Hondan nimeä kantava sähkömoottorinen tuotantomoottoripyörä on kovan tason uutinen, joten ei ihme, että se on monessa maassa ylittänyt uutiskynnyksen. Joko Honda oikeasti on julkistanut ensimmäisen täysin toimivan ja ostettavissa olevan sähkömoottoripyörän?
Sinänsä asia on aivan totta: Honda on julkistanut nimeään kantavan sähkömoottoripyörän, mutta kyseessä ei ole (ainakaan nykytietojen valossa) globaaleille markkinoille tarkoitettu malli.
Oikeasti se on kiinalais-japanilaisen yhteisyrityksen työn tulos, Wuyang-Honda E-VO. Ja tarkoitettu Kiinan markkinoille.
E-VO -mallin valmistuksen takana on Wuyang-Honda, japanilaisvalmistajan yhteisyritys kiinalaisen Guangzhou Motorcycle Groupin kanssa. GMC:n puolestaan omistaa autovalmistaja GAC.
Wuyang-Hondalle E-VO on ensimmäinen täysikokoinen tuotannossa oleva sähkömoottoripyörä, mutta sen tuotantolinjaan kuuluu ennestään valikoima sähköskoottereita.
Wuyang-Honda E-VO:n sähkömoottorin jatkuva teho on 8 kW / 11 hv ja lyhytkestoinen huipputeho 15,8 kW / 21 hv. Kyse on siis sähköisestä kevytmoottoripyörästä.
Pyörän huippunopeus on 120 km/h ja ajomatka latauksella WMTC-testin mukaan 169 km tehokkaimmassa akkukonfiguraaatiossaan, jolloin pyörään on asennettu kolme akkua. Kahdella akulla varustetulla halvemmalla versiolla ajomatka on parhaimmillaan 120 km ja huippunopeus 110 km/h.
Wuyang-Honda E-VO:n saa joko kaksi- tai kolmeakkuisena versiona.
E-VO:ssa on sisäänrakennettu laturi, jonka voi kytkeä joko kodin sähköverkkoon tai tehokkaampiin, autoille tarkoitettuihin vaihtovirtalatureihin. Kolmella akulla varustettuna lataus täyteen kestää noin 150 minuuttia normi verkkovirralla ja autolaturilla noin 90 minuuttia.
Kolmella akulla varustetun version akkuteho on 6,3 kWh ja pyörän paino 156 kg, kun kaksiakkuisen paino jää 143 kilogrammaan.
Pyörässä on takana monoiskunvaimennin ja 14 tuuman rengas ja edessä teleskooppihaarukka sekä 16 tuuman rengas. Istuinkorkeus on 765 mm.
Pyörässä on runkoon asennettu moottori, josta hihnaveto välittää voiman takapyörään. Ajotapavalintoja on kolme: Normal, Eco ja Sport, joiden avulla voi painottaa kulkua joko akunkeston tai suorituskyvyn mukaan.
Wuyang-Honda E-VO:n voi ladata normikotivirralla tai autolaturilla.
E-VO:ssa on 7 tuuman TFT-näyttö, joka näyttää perustietojen lisäksi navigoinnin, musiikin, rengaspaineet, akun varauksen sekä – mielenkiintoista kyllä – yhteyden kiinalaisen toimintakameravalmistaja DJI:n kameraan. Avaimeton käynnistys ja DVR-kamera ovat myös mukavuuksia, joita pyörä tarjoaa. 4,1 kWh:n versio tulee pelkällä etukameralla ja kolmen akun versio myös takakameralla varustettuna.
Kiinassa kolmen akun versio maksaa 36 999 yuania, reilut 4500 euroa, mikä ei liene paha hinta laitteesta. Pieniakkuisemman version hinta on noin 3670 euroa. Hinnat ovat sähköisyydestä huolimatta ainakin kotimaassaan kilpailukykyisiä bensiiniversioiden kanssa. Miten paljon tullit ja verot sitten vaikuttaisivat siihen, on eri juttu. Ja joka tapauksessa Honda ei ainakaan vielä ole ilmoittanut mallin globaalista saatavuudesta.
Lähteet New Atlas ja Wuyang Honda.