Kyseessä taitavat olla globaalien moottoripyörämarkkinoiden nopeimmassa kasvussa olevat valmistajat, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä yhteistyö tuo tullessaan. Näin isojen vaikuttajien yhteistyöllä voidaan muuttaa pienikuutioisten moottoripyörien maailmaa.

Royal Enfield on niittänyt menestystä ja saanut kysyntää kasvatettua kotimaansa Intian lisäksi Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Kasvun perustana ovat olleet sen yksinkertaiset, tyylikkäät ja kohtuuhintaiset 350- ja 650 cm3 mallit, kuten Classic, Meteor, Hunter ja Shotgun, 450-sarjan Himalayan-malleja unohtamatta. Ajattomalla designilla on kysyntää edelleen.

Nyt vaikuttaa siltä, että RE janoaa pääsyä 250 cm3 segmenttiin, markkinaan, joka varsinkin sen kotimaassa pursuaa kysyntää, kiitos uusien kuljettajien ja työmatka-ajon.

Kiinalainen CFMoto puolestaan on luonut itselleen nimeä tarjoamalla asiakkailleen suorituskykyä ja käyttöarvoa, sekä saavuttanut suosiota 250 NK, 300SR sekä 250 CL-C -malleillaan eri puolilla Aasiaa ja Eurooppaa.

Mikäli saadut tiedot pitävät paikkansa, Rideapartin mukaan RE on neuvottelemassa 250 cm3 moottorin valmistuksen lisensioimista CFMotolta. Tällä kun on jo tuotannossa sellainen, joka valmiiksi täyttää Intian tiukat BS6 Phase 2 -standardit.

Moottorissa on myös raporttien mukaan hybridivalmius, mikä tarkoittaa sitä, että se on hyvä pitkän ajan vaihtoehto maassa, joka pyrkii tiukasti polttoaineenkulutuksen pienentämiseen.

Kiinnostavaa on se, aikooko Royal Enfield uuden moottorin myötä pysytellä samalla historiallisklassisella retrolinjalla kuin se tähän asti on tehnyt, vai aikooko se uuden moottorin ja uuden mallikokoluokan myötä myös lähestyä kuluttajia täysin uudentyyppisillä, modernimman näköisillä malleilla? Ja jos, hyödyntääkö se CFMoton tuotteiden valmista ulkonäköä, vai kehittääkö se jotain omaa?

Royal Enfield on mestari tekemään erilaisia mallivariaatioita saman moottorin ympärille, joten sen tyyppinen toiminta varmasti jatkuu.

Intialaisvalmistaja on kertonut tavoittelevansa – ylitettyään juuri miljoonan vuodessa valmistetun pyörän rajapyykin – että se tavoittelee valmistavansa vuositasolla kaksi miljoonaa pyörää jo vuoteen 2030 mennessä.

RE:n ja CFMoton yhteistyö voi olla mullistavaa koko mp-teollisuuden kannalta. Odotamme mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää.