BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 -konseptin Big Boxer -moottori on kaksisylinterinen ja ilma-öljyjäähdytteinen, BMW:n tiedotteessa puhutaan "veistoksellisesta" moottorista. Myös polttoainetankin muotoiluun ja väritykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Koko pyörä on – kuten kunnon konseptissa ja runsaasti muotoillussa moottoripyörässä pitääkin – täynnä pieniä yksityiskohtia.

Pyörän takaosa on taas pelkistetty olennaiseen korostamaan roadsterin puhtaita linjoja.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. Ajovalo näyttää kelluvan keskellä päivänajovaloa.

Runko on täysin uusittu ja sen muodostaa kromi-molybdeeniteräsputkista valmistettu musta kaksoiskehtorunko. Takavanne on 17 tuumainen ja sillä pyörii 200x55 rengas. Edessä on 17 tuuman pinnavanne ja 120/70 rengas.

BMW R20 -konsepti yhdistää merkin perinteitä ja nykyaikaa. Paralever on toteutettu uutena versiona, jossa keinuvarsi on valmistettu kromi-molybdeeniteräksestä ja Paralever-tuki alumiinista. Kaksi jyrsittyä alumiinista taka-akselin pidikettä ovat toinen mielenkiintoinen yksityiskohta. Paljas vetoakseli on visuaalisena detaljina otettu R18:sta, ja lyhennetty sopimaan roadsterin ulkonäköön.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. Roadsterin minimaalinen takapää.

Jousituselementteinä ovat täysin säädettävät Öhlins Blacklinet edessä ja takana. Pyörän ohjauskulma on 62,5° ja akseliväli 1550 mm. ISR:n radiaalijarrusatulat edessä ja takana huolehtivat pysähtymisestä – kuusi mäntää edessä ja neljä mäntää per jarrusatula takana.

Kaksi-kahteen pakoputkiston pitäisi tarjota malliin sopivan luonteista ääntä.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. Takaosa on todella minimalistinen.

BMW R20 -konseptin keskipisteenä on ilmaöljyjäähdytteinen Big Boxer -moottori, jonka iskutilavuus on nyt 2 000 cm3. Konseptipyörää kehitettiin uudet sylinterikannen kotelot, samoin vetohihnan kotelo sekä uusi öljynjäähdytin, jotta öljyputket voitiin asentaa osittain piiloon.

Designissa on kiinnitetty huomiota pyörän sivukuvaan: silmä seuraa luontevasti imuilman reittiä, kun se virtaa avoimien imusuppiloiden kautta kaasuläpän runkoon ja sylintereihin, ennen kuin pakenee pakojärjestelmän ja pakoputkien läpi luoden tyypillisen ison bokserin äänen.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. ISO bokserimoottori, ja sen sylinterit sekä polttoainetankki hallitsevat näkymää.

Polttoainetankin väri on suoraan 1970-luvulta, muuten konseptissa on käytetty mm. kiilloitettua ja eloksoitua alumiinia.

Takavalo on integroitu istuimeen, joka on verhoiltu tikatulla mustalla Alcantaralla ja nahalla korostamaan roadster-ulkonäköä ja kompaktia takaosaa. LED-ajovalossa on integroitu päiväajovalo. Pääajovalo näyttää kelluvan optisesti keskellä päivänajovalorengasta.

Jokainen näistä yksityiskohdista lisää konseptipyörän ainutlaatuista luonnetta ja korostaa sen yleistä ilmettä:"R20-konsepti on rohkea tulkinta BMW Motorrad DNA:sta", BMW Motorradin suunnittelujohtaja Alexander Buckan toteaa .

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. Takapään keinuhaarukkaratkaisu.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti. On se kaksilitrainen.

BMW R20 konsepti.

BMW R20 konsepti.