UDX testaa parhaillaan mittakaavaan tehtyä prototyyppiä. Testaus etenee Technology Readiness -tasolla 5/9, mikä NASAn kielellä tarkoittaa "komponenttien validointia asiaankuuluvassa ympäristössä".

UDX Airwolfin huippunopeus on jopa 225 km/h.

UDX Airwolfin huippunopeus on jopa 225 km/h.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaksipaikkaisella sähköisellä eVTOL:lla on vielä vuosien kehitystyö edessään, mutta yritys on siirtymässä kohti täysimittaista toimivaa prototyyppiä.

– Missiomme on tuoda lentäminen kaikkien saataville", UDX:n toimitusjohtaja ja perustaja Jiri Madeja kertoo Robb Reportille. Yrityksen sivustolla voi jo ilmoittautua tulevalle testilennolle, vaikka päivämäärästä tai sen puoleen vuodestakaan ei ole vielä varmaa tietoa.

Aluksessa on hiilikuiturunko, täysin sähköinen voimansiirto ja neljä 3-D-tulostettua sähköturbiinia (Electric Ducted Fans, EDF). Airwolf näyttää hybridi-eVTOLilta, jossa on istuin.

Airwolf on päästötön eVTOL, ja pystyy nousemaan ja laskeutumaan pystysuorassa ja, mikä tärkeintä, kuljettajan takana olevalle matkustajalle on riittävästi tilaa. Siinä on myös kiinteät siivet hätätilanteissa liukumista varten.

EDF:t mahdollistavat myös helpomman varastoinnin autotallissa verrattuna muihin lentokoneisiin, joissa on tavanomaiset potkurit. Ne vaativat enemmän leveyttä vastaavan työntövoiman saavuttamiseksi. Madeja kertoo, että UDX valmistaa itse lentokoneen rungon, sähkökomponentit tšekkiläinen MGM Compro, kun taas akkukennot tulevat todennäköisesti Teslalta.

Airwolfin kiihtyvyys 0-100 kmh on reilut 3 sekuntia.

Airwolfin kiihtyvyys 0-100 kmh on reilut 3 sekuntia.

Airwolfin toimintasäteeksi kaavaillaan alkuun noin 50 kilometriä ja akkuteknologian kehittymisen ja optimoinnin myötä lopullinen kaupallinen versio pystyisi lentämään 85 km noin 25 minuutissa. Nollasta sataan kiihtyvyys on reilut kolme sekuntia ja huippunopeus on noin 225 km/h.

Etsintä- ja pelastustoimea kaavaillaan Airwolfin yhdeksi tehtäväalueeksi. Tuotantoversion hinnaksi arvioidaan noin 375 000 dollaria.

Madeja odottaa Airwolfin sijoittuvan FAA:n erityislentokelpoisuustodistuksen kokeelliseen luokkaan, mikä edellyttää AMEL (Airplane Multi-Engine Land) -yksityislentäjän lupakirjaa lentämiseen Yhdysvalloissa. Airwolf aikoo tehdä Yhdysvalloista lanseerausmarkkinansa ja mahdollisen tuotantopohjansa. Lentolisenssin saa noin 50 tunnin koulutuksella. Airwolfin pitäisi olla kaupallisesti saatavilla vuoteen 2028 mennessä.

Asiasta lisää UDX:n sivuilla täällä. Allaolevan videon voit katsoa myös täällä.