Lauantain aika-ajoissa kärkipaikalle ajoi tuttu pari, viime vuoden Internationale Sidecar Trophy -mestaruuden voittaneet Petri Makkula/Jaana Soppa ajalla 01:37.292. Toiseksi parhaimman ajan kellottivat Jari Nikkanen/Harri Hiljanen. Heille kello näytti 2.781 sekuntia hitaampaa aikaa Makkula/Soppaan verrattuna. Minna Rantala/Mia Karjalainen saivat vaununsa kulkemaan hienosti ja valtasivat kolmannen lähtöruudun 0.452 sekuntia, neljänteen lähtöruutuun ajaneita Marko ja Ville Hurmetta nopeammalla ajalla. Petri ja Julius Virtanen hävisivät puolestaan vain 0.017 sekuntia Hurmeille, heidän aikansa oikeuttaessa viidenteen lähtöruutuun.
Minna Rantala ja Mia Karjalainen pääsivät starttaamaan kolmannesta lähtöruudusta. Kuva: Juha Harju
Kolmesta aika-ajoista pois jääneestä tiimistä silmiin pisti erityisesti Markku Artiola/Pia Koskela. Viime vuonna pahasti loukkaantunut ja loistavasti kuntoutunut Artiola hankki uuden vaunun Ruotsista, mutta ei saanut sitä aivan valmiiksi kauden ensimmäisiin osakilpailuihin, joten hän joutui seuraamaan kisoja katsomon puolelta.
Markku Artiola ei saanut omaa pyöräänsä kuntoon, mutta oli Mimi Sidecar Racingin, Minna Rantalan (vas.) ja Mia Karjalaisen tukena Motoparkissa. Kuva: Juha Harju
– Viikko lisäaikaa, niin pyörä olisi ollut ajokunnossa. Ehkä. Pulkan puoli on ainoa, mihin ei ole koskettu, kaikki muu on pistetty uusiksi. 29.6, kun autot ja sivarit ovat Kymiringillä, niin siellä ja vielä mikroautoradalla käydään testaamassa mikä paikka hajoaa, että ollaan valmiina Imatraa varten, veisteli Markku Artiola tuttuun tyyliinsä.
Makkula/Soppa saivat kärkipaikan, vaikka renkaat sutivatkin startissa. Kuva: Juha Harju
Lauantain ensimmäinen osakilpailu ajettiin, alusta loppuun, Makkula/Sopan johdolla. Kisan yhdeksän kierrosta he ajoivat aikaan 14:46.228. Toiseksi tulleet Marko ja Ville Hurme jäivät kärjestä yli 20 sekuntia. Kolmanneksi kirivät Nikkanen/Hiljanen vajaat kaksi sekuntia hitaampina. Rantala/Karjalainen olivat neljänsiä ja Rami Vänttinen/Marika Kallio ajoivat maalilipulle viidensinä. Petri ja Julius Virtanen keskeyttivät toisen kierroksen jälkeen.
Sivuvaunuluokan ensimmäisen osakilpailun podium. Marko ja Ville Hurme, Jaana Soppa, Petri Makkula, Jari Nikkanen ja Harri Hiljanen. Kuva: Juha Harju
– Kisassa saatiin ihan ok startti, vaikka alkuun takarengas jäi suttana paikalleen. Ykköstila pidettiin alusta loppuun asti. Pahimmat kilpakumppanimme puuttuivat kisasta, joten kisa oli enemmän yksin ajelua. Nyt on kate vahattu ja kuski lupasi että sillä ajetaan huomenna sekuntti lujempaa, kommentoi Jaana Soppa kauden ensimmäisen osakilpailun jälkeen lauantaina.
#3 Hurmeet saivat pidettyä #14 Nikkasen ja Hiljasen takanaan. Kuva: Juha Harju
Sunnuntaina ajettu toinen osakilpailu oli paljolti edellisen toisintoa. Makkula/Soppa paransivat vauhtiaan, voittaen nyt ajalla 14:40.967. Myös takana tulleet Hurmeet kirivät, mutta eroa kärkeen jäi silti vajaat 18 sekuntia. Podiumin toisesta ja kolmannesta sijasta käytiin nyt tiukempaa kamppailua, sillä Nikkanen/Hiljanen olivat vain vajaa sekunnin Hurmeita hitaampia, jääden jälleen kolmansiksi.
Neljänsiksi ajaneet Rantala/Karjalainen jäivät kärjestä lähes minuutin, mutta olivat yli kaksi sekuntia Petri ja Julius Virtasta nopeampia. Tällä kertaa Vänttinen/Kallio kohtaloksi tuli keskeytys jo kisan alkuvaiheessa, toisella kierroksella.
Toisen osakilpailun podiumsijoitukset olivat edellisen toisinto. Kuva: Vesa Kietäväinen
– Sunnuntain kisaan saatiin vanhalla takarenkaalla ihan ok startti. Nikkanen pääsi startista ohi ja vain vähän aikaa ajettiin Nikkasen perässä, kun jo ensimmäisessä mutkassa mentiin heistä ohi. Vaikka kisan edetessä kuinka yritin kuikuilla taakseni, niin ketään ei näkynyt. Suunnilleen neljä kierrosta pystyttiin ajamaan vähän reippaampaa vauhtia, mutta sitten rupesi takarengas olemaan loppu ja liponen. Ei viitsi hajottaa pyörää, eikä itseä, joten loppu kisa ajettiin vähän himmaillen, selvänä ykkösenä silti.
Petri Makkula ja Jaana Soppa voittivat molemmat sivuvaunu-luokan lähdöt Motoparkissa. Kuva: Vesa Kietäväinen
– Me ei saatu Kroatian kisaan pyörää valmiiksi ja johonkin piti päästä sitä testaamaan, niin tultiin tänne Motoparkkiin. Voittaminen ei ole tärkeintä. Tuntui orvolta, kun kaikki kisakumppanit ovat jossain muualla, mutta saatiin pyörän säätöjä vähän eteenpäin. Polttoainekartan kanssa on vielä ongelmia ja siksi nyt jäätiin kolme sekuntia viime vuoden kierrosajasta. Tulemme Imatralle ja jos saataisiin pyörä kuntoon, niin olisi kiva päästä ajamaan kunnolla kilpaa, toivoi Jaana Soppa ensimmäisen kisaviikonlopun päätteeksi.
Seuraavat Circuit Racing SM-sarjan osakilpailut ajetaan 27.7 Alastarolla, mutta sitä ennen sivuvaunut nähdään tositoimissa Imatralla. Imatranajoissa 4.-6.7 ovat mukana kaikki suomalaiset kärkikuljettajat, Pekka Päivärinta, Joni Manninen, Petri Makkula ja varmaan Artiolakin saa vaununsa sinne valmiiksi. Perinteisesti Imatralla on nähty myös ulkomaalaisia tiimejä ja niin varmaan tälläkin kertaa. Ilmoittautuminen Imatranajoihin on jo auki. Toivottavasti tänä vuonna sää suosii, että kaikki kisat päästään ajamaan aikataulujen mukaan.