Bokserimoottori on teknisesti hieman ongelmallinen sikäli, että siitä on perinteisesti vaikeampi saada kilpailukykyisesti tehoa ja vääntöä. Tosin nykyisissä BMW:n tilavuudeltaan 1300 cm3 moottoreissa kumpaakin on riittävästi, kiitos nestejäähdytyksen ja ajoitukseltaan muuttuvien nokka-akseleiden. Myös Wingin 1800 cm3 moottorissa on riittävästi jytkettä.
Baijerische Motor Werke AG, eli BMW, valmisti alunperin lentokoneen moottoreita, mutta ensimmäisen maailmansodan jälkeen solmittu Versaillesin rauhansopimus kielsi Saksalta moisen toiminnan, joten yritys joutui miettimään toimintansa uusiksi.
Niinpä se suunnitteli Victoria Werkelle, joka teki Victoria-merkkisiä moottoripyöriä, vuonna 1919 M2B15 -bokserimoottorin, joka oli alunperin tarkoitettu teolliseen käyttöön. Se johti kuitenkin siihen, että BMW:stä tuli moottoripyörän moottoreiden sopimusvalmistaja sekä Victorioihin että BFW:lle, Bayerische Flugzeugwerkelle, sen Helios-moottoripyöriin. Helioks-moottoripyörissä todettiin sittemmin lämpöongelmia taemmassa sylinterissä, sillä moottori oli asennettu siten, että sylinterit olivat runkoon nähden pitkittäin.
Ensimmäinen oma moottoripyörämalli
BFW liitettiin myöhemmin osaksi BMW:tä ja 1923 julkistettiin BMW:n ensimmäinen oma moottoripyörämalli, R 32. Siinä oli ilmajäähdytteinen ja sivuventtiilein varustettu 494 cm3 bokserimoottori. R 32:ssa moottorin sylinterit olivat poikittain runkoon nähden, mikä mahdollisti molempien sylintereiden hyvän jäähdytyksen.
Tehon määrä ei ollut ongelma, moottori tuotti 8,5 hevosvoimaa, eli modernimmin sanottuna 6,3 kW. Sillä pyörä ylsi 95 km/h huippunopeuteen. Vaihteita oli kolme, ja kuriositeettina mainittakoon, että takajousitus puuttui kokonaan. Hardtail siis. Laite painoi tankattuna 122 kg ja polttoaineenkulutus oli noin 3 litraa satasella.
Mallia valmistettiin Wikipedian mukaan kaikkiaan 3090 kappaletta vuosina 1923-1926.
Merkillepantavaa on, että pyörä oli varustettu bokserimoottorin lisäksi kardaanivedolla takapyörään – BMW käytti pelkästään kardaanivetoa pyörissään aina vuonna 1994 julkistettuun F 650 -malliin asti. Se on kuitenkin jatkanut kardaanivedon käyttöä mm. R-sarjan boksereissaan.
BMW:llä on siis selvä syy valmistaa edelleen bokserimoottorisia moottoripyöriä, koska sen ensimmäinen oma moottoripyörämalli oli varustettu sellaisella.
Ja onhan vastaiskumoottorissa muitakin etuja, kuten se, että se mahdollistaa pyörään matalan painopisteen. Ja siinä on oma luonteenomainen äänensä, joka on monille mannaa. Ääni on tuttu myös vanhoista kupla-Volkkareista, ja kuuleepa bokserin pörinää Porschen bensamoottoreistakin.
BMW:llä on siis selkeät historialliset syyt jatkaa erilaisten kaksisylinteristen bokserimoottorilla varustettujen moottoripyörien valmistamista. Lisäksi sen R-sarjan GS-seikkailupyörämallit ovat olleet valtava menestys, kiitos Ewan McGregorin ja Charley Boormanin tv-seikkailusarjojen. Kaksikkohan käytti kahden ensimmäisen seikkailunsa aikana BMW:n R-sarjan pyöriä.
Yli sadan vuoden perinne bokserimoottoreiden historiassa ja koko moottorimaailmassa on niin vanha, että kyllä sitä kannattaakin vaalia.
Lähteet: Wikipedia ja Topspeed.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 26.10.2023 12:07
Pikakokeilussa: uusi 2024 BMW R 1300 GS – adventurepyörien esikuva kokonaan uusittuna
SUNNUNTAI 25.6.2023 08:48
BMW:ltä miljoonas bokserimoottorilla varustettu GS-malli – uusi, isompi Gessu esitellään syyskuussa!
TIISTAI 24.1.2023 10:32
1938 BMW R12 – yksi kauneimmista moottoripyöristä koskaan?
TORSTAI 11.8.2022 12:03
TORSTAI 11.7.2019 09:02
BMW:ltä uusi R nineT / 5 - kunnianosoitus 5-sarjan 50-vuotiselle taipaleelle
KESKIVIIKKO 25.11.2015 12:16
Kaksipyörävetoinen BMW R 1200 GS: hybridi - ja tietysti pakilla