Bonhamsin Staffordin keväthuutokaupassa huhtikuussa 2026 on myynnissä paljon muutakin, mutta myös Rex Jud -kokoelmasta peräisin oleva vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Autoglidereita valmisti Birminghamilainen Autoglider Ltd. Englannissa vuosina 1919-1922. Se on yksi varhaisimmista teollisessa tuotannossa olleista skoottereista, ja yksi harvoista etupyörävetoisista, joita valmistettiin teollisesti ja myytiin suuria määriä.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Autoglideria alettiin valmistaa ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa edullisena henkilöajoneuvon vaihtoehtona. Se oli kohdennettu urbaaniin ympäristöön ja suunnattu erityisesti naisille, joilla ei ollut kokemusta moottoriajoneuvoista, ja jotka etsivät jotain yksinkertaisempaa ja helpompaa kulkuvälinettä kuin moottoripyörä.

Aikanaan Autoglider maksoi vähemmän kuin aikansa aloittelijoille suunnatut moottoripyörät. Merkkiä ei silti valmistettu kovinkaan massiivisia määriä, oletetaan niitä tehdyn kaikkiaan alle 2000 kappaletta, joista on jäljellä ehkä alle tusina.

Skootterin voimanlähteenä käytettiin Villiersin kaksitahtimoottoria, yleisimmin 269 cm3 Mk IV:sta, mutta varsinkin alkuun myös jonkin verran 292 cm3 Unionia.

Kaasutin oli asennettu moottorin oikealle puolen ja äänenvaimennin eteen. 6,8 litran polttoainetankki oli sijoitettu puolestaan ohjaustankoon.

Voima siirtyi kampiakselilta puolen tuuman ketjulla vanteeseen kiinni pultattuun hammasrattaaseen. Vanteet olivat 16 tuumaa halkaisijaltaan ja prässättyä terästä.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri. Voimansiirto etupyörästä moottoriin tapahtuu ketjun avulla.

Vaihteisto loisti poissaolollaan, mutta pyörässä oli kytkin, jota käytettiin oikealla kädellä. Kahvan pohjaanveto mahdollisti moottorin tyhjäkäynnin paikallaan oltaessa. Pyörä käynnistettiin työntämällä tai mäkilähdöllä.

Perusmallin huippunopeus oli noin 50 km/h – tasaisella maalla. Tehdas myi myös tehdasvireisiä tehoversioita skootterista, joiden puristussuhde oli korkeampi, pakoputki viritetty ja komponentit olivat kevyempiä. Tehoversioille luvattiin jopa 80 km/h huippunopeus!

Pyörän runko ja katteet oli valmistettu merikäyttöön tarkoitetusta vaneerista. Painoa laitteella oli ajokunnossa noin 72-77 kg versiosta riippuen.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Takana jousituksesta vastasivat laminoidut lehtijouset, jotka kannattelivat vanerista takarunkoa ja istuinasetelmaa. Edessä jouston osalta luotettiin eturenkaan joustokykyyn. Ratkaisu mahdollisti Autogliderilla ajamisen myös epätasaisilla kulkuväylillä toisin kuin monien kokonaan jousittamattomien kilpailijoiden kohdalla oli laita.

Jarrut olivat ulkoiset ja nauhatyyppiset. Etujarrua käytettiin kahvasta, joka vaikutti etunapaan, takajarru oli puolestaan poljinkäyttöinen.

Autogliderit katosivat markkinoilta 1923 hävittyään kilpailun takavetoisille moottoripyörille ja sivuvaunuille. 

Bonhamsin huhtikuun 26. päivän huutokaupassa myytävän Autogliderin hinta-arvio on hieman yli 4000 euroa.

Lisätietoja Bonhams ja Ultimatemotorcycling.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.

Vuosimallin 1920 Autoglider-skootteri.