Autoissahan vakionopeudensäätimet ovat yleistyneet vauhdilla, ja suuntaus näyttää jatkuvan. Motorcycle Cruise Controls pitää majaa Mount Waverlyssä, Victoriassa Australiassa, ja se valmistaa säädintä, joka toimii elektronisesti aivan kuin autonkin vastaava: valitset nopeuden ja laite pitää sen samana. Mikäli jarrutat tai painat kytkinkahvaa, laite kytkeytyy automaattisesti pois päältä.

McCruisen rakennussarjassa tulee mukana kaikki tarvittava. Siinä on tietokoneyksikkö, joka kytkeytyy pyörän elektronisen yksikön kanssa ja lukee sen kautta tienopeuden. Lisäksi siinä on servo, joka säätää kaasun asentoa, jotta nopeus pysyy samana. Käyttäjä yksinkertaisesti painaa "set"-nappulaa, ja järjestelmä huolehtii lopusta. Nopeutta voi nostaa tai laskea tai palata ennaltavalittuun matkanopeuteen napinpainalluksella.

Alunperin jokainen McCruise oli rakennettu tyhjiöoperoidun solenoidiyksikön ympärille, mutta kun teknologia on kehittynyt, niin samaa vauhtia innovaatiot ovat siirtyneet myös vakionopeussäädinsarjaan. Nykyään tyhjiöjärjestelmä korvataan paljon pienemmällä ja helpommin asennettavalla sähköisellä servojärjestelmällä.

McCruisen vakionopeudensäädin voidaan asentaa ohjaustangon alapuolelle ainoastaan DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoilla varustettuihin pyöriin.

McCruisen vakionopeudensäädin voidaan asentaa ohjaustangon alapuolelle ainoastaan DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoilla varustettuihin pyöriin.

Kaikki järjestelmän mukana tulevat kaapelit ja komponentit on rakennettu korkeiden laatuvaatimusten mukaan ja esimerkiksi kiinnikkeet on rakennettu ruostumattomasta teräksestä. Kaapelit ovat kuin alkuperäisen valmistajan tehtaalta, minkä pitäisi varmistaa laitteelle pitkä ikä. Valmistajan mukaan 1997 tehtyjä sarjoja on edelleen käytössä.

Laite on siis mekaanisesti ja asennusmielessä erittäin hyvin rakennettu, ja mallikohtaiset sarjat laadukkaine kaapeleineen takaavat toimivuuden. Näin pitkälle viedyn valmistuksen toinen puoli on sitten korkea hinta. McCruisen sivustolla on helppo katsoa omaan pyörääsi tarkoitettua mallia.

Katsoimme VFR1200 F:ään suunniteltua McCruisea ja sen hinta oli 1008 Australian dollaria, eli 730 euroa. Päälle tulevat sitten muut kulut. Mielenkiintoisena yksityiskohtana se, että säätimen voi valita myös automaattivaihteiseen versioon VFR:stä erikseen. Automaattivaihteisessa pyörässä kun ei ole kytkintä, niin se asettaa säätimelle omat vaatimuksensa.

McCruisella on tarjolla laaja skaala vakionopeudensäätimiä paitsi moottoripyöriin, myös ATV:hin ja traktoreihin. Mp-mallivalikoimaan kuuluvat kaikki suurimmat valmistajat Euroopasta, Japanista ja Yhdysvalloista. Asiasta kertoi ensin Dealernews.

McCruisen sivustolla on lista jälleenmyyjistä eri maissa, ja siellä on viittaus Suomeenkin, mutta emme löytäneet suomalaista hintaa tuotteelle. Mikäli sinulla on käyttökokemuksia tai sinulla on pyörässäsi kyseinen laite, ota yhteyttä toimitukseen, olemme kiinnostuneita asiasta.