– Olemme rakentaneet moottoripyöräkahvilan sekä museon Kuopioon. Tähän asti vain asiakkaillamme on ollut mahdollisuus päästä tutustumaan museoomme, joka sijaitsee keskeisellä paikalla matkustajastamassa – noin 500 metrin päässä liikkeestämme. Kokoelmiin on kerätty vanhoja pyöriä, jotka ovat joko entisöityjä tai täysin alkuperäisessä kuosissaan, Ironhorse Oy:n ja museokahvion Jarmo Kuittinen toteaa.

– Entisöimättömät pyörät kertovat omaa tarinaansa. Jokaiselle lommolle ja hankaumalle on oma selityksensä, ja näitä emme halunneet poistaa vaan annoimme niiden jäädä jälkipolvien tutkittavaksi.

– Museo rakentui toimintamme sivussa lähes huomaamatta, kun keräsimme vanhoja Harley-Davidsoneja talteen ja suojaan ajan hampaalta. Pyöriä on kerätty ympäri maailmaa ja entisöinnin jälkeen ne laitetettiin varastoon, osa siirrettiin suoraan myös sellaisenaan. Ajan mittaan on kokoelmaan kertynyt vanhoja sekä yhä vanhempia ja hienompia laitteita, joissa monesta myös historiakin on tiedossa.

Mistä ajatus perustaa museo?

– Museoajatus lähti aikanaan liikkeelle, kun toimimme Harley-Davidsonin jälleenmyyjänä. Isäni aloitti edustajana 1997. Reilun 20 vuoden aikana jona olimme jälleenmyyjänä kerättiin vanhoja pyöriä talteen. Ne olivat alkuun varastoissa odottamassa jatkoa. Tila itsessään, jossa pyörät ovat nyt, tuli isälle sitten vähän sattumalta ja mietittiin sille soveltuvaa käyttöä. Tuumattiin, että tilasta tulisi hieno paikka kerätä vanhat pyörät yhteen. Rakentui yksityinen kokoelma. Yläkertaan rakennettiin kahvio / baari.

– Pyöriä taitaa olla nyt 19kpl nähtävillä, joista kaksi Tunturia ja muut Harrikoita. Näitä laitteita on edelleen tallessa myös muualla, mutta tila asettaa rajoituksia niiden sijoittelemiseen. Kolmipyörät ja sivuvaunupyörät mm. eivät ole esillä. Myös Renzo Pasolinin entinen pyörä löytyy kokoelmista, ja se taas on meillä myymälän katossa roikkumassa.

– Pyörien lisäksi esillä on pienempää rekvisiittaa mm. pienoismalleja. Museon seinä on rakennettu alkuperäisen H-D:n tehtaan mukaiseksi, Kuittinen sanoo.

– Kokoelmaa on käyty esittelemässä omille asiakkaillemme aina halutessa ja vuokrattu yksityistilaisuuksiin. Siellä on käynyt erilaisia mp-ryhmiä sopimuksen mukaan vierailulla ja paljon on kysytty, että miksi ei ole avoinna yleisölle. Ajanpuute on ollut iso tekijä. Nyt palkkasin paikalle kaksi työntekijää jotka pitävät museon avoinna kesän ajan ja katsotaan sitten kesän jälkeen onko kannattavaa pitää auki jatkossakin.

Kuopion Moottoripyörämuseo-kahvilan suurin harvinaisuus: 1925 Harley-Davidson JDCB.

Kuopion Moottoripyörämuseo-kahvilan suurin harvinaisuus: 1925 Harley-Davidson JDCB.

– Pyöriä on esillä vuodesta 1920 lähtien, ja uusin pyörä on 2003 V-Rod joka museoitiin ajamattomana suoraan tehtaan paketista. Kokoelman helmi on vuoden 1925 H-D JDCB joka löytyi Norjasta seinän sisään kätkettynä - kymmeniä vuosia sen jälkeen, kun alkuperäinen omistaja sen sinne piilotti toisessa maailmansodassa natsien miehityksen aikaan.

– Yläkerran kahvilassa on tarjolla paikallisten leipureiden herkkuja sekä pientuottajien valmistamia paikallisia tuotteita. Tuotevalikoima noudattaa samaa tuttua linjausta kuin mitä Joulukylä & Tori -tapahtumassa on totuttu näkemään: käsitöitä, pientuotantoa; uniikkia ja paikallisuutta tukevaa.

– Museon fb-sivulle päivitellään infoa ja siellä on pieni videoklippi viime viikolta kun laitellaan tiloja valmiiksi, Kuittinen kertoo.

Avajaisia vietetään lauantaina 1.6. kello 12-19.00 osoitteessa Makasiinikatu 4, Kuopio. Pääsylippu museoon maksaa 5€/hlö. Alle 12v ilmaiseksi vanhempien seurassa.

Museokahvilan aukioloajat ovat: Ke-Pe: 12-19. La-Su: 12-18. Ma-Ti: suljettu.