Recursion-konsepti on perustaltaan kaksisylinterinen pakokaasuahdettu pyörä, jonka moottorin kuutiotilavuus ennakkotietojen mukaan on 588 cm3, ja siinä uumoiltiin käytettävän välijäähdytettyä turboa. Nyt julkistetut patenttipiirrokset todistavat sekä välijäähdytyksen että turbon käytön.

Huipputehoa mallille luvattiin on 100 hv 8000 rpm ja vääntö 100 Nm 4500 rpm. 

Kuvien mukaan turboahdin sijoitetaan moottorissa eteen ja alas, mikä varmaan yleisen jäähdytyksen kannalta on sille optimaalinen paikka. Ahtoilman välijäähdytys on sensijaan sijoitettu ylös ja taakse polttoainesäiliön takapuolelle, kuljettajan istuimen alle.

Nykytekniikalla ahtamisessa pyritään polttoaineen kulutuksen ja päästöjen sekä pyörän painon pienentämiseen, jolloin voidaan ottaa myös maltillisia tehoja irti ja säätää vääntökäyrää alemmas toisin kuin aiempien sukupolvien ahtimilla, joilla pyrittiin huipputehoihin.

Se, mikä tässä konseptissa on erittäin mielenkiintoista on, että kun moottorissa on kaksi sylinteriä ja 588 kuutiota, molemmat on helppo kaksinkertaistaa. Onko tässä uuden Suzuki Hayabusan moottorin puolikas patentoituna?

Kawasakin H2 ja sen tehokkaampi malli ovat varmasti kova haaste kaikille japanilaisvalmistajille. Tässä linkki Yhdysvaltain patenttiviraston julkaisemaan hakemukseen kuvineen.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Suzukin turbomalli tulossa tuotantoon?

Suzuki esittelee Tokiossa turbolla varustetun konseptin

Kuvasta selviää ahtoilman välijäähdyttimen sijainti istuimen alla.

Turbo tulee puolestaan eteen ja alas.

Turbon ja sen vaatimien osien sijoittelu selviää tästä hyvin.

Recursionin 3D-piirros.