Espanjalainen startup-yritys BBM Motorcycles kertoo ratkaisseensa ainakin yhden sähkömoottoripyörien yleistymistä jarruttavan seikan: latautumisnopeuden. Sen Hiro Streetfighter -mallin akku on teholtaan 12,96 kWh, ja se latautuu 80 % asti vain 15 minuutissa.
Pyörän sähkömoottorin teho on 94 hv / 70 kW ja maksimivääntö 149 Nm. Ajomatka latauksella on noin 220 km, mutta latautuminen on nopeaa DC-pikalatauksen ansiosta. Tämä ominaisuus tekee siitä harvinaisuuden nykysähkömoottoripyörien markkinoilla.
BBM Hiro Streetfigher.
Nopeimmilla latausasemilla ajomatkaa pitäisi kertyä sadan kilometrin verran vain 9 minuutissa. Type A2 -kotilaturilla 80 prosentin latausasteeseen pääsee 78 minuutissa.
DC-pikalatausasemia on Euroopassa tarjolla BBM:n mukaan jo noin 160 000.
BBM:n perustajia ovat ranskalaisveljekset Guillaume ja Benoit Barras, jotka väittävät ratkaisunsa merkitsevän käännekohtaa, jonka seurauksena sähkömoottoripyöristä tulee muutakin kuin vain työmatkoilla käytettäviä ajoneuvoja. Ja modulaarinen suunnittelu mahdollistaa sovellusalustan hyödyntämisen erilaisina rinnakkaismalleina.
Veljekset pyörittivät aiemmin moottoripyörien kustomointiin erikoistunutta, 2012 perustettua Angry Lane -nimistä liikettä. Sähkömoottoripyörien valmistukseen he ryhtyivät huomattuaan markkinaraon. Alkuun sähkömoottoripyörät olivat muovisia, tosi raskaita, niiden ajomatka latauksella oli lyhyt ja latautumisaika pitkä, joten veljekset päätyivät rakentamaan oman vaihtoehdon.
BBM Hiro Streetfigher.
Kehitystyöhön BBM otti kumppanikseen belgialaisen sähkömoottoripyöräspesialisti Saroléan, joka oli aiemmin valmistanut pyöriä Mansaaren TT Zero -luokkaan.
Veljekset tajusivat, että kelvatakseen muuhunkin kuin työmatka-ajoon, niiden piti tarjota silloista parempi ajokokemus, ja nopea latautuminen on siinä suhteessa avainasemassa.
Muutama vuosi sitten pikalatauksesta ei olisi ollut hyötyä, koska latausverkosto oli vaatimaton, nyt pikalatausasemia on riittävästi.
BBM:n näkökulmasta avainasemassa on akustojärjestelmän korkea, 360 voltin jännite, kun normaali sähkömoottoripyörän akustossa se on luokkaa 100-150 volttia. Korkeamman jännitteen käyttö tarkoittaa sitä, että voit ladata samalla teholla, mutta alhaisemmalla jännitteellä, mikä tarkoittaa vähäisempää lämpiämistä, mikä taas mahdollistaa, että akun kennot voivat latautua paljon nopeammin.
BBM:n akustossa käytettää 21700 sylinterin muotoista kennoa, jotka sopivat erityisen hyvin nopeaan lataamiseen.
BBM Hiro Streetfigher.
– Kyse on lopulta tasapainosta akuston koon, pyörän painon, ajomatkan latauksella, kennojen ja latausajan välillä. Me emme suostuneet kompromissiin viimeisen osalta, Guillaume Barras totesi.
Yritys käyttää akkujen valvontajärjestelmää, joka ei pelkästää seuraa jokaista kennoa reaaliaikaisesti, vaan voi säätää sisään tulevan virran määrän sellaiseksi, että lämpötilat säilyvät turvallisella puolella.
Yritys suunnittelee saavansa tyyppihyväksyntää varten vaadittavat viisi kappaletta pyörää valmiiksi ensi kesäkuuhun mennessä. Pyörien tuotanto puolestaan alkaa vuoden 2027 alussa, ja ensimmäiset pyörät rullaavat ulos tuotantolinjalta maalis-huhtikuussa 2027.
On mielenkiintoista nähdä, miten asia toteutuu. Lisää aiheesta BBM Motorcyclesin sivuilta.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 13.6.2019 07:59
Perjantai 20.7.2018 07:29
Sarolea Manx7 - sähkömoottorinen superpyörä katuja varten - vääntöä kuin isossa dieselissä
Torstai 9.4.2015 14:43
Sarolealta uusi supersähkö-mp Man-saaren kisoihin
Lauantai 10.5.2014 11:07
Sarolea, historiallinen mp-merkki tekee paluuta sähkömoottorilla