NHTSA kertoi aloittaneensa alustavan arvioinnin sen jälkeen, kun autonomisen ajamisen teknologialla ja Zoox Automated Driving Systemillä (ADS) varustetut ajoneuvot olivat aiheuttaneet vammoja moottoripyöräilijöille. Tutkimus koskee 500 Zooxin ajoneuvoa, joissa on automatisoidut ajojärjestelmät.
Kummassakin tapauksessa oli kyse Toyota Highlanderistä, joka oli varustettu Zooxin automatisoidulla ajojärjestelmällä.
Zooxin edustaja kommentoi asiaa kertomalla yrityksen tekevän yhteistyötä viranomaisten kanssa.
NHTSA:n mukaan molemmat onnettomuudet tapahtuivat päivänvalo-olosuhteissa ja Zooxin järjestelmän operatiivisten rajojen sisällä. NHTSA kertoi myös jo varmistaneensa, että ADS oli ollut molemmissa ajoneuvoissa käytössä ennen törmäystä.
Tutkimuksessa arvioidaan Zooxin ADS:n suorituskykyä erityisesti törmäysten osalta samoin kuin käytöstä suojateillä ja suhteessa haavoittuviin tienkäyttäjiin ja muissa vastaavissa takaapäin uhkaavien törmäysten skenaarioissa.
NHTSA avasi jo maaliskuussa 2023 tutkimuksen Zooxin ilman perinteisiä hallintalaitteita toteutettua robotaksia kohtaan. Tutkimus on vielä kesken ja siinä selvitetään, onko Zooxin sertifiointi tehty yleisesti hyväksyttyjen testimenetelmien ja standardien avulla.
Toimituksen kommentti: Moottoripyöräilijöiden näkökulmasta on haastavaa, että autonomiseen ajamiseen kykenevien ajoneuvojen osalta ei voi tietää niiden toiminnallisia rajoituksia: "näkevätkö" ne motoristia, ja pystyvätkö sijoittamaan tämän oikeaan paikkaan tiellä. Mikä tahansa yllätyksellinen käyttäytyminen on mahdollista, joten motoristi joutuu turvautumaan kaksinkertaisen näkymättömyyden vainoharhaan.
Teslat ovat jo aiheuttaneet useita moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, kun autonomisen ajamisen järjestelmät ovat olleet kytkettyinä päälle.
Amazon osti Zooxin vuonna 2020 1,3 miljardin dollarin hintaan.
Asiasta kertoi mm. Reuters.