SilverFox Controllersin toimintaa esittelivät yrityksen perustaja ja pääomistaja Riku Pasanen ja hänen vaimonsa Johanna.

Mitä SilverFox tekee?

– Me teemme Bluetooth-kontrollereita moottoripyöräkäyttöön. Ideana on, että jos sinulla on jokin Android-pohjainen laite, puhelin, tabletti tai mikä tahansa, niin sen karttaohjelmistotoimintoa voi ohjata tämän ohjaustangoon kiinnitetyn ohjaimen avulla. Tarvitaan vain Bluetooth-yhteys, kertoo Riku Pasanen.

– Perustoiminnot, kuten zoomaus, kartan keskitys ja panoroinnit hoituvat ohjaustankoon sijoitetulla kontrollerilla, ohjaimella.

Mistä idea moiseen?

– Kun motoristilla on hanskat kädessä, niin kosketusnäyttöjen käyttö on ajon aikana aika hankalaa, joten se, mitä me tuotamme, on helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta. Se on SilverFoxin perusajatus.

Kyse on siis ilmeisesti siitä, että kontollerillanne pystyy ohjaamaan tabletissa tai kännykässä käytettyjä karttaohjelmistoja?

– Kyllä, tästä juuri on kyse. Karttaohjelmistoja, joiden kanssa laite sopii yhteen, löytyy meidän sivustoltamme pitkä lista. Tässä meillä on tabletilla tällä hetkellä valittuna DMD2-ohjelmisto, joka on tuttu kurapyöräilyä harrastavalle, mutta muita ovat esimerkiksi Osmand, Locus Maps ja suomalaisista tuki on Trackeriin ja Mapitareen.

SilverFoxin ohjain toimii Android-puhelinten ja -tablettien kanssa, kunhan niissä on Bluetooth-yhteys.

SilverFoxin ohjain toimii Android-puhelinten ja -tablettien kanssa, kunhan niissä on Bluetooth-yhteys.

Miten kauan yrityksenne on toiminut?

– Kolmisen vuotta olemme toimineet aktiivisesti. Kuopion messuilla olemme mukana ensimmäistä kertaa, Helsingin Mp-messuilla olemme olleet jo aiemmin, ja Tukholmassa olimme adventure-pyöräilyyn erikoistuneessa näyttelyssä ensimmäistä kertaa alkukeväästä.

Toimiiko ohjaimenne Applen iOS-laitteiden kanssa?

– iOS-puolella laite toimii, jos siinä on Bluetooth-tuki. Esimerkiksi Osmand ja MyRoute sekä Stegra tulevat ensimmäisinä mieleen. Moni kysyy, miksi ei ole enempää Apple-tukea, niin yksinkertainen syy on, että Apple ei tee laitteita, jotka kestäisivät sitä ympäristöä.

On haastavaa olla sijoitettuna moottoripyörän kyytiin, tulee vettä ja tärinä on jatkuvaa. Latauksen toimivuus on keskeinen juttu. Kun on pieni yritys, niin tuntuu turhalta haaskata resursseja sellaiseen, mikä ei ole perusteltua tai järkevää.

Miten demoamanne Android-tabletti liittyy asiaan?

– Olemme tässä näytteillä olevan tabletin jälleenmyyjä. Se on portugalilainen, nimeltään DMD 865, ja se on suunniteltu moottoripyöräkäyttöön. Eli kestää tärinät ja vedet ja lataus on tehty kolminkertaisella varmistuksella. Siinä on perinteinen pistoke ja sillä tupla O-rengastus, ei pääse kosteus väliin. Ja jos pääsee, niin erikseen on vielä kiinteä johtoyhteys ja lisäksi perinteinen USB-liitäntä. Jos laitteen ottaa vaikka kämpille tai majoitukseen tai kotiin, niin sitä pystyy siellä käyttämään tavallisena tablettina.

Ja ohjelmistona voidaan käyttää mitä tahansa Android-yhteensopivia appeja, kun tämä on perinteinen Android-tabletti. Tähän asentuvat esimerkiksi Osmand ja Stegra, Pasanen toteaa.

Millainen tuo ohjaimenne on?

– Kontrollerissa on kaksi puolta. Siinä voi valita kaksi erilaista käskykantatilaa, F1 ja F2 -tilat. Se tarkoittaa sitä, että se lähettää sitten erilaisia karttaohjelmistoriippuvia komentoja. Esimerkiksi Stegra ottaa vastaan näitä F2-puolen komentoja.

Nämä kaksi eri protokollaa ovat yleisesti käytettyjä. Toinen liittyy GMD-maailmaan, ja toinen on universaalimpi komentosetti, mitä myös Osmand esimerkiksi käyttää.

Puheissanne toistuu aika usein tuo Stegra, mistä on kyse?

– Stegra on nuorten ruotsalaisten perustama yritys. Se toimii Göteborgissa, ja mukana on 4-5 kaveria, jotka harrastavat maastossa rymyämistä moottoripyörillä. Heillä on IT-alan taustaa, ja kehittivät omalle porukalleen ohjelmistoa. Olemme nyt tehneet yhteistyötä heidän kanssaan puolisen vuotta. Tuki Stegralle on ollut jo pidemmän aikaa, yritys on ollut olemassa yhtä kauan kuin mekin,

Olemme tehneet heidän kanssaan yhteistyötä sillä tavalla, että olemme tarjonneet kahden kuukauden ilmaista Stegran käyttöä heille, jotka ostavat ohjaimemme.

Ohjaimessa on valittavissa kaksi ohjainsettiaä F1 ja F2, jotka toimivat eri karttaohjelmistojen kanssa. Lisäksi huomaat kaksi uloketta ohjaimen vasemmassa reunassa, jotka helpottavat toimintojen löytymistä. Panorointi hoidetaan päällä olevasta joystickista.

Ohjaimessa on valittavissa kaksi ohjainsettiaä F1 ja F2, jotka toimivat eri karttaohjelmistojen kanssa. Lisäksi huomaat kaksi uloketta ohjaimen vasemmassa reunassa, jotka helpottavat toimintojen löytymistä. Panorointi hoidetaan päällä olevasta joystickista.

Kokoatteko itse nuo myymänne laitteet?

– Kyllä, ne tulevat kaikki meidän pajaltamme Lohjan kupeesta Pusulasta.

Mikä tuon ohjaimen hinta on?

– 295 euroa meidän nettikauppamme kautta. Nyt meillä on meneillään messutarjous, 250 euroa. Noiden tablettien hinta on 690 € plus alv, noin 800 euroa. Siihen tulee mukana kiinnittimet ja kaapelisarjat.

Juuri eilen kun ajoimme pyörillä tänne, niin kun keli oli mitä oli, eli tarvittiin paksut hanskat. Ei toivoakaan, että niillä pystyisi skaalaamaan tabletin näyttöä, niin ohjaimen avulla pystyy hoitamaan kartan zoomauksen ohjainta katsomatta.

Mitä toimintoja laitteessa on?

– Perustoiminnot ovat zoomaukset ulos ja sisään sekä keskitys. Ja lisäksi voidaan panoroida kartan sisällä. Joissakin ohjelmissa on sitten joitain lisäominaisuuksia, kun pidät näppäimen pohjasssa. Esimerkiksi Mapitare on sisällyttänyt karttoihinsa joitain lukituksia. Lukitus tarkoittaa sitä, että jos ajat vesisateessa tai möyrit mutalammikossa, niin kun roiskeita tulee kosketusnäytön päälle, niin navigointi menee sekaisin. Kun on lukitus on kytkettynä, niin kartta näkyy ja sitä pystyy ohjaamaan normaalisti, panoroimaan jne. roiskeiden vaikuttamatta.

Ajatko itse prätkällä, vai miten olet päätynyt tällaiseen?

– Ajan, siitähän tämä lähti liikkeelle. 2000-luvun alkupäässä meillä oli Honda Gold Wing ja ajeltiin maantietä pitkin. Sitten tulivat muksut ja asunnot ja nämä perinteiset ja moottoripyöräilyt jäi taka-alalle melkein 20 vuodeksi. Sitten ajattelin, että joku pyörä pitää olla, kun tekee mieli ajaa. Ja kun maaseudulla asutaan, niin ympärillä on kaikenlaista hiekkatietä. Sitten löysin pyörän, ja olen ajellut siinä ympäriinsä. 20 kilometrin säteellä löytyy sellaisia paikkoja, mitä en ole koskaan nähnyt ja melkein 50 vuotta olen asunut samassa paikassa.

SilverFoxin demolaitekokonaisuus stongineen, ja takana Riku Pasasen Bemari.

SilverFoxin demolaitekokonaisuus stongineen, ja takana Riku Pasasen Bemari.

Siihen aikaan, kun Wingillä ajettiin, niin silloin oli tietysti käytössä paperikartat tankkilaukussa ja ajettiin maantietä pitkin. Mutta tekniikka on kehittynyt ja kun ajoin ekan reissun, niin eihän siitä navigoinnista hanskat kädesssä tullut mitään.

Aloin etsiä netistä vaihtoehtoa, mutta niitä ei oikein ollut. Siinä vaiheessa pistin propellihatun syvemmälle päähän ja aloin miettiä, että kait tämmösen pystyy tekemään, ja tällainen siitä tuli, Riku Pasanen myhäilee.

SilverFox Controllers löydettävissä vielä tänään Kuopion Mp-näyttelyssä, internet-sivuston löydät täältä.