Vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti Hämeen poliisilaitokselta kertoo lähteneensä mukaan tutkijalautakuntatyöhön halusta vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja kehittyä ammatillisesti. Päätös kypsyi työkaverin suosituksesta. Helmikuussa alkanut työ Kanta-Hämeen tutkijalautakunnassa on jo ehtinyt tarjota neljä onnettomuustutkintaa. Vaikka yksikään tutkinta ei ole vielä valmistunut, kokemus on ollut silmiä avaava.
Päivätyössään Halmelahti toimii valvonta- ja hälytystoiminnassa, ja tutkijalautakuntatyö nivoutuu luontevasti osaksi arkea. Vuorotyö mahdollistaa joustavan osallistumisen tutkintaan. Käytännön kokemus onnettomuuspaikoilta tukee tutkintatyötä.
Yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä
Poliisijäsenen tehtäviin tutkijalautakunnassa kuuluvat hälytyksiin vastaaminen, muun ryhmän kutsuminen onnettomuuspaikalle, paikkatutkinnan tekeminen, sähköisen tutkintajärjestelmän käyttäminen, taustatietojen selvittäminen sekä osallisten haastattelut.
− Onnettomuustutkintatyö on jo nyt parantanut havainnointia ja muita tapoja löytää syitä onnettomuuden syntymiseen. Uskon, että tämä työ kehittää omaa ammattitaitoa etenkin liikenteeseen liittyvien tehtävien hoidossa, Halmelahti kertoo.
Tutkijalautakuntatyön kiinnostavuutta lisäävät laajemmat onnettomuudet, joissa tapahtumien kulun selvittäminen vaatii tarkkaa yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä. Raskain puoli liittyy inhimillisiin kohtaamisiin.
− Kiinnostavinta lautakuntatyössä on monimutkaisemmat suuret onnettomuudet, niiden paikkatutkinta ja tapahtumien kulun selvittäminen. Työn raskain puoli on yöheräämiset onnettomuuspaikoille ja omaisten kanssa käytävät pitkät keskustelut.
Miten liikenneturvallisuutta voisi parantaa?
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Halmelahti nostaa esiin konkreettisia toimenpiteitä.
− Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö tieliikenteessä pitäisi saada loppumaan. Uusien kuljettajien sekä ikäihmisten ajokäyttäytymistä pitäisi seurata tarkemmin ja ongelmiin puuttua ajoissa.
Maamme liikenneturvallisuustyö saa kiitosta.
− Suomessa liikenneturvallisuuskenttä on erittäin hyvällä tasolla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat pääsääntöisesti vähentyneet vuosi vuodelta. Jokainen suurempi onnettomuus tutkitaan ja tilastoidaan. Selkeisiin epäkohtiin päästään puuttumaan nopeasti jopa valtakunnallisesti.
Jos yksi muutos saisi toteutua, Halmelahti erottaisi maanteiden vastakkaiset kaistat toisistaan keskiviheriöllä, keskikaiteella tai vähintään leveällä kaksinkertaisella keskiviivalla.
− Samalla toivon, että vähintään nykyisen kaltaista liikenneturvallisuustyötä pystytään jatkamaan tulevaisuudessa. Kaikille kollegoille haluan toivottaa hyvää kesää ja antoisia onnettomuustutkintoja!
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa. Onnettomuudesta tutkitaan sen kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet, mutta ei oteta kantaa syyllisyys- tai korvauskysymyksiin. Tutkinnan pohjalta tehtävässä selostuksessa lautakunta antaa liikenneturvallisuutta parantavia ehdotuksia.