Formula 1 legenda Ayrton Senna oli armoton Ducatin moottoripyörien fani, joten sopii hyvin, että kun hänen kuolemastaan tuli kuluneeksi 30 vuotta, Iconic Auctioneersilla oli tarjota neljä Ducati 916 Sennaa.

Kerääjiä eniten kiinnostava Ducati Senna -malli oli 916 Senna 1, joita oli myynnissä kaksi kappaletta. Toisella niistä oli ajettu vain 7638 mailia, ja se myytiin 27 400 euron hintaan. 25 300 mailia ajettu 916 Senna 1 myytiin puolestaan 24 600 eurolla.

1997 Ducati 916 Senna II 916cc.

1997 Ducati 916 Senna II 916cc. Huutohinta 31 500 euroa.

Myynnissä oli myös kaksi Ducati 916 Senna II:sta. Kohteella 101/300 oli ollut vain yksi omistaja uudesta asti, ja sillä oli ajettu vain 5300 km. Pyörä yleiskunto oli hyvä ja se oli ajokunnossa. Se tuli myyntiin alkuperäisin kauppakirjoin, molemmin avaimin sekä alkuperäiskäsikirjoin. Huutohinta nousi 31 500 euroon.

Kohteella 239/300 oli puolestaan ajettu 11 500 mailia ja sillä oli ollut kolme aiempaa omistajaa, joten hinta päätyi 25 600 euroon.

Huutokauppatilaisuus oli kiinnostava, sillä kauppahuone oli täynnä, osa yleisöstä joutui seisomaan. Tarjouksia tehtiin kiivasti paikan päällä, mutta myös puhelimitse ja netin kautta. Pyöriä myytiin paitsi Englantiin, myös Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Hong Kongiin, kerrotaan Iconic Auctioneersin tiedotteessa.

1930  Royal Enfield Model K 

1930 Royal Enfield Model K 976cc.

1930 Royal Enfield Model K 976cc, hinta 11 360 euroa.

Kohde 433, vuosimallin 1930 Royal Enfield Model K 976cc, myytiin 11 630 eurolla.

Englannin Redditchissä valmistettiin Royal Enfieldejä 1800-luvun lopulta lähtien. Malliston huipulla 1930-luvulla oli Model K, jota kuljetti tilavuudeltaaan 976 cm3 sivuventtiilinen V-twin-moottori. Pyörä oli rakennettu veturiksi silloin vahvasti kukoistaneeseen sivuvaunumarkkinaan.

Tämä restauroitu oikeat numerot sisältänyt pyörä on hyvässä kunnossa. Sen oli restauroinut 1990-luvulla Mark Garside, eikä sitä ole sen jälkeen käytetty. Edellinen omistaja oli Oldhamilainen moottoripyörien jälleenmyyjä Frank Garrison. Perhe on omistanut sen sen jälkeen, ja siinä on oikea alkuperäinen Lucasin etuvalo. Myyntihinta oli 11 630 euroa.

1945 Indian Chief 340

1945 Indian Chief 340 1200cc.

1945 Indian Chief 340 1200cc.

Kohde 484 oli vuosimallin 1945 Indian Chief 340 1200cm3, myyntihinta oli 28 740 euroa.

Tämä aiemmin restauroitu Indian oli ajokunnossa ja kiinnosti kovasti huutajia,  kiitos hienojen Art Deco -lokasuojiensa. Ensimmäisissä sodan jälkeen valmistetuissa Indianeissa oli uusia ominaisuuksia, kuten Girder-etuhaarukka, joka tukeutuu lehtijouseen, kuten kuvasta näkyy. Pyörä restauroitiin 2014 ja on hyvässä kunnossa. 

1982 Laverda Jota

1982 Laverda Jota 180 Series II 981cc.

1982 Laverda Jota 180 Series II 981cc.

Kohde 449, vuosimallin 1982 Laverda Jota 180 Series II 981cm3. Pyörän hinta-arvio oli 9500 - 11 900 euroa, mutta se myytiin lopulta 17 800 euron hintaan.

Malli on varustettu kolmisylinterisellä ilmajäähdytteisellä tilavuudeltaan 981 cm3 moottorilla, jossa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Jota oli nopein tuotantomoottoripyörä maailmassa vuonna 1979.

Pyörä oli enimmäkseen alkuperäisessä restauroimattomassa kunnossa, ja toimiva. Se oli varustettu myös alkuperäiskatteella ja takaiskunvaimentimella. Jota on ollut samalla omistajalla 33 vuotta ja mittarissa on vain 16 000 mailia.

1982 Hesketh V1000

1982 Hesketh V1000 992cc.

1982 Hesketh V1000 992cc.

Kohde numero 554 oli 1982 Hesketh V1000 992 cm3, joka myytiin 17 100 euron hintaan. Pyörä on vaikuttava esimerkki vain lyhyen aikaa valmistettua Hesketh V1000:a, ja sillä oli ajettu vain hieman yli 2000 mailia. Mallin ovat suunnitelleet F1-insinöörit ja pyörää valmistettiin Easton Nestonissa Northamptonissa Lordi Heskethin valvovien silmien alla.

Moottorin ja vaihdelaatikot valmisti Westlake ja putkirunko oli Reynoldsin, katteet lasikuitua. Paino, kalleus ja alitehoisuus sekä huonot arvostelut eivät siivittäneet pyörää menestykseen.

Konkurssi lopetti tarinan vain 139 valmistetun pyörän jälkeen. Nyt pyörä herättää kerääjien kiinnostusta. Myös tämä pyörä ylitti reippaasti alkuperäisen hinta-arvionsa.

Seuraavaksi Iconic Auctioneers huutokauppaa moottoripyöriä Silverstonen Festivaaleilla lauantaina 24. elokuuta ja sittemmin NEC Classic Motor Show'ssa 1. marraskuuta.

Lisätietoja: www.iconicauctioneers.com.