Miltei tuotantovalmiin BMW Concept F 450 GS:n avulla saksalaisvalmistaja tarjosi EICMA-messuilla näkymän siihen, miltä A2-ajokorttiluokan ja kokonaan uuden mallisarjan GS:t G310- ja F800/900 mallisarjojen välillä voisivat näyttää. 

– Mikä oli erityisen tärkeää meille tämän uuden BMW Concept F 450 GS:n kehitystyössä oli saavuttaa luokkansa paras käsiteltävyys ja yhdistää se vahvaan suorituskykyyn ja optimaaliseen helppokäyttöisyyteen. Ajomukavuus sekä tiellä että offroad-ajossa on top-prioriteetissa A2-luokan BMW GS:ssä, totesi BMW Motorradin pääjohtaja Markus Flasch esitellessään mallia EICMA-messujen pressitilaisuudessa.

F 450 GS:n konseptimalli kantaa GS-sarjalle luonteenomaista DNA:ta: sen olemus on sporttisen dynaaminen ja valkoisen, sinisen ja punaisen sekä kisametallisinisen kattama värimaailma edustavat parasta tehoa ja laatua, mutta myös dynaamista ja offroad-fokusoitunutta luonnetta.

MW Motorradin pääjohtaja Markus Flasch esitellessään mallia EICMA-messujen pressitilaisuudessa.

BMW Motorradin pääjohtaja Markus Flasch esitellessään mallia EICMA-messujen pressitilaisuudessa.

BMW Concept F 450 GS lupaa premium-laatua. Kaksisylinterinen moottori on suunniteltu ja kehitetty puhtaalta pöydältä, ja kiitos ennen käyttämättömän sytytysjärjestyksen on varsin luonteikas ja kiertää innokkaasti. Tehoa moottori tuottaa 48 hv eli A2-korttiluokkaan sopivasti ja sen väännön pitäisi olla "ylivertaista jopa matalilla kierroksilla".

Moottorin mitat ovat äärimmäisen kompaktit, ja tilavuus-tehosuhde on erinomainen. Lisäksi pyörä on kevyt, kiitos innovatiivisten ratkaisujen, ja keveiden materiaalien, kuten magnesiumin käyttämisen.

Alustapuolella pyörä asettaa uudet standardit luokkaansa premium-teknologian avulla.

– Pystyimme käynnistämään kehitysstyön tätä ajoneuvoa varten puhtaalta pöydältä. Tavoitteena oli mahdollistaa loistavat offroad-ajo-ominaisuudet, ja samalla ketterät ja täsmälliset käsittelyominaisuudet maantieajoon. Tavoitteen mukaisesti BMW Concept F 450 GS on varustettu täysin säädettävällä USD-etuhaarukalla ja takaiskunvaimentimella, jossa on kuorman mukaan säätyvä iskunvaimennus. Ratkaisu on peräisin rally- ja endurourheilusta.

Kevyen rakenteen ja muiden viimeisintä uutta olevien ratkaisujen ansiosta pyörän paino lähestyy A2-korttiluokan painominimiä, 175 kilogrammaa, Flasch kertoi.

BMW Concept F 450 GS on kohtuullisen pienikokoinen.

BMW Concept F 450 GS on kohtuullisen pienikokoinen.

Concept F 450 GS asettaa myös luokkaansa uudet standardit turvallisuuden ja toiminnallisuuden osalta omassa luokassaan. Mukana on kaarteissakin toimivat jarrut, eli ABS Prot, sekä vapaasti konfiguroitavat ajotapavalinnat. BMW Connectivity on mukana, ja sen voi verkottaa 6,5 tuuman TFT-näytön kanssa.

Milloin BMW Concept F 450 GS on tuotantovalmis?

– Vielä hiomme ainakin istuinkorkeutta, ja kun pyörän on varsin offroad-luonteinen, rakennamme sen niin lähelle kuin mahdollista sellaisena, kuin itse konsepti on. Istuinkorkeutta vielä säädämme paremman saavutettavuuden ja pyörän helpomman hallinnan nimissä. 19- ja 17-tuuman pinnavanteiden lisäksi pyörään on saatavilla kevyet, mutta vahvat valualumiiniset vanteet.

BMW Motorrad suunnittelee esittelevänsä vastaavan sarjan ajoneuvoja kuin Concept F 450 GS vuoden 2025 aikana.