Fiat 126 on Fiat 500:n, "Topolinon", korvaajaksi kehitetty kulkine, jota valmistettiin Italiassa vuosina 1972-1980 ja sittemmin lisenssillä Puolassa aina vuoteen 2000 asti.
Malli oli perusteiltaan sama kuin Fiat 500:kin, pienikokoinen 4 henkilölle istumapaikat tarjova kori (toki hivenen isompi kuin Fiat 500 -mallissa) ja 500:n moottori takana. Vuosien varrella nestejäähdytteinen kaksisylinterinen voimanlähde kasvoi tilavuudeltaan. Ensin 594, sitten 652 ja lopulta jopa 704 kuutiosenttimetriin asti, mutta tehot taisivat silti jäädä parhaimmillaankin alle 30 hevosvoiman.
Tomin ostama Fiat 126 alkuperäiskunnossaan.
Vauvanoksennuksenkeltainen unelma?
Jostakin tietysti löytyi joku, joka on kokeillut asentaa autoon moottoripyörän moottorin tehdäkseen siitä räväkämmän. Tom-niminen kaveri oli ostamassa itselleen Mazda MX-5 -urheiluautoa, kun hän sattui näkemään pubin pihaan pysäköidyn "vauvanoksennuksenkeltaisen" Fiat 126:n, jossa oli pinkiksi maalatut vanteet. Omistajalle kelpasi Tomin tekemä "naurettava ostotarjous", joten miksi ei? Tomin unelmat Mazdasta vaihtuivat kotteroksi, mutta sehän oli vasta lähtökohta.
Tomin ja hänen autonsa tarinan kertoi Twin Engine Corsa -nimimerkkiä käyttävä tubettaja.
Fiat 126:n ulkonäkö on italialaisen autosuunnittelija Sergio Sartorellin käsialaa, kuten myös Fiat 500:n ja esimerkiksi Volkswagen Karmann Ghia Type 34:n.
BMW:n moottoripyörän moottori kehiin
Fiat 126:n alkuperäinen konehuone.
Kun jo tiedämme, että kyseessä on BMW:n moottoripyörän moottori, niin mikä vaihtoehto tulee ensimmäisenä mieleesi? KTM1600:n 160 hevosvoimainen kuusipyttyinen vaiko joku 1000 cc -sarjan yli 200-hevosvoimainen voimanlähde?
Oikea vastaus on maltilliset 75 hevosvoimaa tarjoava BMW K-75:n 750 cm3 nelisylinterinen rivimoottori.
Fiat 126 ja BMW K-75:n moottori.
Nykyään Tomin 126 on makean harmaa, ja varustettu tietenkin lokasuojien levikkeillä, koska alla pyörivät alkuperäistä huomattavasti leveämmät renkaat "superkevyillä" alumiinivanteilla. Tom hankki italialaisen levikesarjan, mutta se oli niin huteraa tekoa, että hän päätyi tekemään omansa alumiinista.
Fiat 126 ja Tomin rakentamat lokasuojien levikkeet.
Myös auton ajo-ominaisuuksiin on kiinnitetty huomiota. Joka nurkkaan on asennettu erillisjousitus kaasuiskunvaimentimineen. Auto painaa vain 500 kg, joten myös jarruja on tuunattu, edessä on nelimäntäiset levyjarrut.
Tom ratissa (kuvassa vasemmalla) ja Twin Engine Corsa -nimimerkkiä käyttävä tubettaja pelkääjän paikalla.
Lisäurheilullisuutta on saavutettu poistamalla kaikki kangasverhoilu ja ylimääräinen sisustus sekä asentamalla kisaratti, turvakehikko sekä Recaron sportti-istuimet. Melutaso sisällä on sitä luokkaa, että autossa on "vakiovarusteena" radiopuhelimella varustetut kuulosuojaimet.
Tomin Fiat 126, matkustamon turvakehikko, Recaron istuimet, kuulosuojaimet ja nelipistevyöt.
Erityinen ylpeydenaihe Tomille on sekventaalinen urheiluautosta peräisin oleva vaihteisto shiftereineen, joka tarjoaa pehmeät, nopeat vaihdot. Vaihdot siis tapahtuvat peräkkäin, kuten moottoripyörässä.
Sekventaalisen vaihteiston kahva ja hydraulisen käsijarrun keppi.
Kysyttäessä parannuskohteita, Tom kertoo, että luvassa on vielä Garrettin turboahtimen asennus moottoriin, tosin tehonlisäystä aiotaan ottaa "maltillisesti". No, satakin hevosvoimaa ja vain 500 kg:n paino kuulostaa aika lupaavalta yhdistelmältä.
Alla näkyvän videon voit katsoa myös täällä.