Engler V12.

Engler V12.

Kyse on brittiläisestä Engler V12 -mallista, jota kaupitellaan nelipyöräisenä moottoripyöränä. Kyse on superautosta, jota ajetaan päältä aivan kuten quadia tai kolmipyörää tai moottoripyörää. Noilla suoritusarvoilla kuskilla pitää olla vahvat ranteet, että ohjaustangon kahvaa kääntäessä pysyy laitteen kyydissä. 

Laite on ohjaustankoa ja avonaisuutta sekä prätkämäistä ajoasentoa lukuunottamatta enemmän auto kuin moottoripyörä. Sitä ei ohjata kallistamalla kaarteeseen tultaessa eikä se kallistu moottoripyörämäisesti, vaan etenee vakaasti vaaka-asennossa. Kuljettajaan epäilemättä kohdistuu melkoisia sivuittais-G-voimia kaarteissa, joten myös Scwarzenegger-luokan vatsalihakset ovat edukseen.

Engler V12. Ohjaus tapahtuu tangon kautta. Tosin yhteys eturenkaisiin ei liene suora.

Engler V12. Ohjaus tapahtuu tangon kautta. Tosin yhteys eturenkaisiin ei liene suora.

Laite on Viktor Englerin tiimin käsialaa, eikä tämä ole laatuaan yrityksen ensimmäinen hurja tuotos. He ovat aiemmin tehneet vastaavan V10-moottorilla varustetun nelipyöräisen moottoripyörän. Mutta siinä oli kaksi sylinteriä vähemmän, ja siitä puuttui 100 hevosvoimaa nykyiseen malliin verrattuna.

Engler V12 huippunopeudeksi luvataan 400 kilometriä tunnissa, ja toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on, että sen moottorin alkuperää ei – vielä – ole paljastettu.

Engler V12.

Engler V12.

Nelipyöräisen moottoripyörän kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on Englerin omaa käsialaa. Se kestää moottorin tarjoaman hurjan 1200 Nm väännön ja painaa vain 30 kg. Kysessä pitäisi olla keveimmän koskaan autossa käytetyn vaihteiston.

Hiilikuituinen monokokkirunko on vahvistettu titaanisilla osilla sekä titaanisilla ja cromimolybdeeniputkisilla apurungoilla edessä ja takana.

Engler V12.

Engler V12.

Jarrut ovat Brembon hiilikuitukeraamisin levyin. Levykoko on 410x38 mm edessä. 20 tuuman vanteet ovat SMW:n ja valmistettu taotusta magnesiumista. Renkaina on Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Edessä ne ovat kooltaan 245/30 R20 ja takana 305/30 R20.

Engler V12 on joka tapauksessa omanlaisensa ratkaisu siihen, jos kaipaa moottoripyörällä ajamisen suoraa yhteyttä ympäröivään maailmaan. Vauhtiakin on tarjolla vähintään riittävästi.

Kyseessä ei liene joka miehen tai -naisen laite. Hinta ei onneksi ole tiedossa, mutta alla on video, josta selvinnee enemmän. Videon voit katsoa myös täällä.

Lähde: Engler