Parilla 350cc Bialbero kispyörä.

1961 Parilla 350cc Bialbero -kisamoottoripyörän hinnan arvioidaan nousevan 70 000 - 100 000 euroon. Pyörä on löydetty Yhdysvalloista, ja se on niin ikään ollut osa Enrico Bernardi -museon kokoelmaa.

Giovanni Parrilla tuotti ensimmäiset moottoripyöränsä 1946, jolloin myös pudotti sukunimensä toisen "r"-kirjaimen pois, nimeten pyöränsä Parillaksi.

Girder-etupää, moderni moottori (250 cc) ja runko (myöhemmin myös teleskooppietupää ja takakeinuhaarukka) olivat sen aseet. 1946 ensiesitellyn mallin suunnitteli Giuseppe Salmaggi, jolla oli Gilera Saturno tilillään. Parannuksia seurasi, kuten kaksinokka-akselinen (bialbero) kansi ja suurempi, 350 cc tilavuus vuonna 1950.

Kyseinen pyörä löytyi alunperin Yhdysvalloista ja sen uskotaan olevaan uniikki. Moottori on aikanaan tuottanut 33 hevosvoiman tehon ja mukana tulee myös varakansi.

1950 Rota 500cc

1950 Rota 500cc kisapyörä.

1950 Rota 500cc kisapyörä.

Noin 1950 valmistetulla Rota 500cc kisamoottoripyörällä on myös oma, mielenkiintoinen historiansa. Sen hinnaksi arvioidaan 22 000 - 28 000 euroa.

Kyse on lyhyen, mutta kiintoisan elämän eläneen italialaisvalmistajan pyörästä. Moto Rota -merkki oli olemassa vain muutaman vuoden 1950-luvun alussa, ja sen sanotaan tuottaneen vain 15 moottoripyörää. Toscanassa syntynyt Felice Rota työskenteli Piaggio-konsernille suunnittelijana, mutta muutti työnantajineen Biellaan, kun heidän Pontaderan tehtaansa pommitettiin 1944. Biellassa hän työskenteli Piaggion Paperino-skootterin prototyypin sekä legendaarisen Vespan kanssa, ennen kuin päätti pystyttää oman yrityksen.

Rotan pyöriä tehtiin 250- ja 500 cc luokkiin. Kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettuja kisaversioita oli tarjolla, ja 500 cc sport-malli kykeni yli 140 km/h huippunopeuteen. Kisamalli jopa 165 km/h vauhtiin. Maksimitehon kerrotaan olleen 32 hevosvoimaa.

Tämän kyseisein pyörän historiasta ei valitettavasti tiedetä mitään, siitä ei ole säilynyt mitään dokumentaatiota.

Huutokaupassa myydään tänään myös muita erittäin kiinnostavia moottoripyöriä. Vaikka et olisi kiinnostunut huutamaan, käy vilkaisemassa näyttelyluetteloa Bonhamsin sivuilla. Se sisältää erittäin kiinnostavaa tietoa ja kuvia.