Ducati Motor Holdingin CEO Claudio Domenicali aloitti shown kertomalla vähän Ducatin historiaa pohjustukseksi tulevalle, ja painotti ihmisten, henkilöstönsä tärkeyttä koko Ducatin olemassaololle.

Samalla hän kertoi yrityksen valmistavan Ducateja jo kolmella mantereella. Pääpaikka on Porto Panigalessa, mutta Brasiliassa, jossa on maailman neljänneksi suurimmat mp-markkinat on oma lokalisoiva suunnittelu ja valmistus, samoin Thaimaassa, jossa taas sitten pyritään ei enempää ja vähempää kuin koko Aasian markkinoille. Vähintään 3 miljardia ihmistä on melkoinen asiakasjoukko. 

Tämä vuosi on ensimmäinen koskaan, jolloin Ducati valmistaa yli 45 000 moottoripyörää. Samoin on ensi kerta, kun yrityksen EICMAn tiedotustilaisuus lähetettiin suorana videostriiminä, mutta näin toimitaan jatkossakin.

Brändin ja designin merkitystä Domenicali hehkutti erikseen sekä alkuvuodesta saatua Compasso d’Oro -muotoilupalkintoa, jonka yritys voitti Ducati Panigale 1199:llä.

Ducatin brändin arvot ja Scrambler

Domenicali määritti Ducatin brändin arvoiksi tyylin, hienostuneisuuden ja suorituskyvyn. 

Vuosi 2015 muuttaa kuitenkin kaiken, koska tarjolla on keltaisen tunnusvärin takana kokonaan uusi brändi, Scrambler, joka puolestaan kuvastaa aivan toisenlaisia asioita: vapautta, hauskuutta sekä itseilmaisua.

Scrambler - puikoissa Claudio Domenicali.

Tarjolla on neljä eri Scrambler-versiota, joista jokainen voi aloittaa itselleen sopivasti pyöränsä yksilöimisen. Kaupan on erilaisia lisävarusteita tehdasvarusteina per eri Scrambler-versio. Ja tämä on kuulemma vasta alkua. Ducati on todella merkittävästi panostanut, kuten jo aiemmin Kölnissä totesi, tähänkin eriävään brändiin. Sen tavoitteena on nostaa Ducati valmistajana eri kokoluokkaan. Samalla tämäntyyppinen brändi mahdollistaa joustavammin myös pienempien moottoripyörien rakentamisen kehittyville markkinoille.

Diavel Titanium

Diavel Titanium on uusi tuote, joka istuu vahvasti Ducatin brändin arvoihin. Lisäksi se tuottaa high end ownership experienceä, eli raskaansarjan omistamisen kokemusta. Titaniumin takana on myös ajatus "artisana components" eli käsityönkaltaisesti valmistetuista osista. 

Diavel Titanium. Yksi viidestäsadasta käsityönäytteestä.

Ratkaisuna on tuottaa Superleggeran tyyppinen äärimmäinen ratkaisu. Sitä tukee myös se, että näitä tehdään vain 500 kappaletta, ja hintalappu on oletettavasti sen mukainen.

Diavel Titanium.

Pyörässä on paljon titaaniosia ja lisäksi siinä on käytetty runsaasti hiilikuitua.

Myös maalipinta on aivan omanlaisensa. Kuulemma erittäin vaikea maalata, mutta kaukana massatuotteesta. Samoin taotut ja koneistetut vanteet on tehty vain tätä mallia varten.

Diavel Titanium.

Diavel Titaniumin suoritusarvoista sen verran, että moottori on olennaisilta osiltaan sama kuin muissakin Diaveleissa: 1198 cm3, 162 hv 9250 rpm, ja vääntö 130,5 Nm 8000 rpm. Titaanin paino nesteineen on 234 kg, kun se normi-Diaveleillä on 239 ja Carbonilla sama 234 kg.

Diavel Titanium.

Ducati Panigale 1299 

Markkinoilla osattiin odottaa 1299 cm3 Panigalea, koska se oli "tahattomasti" vuodettu eräässä Ducatin valokuvassa, mutta silti laite on melkoinen ilmestys ja varmasti riittävän kevyt ja suorituskykyinen aiheuttamaan jonkinasteista puntinväpätystä kilpailijoissa.

Ducati Panigale 205 hevosvoimaa ja tankattuna 179 kg. Huhhuh.

Nopeasti kerrottuna tärkeimmät yksityiskohdat Superquadro-moottorin osalta ovat kuutiotilavuus 1285 cm3, teho 205 hv / 10 500 rpm ja vääntö 144 Nm 8750 rpm. Panigalen märkäpaino on ainoastaan 179 kg. Pyörä tulee saataville helmi-maaliskuussa.

Domenicale kehui vääntökäyrän tasaisuutta sekä erityisesti aktiivista elektronista Ducati Realtime Suspension Setupia, elektronista jousituksen säätöä, jonka ytimessä on Öhlinsin Smart EC. Jousituksen ja iskunvaimennuksen säätö on reaaliaikaista ja monista muista poiketen tapahtumapohjaista, mikä saa pyörän optimikäytökseen radalla, mutta myös pehmenemään notkeaksi normaalissa maantieajossa. Myös ohjausiskunvaimennin säätyy saman elektroniikan avulla.

Panigale - yksityiskohta.

Pyörässä on ratakäyttöä varten valmiiksi up- ja downshifteri sekä abs, joka toimii kantatessakin. Pyörässä on lisäksi Ducatin seitsenasentoinen wheeliekontrolli. Runkoa ja muuta alustaa on myös parannettu ajettavuuden vuoksi. Kisaversioon on saatavilla Akrapovicin titaanivaimennin.

Panigale 1299 S tositoimissa.

Kyse on Domenicalen mukaan keveimmästä sporttimoottoripyörästä markkinoilla. Lisäksi pyörästä saa myös SuperBike-version, Panigale R:n, joka painaa vain 172 kg.

R-malli.

Ducati Multistrada 1200

Tämän pyörän moottorin Ducati esitteli jo aiemmin julkisesti. Kyse on muuttuvalla venttiilien ajoituksella (DVT) varustettu versio 1200-kuutioisesta Testastrettasta.

Domenicale vakuutti pyörän sopivuutta sekä touring-, sport-, kaupunki- että enduroajoon. Pyörä on myös varustettavissa erikseen kaikkiin näihin.

Testastretta DVT:stä lähtee tehoa 160 hv ja vääntöä 136 Nm 7500 rpm. Pyörässä on kantattaessa toimiva ABS kuten Panigalessakin, samoin Brembon jarrut. Ja sama wheelienestosäätö sekä vakinopeudensäädin.

Ducati Multistrada 1200 DVT Testastretta-koneella.

Uutuus on kaarteessa kääntyvät ajovalot. Myös istuinkorkeus on nyt säädettävissä välillä 825-845 mm. Sporttipakettiin on saatavissa Termignonin hiilikuituvaimennin ja riippuen mitä haluaa, voi valita joko touringiin tai paremmin endurotyyppiseen ajoon sopivia lisävarusteita. 

Lehdistötilaisuuden lopetuskuva. Lavalla kaikki keskeiset tekijät.