Koeajotapahtuman pyöristä suuri osa oli koko ajan menossa tai tulossa. Sillä tavalla oli hieno seurata tapahtumaa – Suurella koeajokiertueella on selvästi suuri merkitys alalle ja ennen kaikkea aktiivisille moottoripyöräilijöille.

Hienoa, että motskari-ihmiset ovat löytäneet tapahtuman. Muistutukseksi: tänään Suuri koeajokiertue on rantautuneena Turun Messukeskukseen klo 12-18. ja huomenna Helsinkiin klo 14-20.00. Seuraavaa koeajokiertuetta joutuukin sitten odottelemaan vuoden päivät.

Testaamassa Hornetia

Jonna oli vakavissaan kiinnostunut Hornetista.

Jonna oli vakavissaan kiinnostunut Hornetista.

Mikä on nimesi?

Jonna.

Kävit koeajamassa Honda CB750 Hornetia, mitä tykkäsit siitä?

– Tosi hyvä. Lähtee tosi kepeesti ja ripeesti ja kun mulla itellä on tuo MT-03 Yamaha, niin ei ole hirveästi edes tuota painoeroa, vaikka kuutioissa on aika paljon eroa. Oli tosi hyvä kyllä ajaa.

Kortti on vielä tallella?

– Juu.

Mistä olet?

– Alunperin itärajalta Imatralta, ja nyt sitten asustellut täällä Tampereella muutaman vuoden.

Tuleeko pyörän vaihto eteen?

– Kyllä se pikkuhiljaa on ollut mielessä. Katsotaan nyt, josko loppuvuodesta sitten tulisi vähän enemmän tarjolle noitakin.

Oletko kokeillut muita kuin Hornetteja?

– En ole täällä. Aikaisemmin kokeilin tuota Yamahan MT-07:aa. Aika iso ero loppupeleissä tuon pyörän kanssa. Sekin oli kevyt ajaa, mutta parempi ajettava tuo Hornet kuitenkin on, ainakin tällaiselle lyhkäiselle.

Vulcan-mies Kangasalta

Joe Toivonen ja Hondan GL 1800 Gold Wing Bagger.

Joe Toivonen ja Hondan GL 1800 Gold Wing Bagger.

Mikä on nimesi?

Joe Toivonen ja toista kautta tässä nyt moottoripyörällä ajetaan.

Mikä pyörä sinulla on?

– Mulla on itselläni Kawasaki Vulcan S, sellainen kuusjapuolisatanen.

Ja kävit ilmeisesti kokeilemassa Hondan isoa Baggeria?

– Kyllä, piti kokeilla vähän toisenlaista ääripäätä.

Miltä se tuntui?

– Ihan hauska. Aika kevyt ajaa noin isoksi vehkeeksi. Helppoa ajettavuutta.

Mitä tykkäsit kaksoiskytkinautomaatista (DCT)?

– Ei ollut aikaisempaa kokemusta, mutta aika helppo tietysti.

Mistä päin olet?

– Tampereen vierestä Kangasalta.

Mutta lähdet kuitenkin vielä Vulcanilla kotiin?

– Kyllä lähden. Ihan kiva kun pääsee vähän kokeilemaan ja miettimään, mistä tulevaisuudessa voi haaveilla.

Mitä muuta aiot vielä täällä testata?

– En tiedä, voi olla, että joudun lähtemään jatkamaan työpäivää, Joe Toivonen pohtii.

Dorsodurosta Streetfighter-kuskiksi?

Niko Nuora.

Niko Nuora.

Mikä on nimesi ja mistä olet?

Niko Nuora. Ihan tästä Tampereen vierestä.

Tämä on sitten loistava tilaisuus tulla kokeilemaan pyöriä?

– Kylläkyllä. Viime vuonna piti tulla, eikä kerjennyt. Tänään otin puolipekkasen sitä varten. Pääsin heti parhaimpaan sesonkiin tänne. Saa koeajaa kaikkia pyöriä mitä haluaa.

Aiotko kokeilla montaa pyörää?

– 12 tulin ja kyllä minä nyt muutaman tunnin aion kokeilla.

Mitä olet ehtinyt tähän mennessä ajaa?

– Ducatin Streetfighterilla ajoin juuri, lisäksi ajoin Aprilia Tuonolla ja V4:lla. Kaikki tehokkaimmat eka. Vähän ajattelin Kawasakia seuraavaksi – jotain kyykkypyörää. Tähän asti kaikki olleet nakupyöriä.

Mikä pyörä itselläsi on?

– Mulla on Aprilia Dorsoduro 1200. Ducati Hypermotardin tyylinen, semmonen puolinaku.

Oletko etsimässä seuraavaa pyörää, ja mitä olet miettinyt?

– En tälle kaudelle enää etsi uutta pyörää, ensi kaudelle Tuono, tai joku puolikyykky nakupyörä. Sellaiset mulle sopii parhaiten. Oon kuitenkin 190 pitkä, niin sopii vähän rennompi ajoasento. Tuonossa esimerkiksi on aika samantyyppinen asento kuin tuossa Streetfighterissa: jalat on aika alhaalla, eikä hirveästi tule koukkua. Se on ihan mukava, mutta Streetfighter oli mukavampi istua.

– Streetfighterin V4-kone on kyllä tehokas, mutta ei liian repivä, pysyy hyvin kyydissä, Nuora myhäilee.

Mitä kesän ajosuunnitelmiin kuuluu?

– Viime kautena ajoin 7000-8000 km, ja samaan pyritään. Radalla käyn silloin tällöin Alastarolla ja Ahvenistolla huvikseni ajamassa ja kehittämässä itseäni.

Turvallisia kilometrejä kaikille kolmelle.