BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

EICMA-messuilla paljastettiin uudelleen synnytetyn brittimerkin modernin ajan neljäs malli, BSA Thundebolt. Pyörä on virkistävän nätin näköinen (mielipidekysymys tietysti) ja hienosti muotoiltu. Myös modernia ajoteknologiaa on tarjolla mukavasti.

Thunderbolt-mallinimi periytyy vuosilta 1962-72, silloinen Thunderbolt ("Ukkosenjyrähdys" tai "Ukonvasama") oli BSA:n ensimmäinen "seikkailupyörä", joka sopi myös maanteiden ulkopuoliseen käyttöön.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

Classic Legendsin julkistustilaisuudessa paikalla olleet edustajat hehkuttivat sitä, että kyseessä on jo merkin kolmas mallijulkistus tänä vuonna ja totesivat, että BSA:n paluu jatkuu vauhdilla. Julkistus tehtiin vain kolme kuukautta BSA Bantam 350:n ja BSA Scrambler 650:n Intiassa tapahtuneen esittelyn jälkeen.

Mallin teknisiin ominaisuuksiin kuuluvat luistonesto, kolme ABS-tilaa, USD-etuhaarukka, takana monovaimennin sekä luisto- ja avustava kytkin (slip and assist clutch).

BSA Thunderbolt. Kuva BSA.

BSA Thunderbolt. Kuva BSA.

Voimanlähteenä on  334 cm3 yksisylinterinen, DOHC, nestejäähdytteinen ja Euro 5+ -yhteensopiva moottori. Pyörässä on suuri 15,5 litran polttoainesäiliö, mikä tietää pitkiä matkoja tankillisella. Vaihteisto on kuusivaihteinen.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

Muotoilussa on pyritty ergonomisuuteen. Tuulilasi on säädettävä ja mittaristo tarjoaa käännös käännökseltä -navigoinnin, Bluetooth-yhteyden sekä USB-latausliittimen.

Thunderbolt tulee markkinoille vuoden 2026 puolivälissä, ja BSA on valmis haastamaan sen avulla seikkailupyörämarkkinat. Malli viihtyy kaikenlaisissa maastoissa, kaupungin kaduilta sorateille, sateessa, mudassa ja pölyssä. Se on tarkoitettu arjen työmatkoihin ja viikonlopun seikkailuihin, niin lähelle kuin kauaskin.

Pyörässä on rallityylinen "nokka" ja takateline,  luistonesto ja kolme ABS-tilaa (Rain, Road, Off-Road). Lisäksi smonotakavaimentimen jousen esijännitys on säädettävissä. Pakoputki on nostettu ylös, jotta lätäkköjen ja ojien ylitykset sujuisivat varmemmin.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

Maastoajo sujuu parhaiten tapeilla seisten, joten säädettävä tuulilasi ja mittaristo varmistavat, ettei kompromisseja tarvitse tehdä. Matala istumakorkeus, kevyt rakenne ja leveä ohjaustanko tarjoavat  helppoa käsiteltävyyttä. Lisää maastokelpoisuutta tuovat korkea maavara, vahvistettu pohjapanssari, ulkoinen suojakehikko ja käsisuojat.

Intialainen Classic Legends perustettiin tavoitteenaan herättää henkiin perinteikkäitä moottoripyörämerkkejä ja tuoda ne takaisin nykypäivän kuljettajien nautittaviksi. Portfolioon kuuluvat tällä hetkellä BSA, Jawa ja Yezdi – kolme merkkiä, joilla on ollut valtava vaikutus moottoripyöräilyn historiaan, ja ovat tänä päivänäkin tuotannossa.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.

BSA Thunderbolt. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.