Jääkiitäjän kehitti Reijo Ervasti, ja hänelle on tullut kysymyksiä ajamisen vaikeudesta ja vaarallisuudesta.

Ervastin mukaan sillä on yllättävän helppo ajella, kunhan varoo kääntämästä liian jyrkästi, ettei terä leikkaa kenkään. Ohjaaminen tapahtuu samoin, kuin potkukelkalla yleensäkin.

Vuonna 1983 Ervasti ajoi Keski-Suomen Mobilistien talvirallissa ja sieltä heltisi rallin voitto.

– Vuonna 2000 ajoin kiitäjällä kahtena päivänä Berliinissä jääspeedwayn MM-osakilpailun väliajoilla. Siellä yleisö otti hurraahuudoilla vastaan kurvailut, Ervasti toteaa.

– Vuonna 2004 pidin hauskaa Ruotsin Sandvikissa isossa jäätapahtumassa. Lisäksi tämä on ollut läsnä monissa Oulun seudun tapahtumissa vuosikymmenten aikana.

Kuvan moottorilla ja sirkkelinterällä varustettu potkukelkka löytyy Oulun automuseosta. Kuva Clas von Bell.

Kuvan moottorilla ja vetävällä sirkkelinterällä varustettu potkukelkka löytyy Oulun automuseosta. Kuva Clas von Bell.

Jutun aloituskuva on otettu Oulunsalon Akionlahdella ja laite itsessään on tällä hetkellä nähtävillä Oulun Automuseossa.

Juttu julkaistiin alunperin Autotoday.fi:n sivuilla täällä

Aiheesta aiemmin: 

SUNNUNTAI 7.4.2024 07:25

Oululainen Jääkiitäjä pesee hurjuudessa muut sirkkelinterällä varustetut jääkulkineet

TIISTAI 26.3.2024 11:48

Kannattaako prätkään asentaa sirkkelinterät renkaiksi, jos haluaa ajaa jäällä? Vastaus on tässä