Tänään Pierer Mobility AG kertoi virallisessa tiedotteessaan, että se on saanut kerättyä kasaan tarvittavan rahoituksen KTM:n jälleenrakentamisen ja toiminnan jatkumisen varmistamiseksi.
KTM:n luotonantajat hyväksyivät helmikuun 25. päivänä 2025 jälleenrakennussuunnitelman, jossa KTM:n veloista valtaosa annettiin anteeksi ja yrityksen piti hankkia maksettavalle 30 % osuudelle rahoitus toukokuun 23. päivään mennessä. Kasaan piti saada 600 miljoonan euron summa, jonka Pierer nyt kertoi varmistetun.
KTM AG:n lisäksi tulilinjalla olivat KTM Components GmbH ja KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH.
Edelleenkään Pierer ei kertonut enempää detaljeja asian takaa, mutta Bloomberg tiesi, että KTM:n intialainen yhteistyökumppani ja osaomistaja Bajaj Auto lainaa KTM:lle peräti 550 miljoonaa euroa, eli leijonanosan, velan maksuun
Rahoittaako emoyhtiö sitten loput, vai tulevatko rahat KTM:n kiinalaiselta kumppanilta CFMotolta, tai jostain muualta jää nähtäväksi.
Mielenkiintoiseksi Pierer Mobility AG:n tiedotteen tekee seuraava virke:
”PIERER Mobility AG ja KTM AG ovat saaneet rahoitussitoumuksia, jotka edellyttävät vaadittujen sopimusten allekirjoittamista. Sitoumukset varmistavat, että KTM AG:n, KTM Components GmbH:n ja KTM Forschungs- & Entwicklungs GmbH:n uudelleenjärjestelysuunnitelmien toteuttamiseksi tarvittavat kiintiömaksut voidaan suorittaa ajoissa 23. toukokuuta 2025 mennessä.”
Mitä sopimukset pitävät sisällään, selvinnee, kun konkurssivalvoja ottaa kesäkuussa kantaa KTM:n tilanteeseen. Onko KTM:n pääomistus jatkossa Intiassa, vai miten asia etenee. Yritys on nyt kuitenkin virallisesti kuivilla ja kova työ lukujen kaunistamiseksi voi vähitellen alkaa.
Lähteet: Pierer Mobility AG, Bloomberg, Dealernews.