BMW S 1000 XR on nelisylinterisellä nestejäähdytteisellä rivimoottorilla varustettu urheiluseikkailupyörä, kuten valmistaja itse kehuu. Tämä tarkoittaa touringominaisuuksia, urheilullista suorituskykyä sekä korkeatasoista mukavuutta samaten kuin huomattavaa jokapäiväisen käytön helppoutta.

Moottori on perua S 1000 R roadsterista. Siinä on tehoa 118 kW, 160 hv 11 000 kierroksella minuutissa. Maksimivääntö on 112 Nm 9250 rpm. Vääntöä pitäisi olla tarjolla rutkalti matalilta kierroksilta lähtien, mikä helpottaa pikkuteillä ajoa matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Toisaalta tehonkin pitäisi riittää silloin kun sitä halutaan käyttää.

Elektroniikkaa on BMW:n tapaan runsaasti tarjolla:  Automatic Stability Control (ASC) on vakiona, luistonesto Dynamic Traction Control (DTC) ja ABS Pro. Ajomoodit Sade ja Tie ovat vakiona, Pro puolestaan optiona.

Runko on laitettu uusiksi käyttötarkoituksen mukaan ja Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), elektroninen jousituksen säätö on optiona.

Moottori on osa alumiinirungon kantavaa rakennetta. Etuhaarukka on upside-down-teleskooppi ja keinuhaarukka on kaksipuolinen.

Teknisiä tietoja:

  • Suora nelisylinterinen moottori 999 cm3.
  • Teho 118 kW / 160 hv 11 000 rpm, maksimivääntö 112 Nm 9250 rpm.
  • ABS standardina, semi-integroitu, poiskytkettävissä
  • ABS Pro optiona, toimii myös kantatessa  (osana Pro-ajomoodia)
  • Automatic Stability Control (ASC), automaattinen stabiliteetin kontrolli heikosti pitävässä maastossa kiihdyttämisen kontrollointiin
  • Dynamic Traction Control (DTC), luistonesto
  • Kaksi ajomoodia Rain ja Road mukana, optiona Dynamic ja Dynamic Pro
  • Joustomatkaa pidennetty ajomukavuuden ja pitkien iskujen reserviksi
  • Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), elektronisesti säätyvä jousitus optiona