Vuoden 2015 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Harley-Davidsonin jälleenmyyjät myivät 56 661 uutta H-D:tä, mikä on 1,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin myydyt 57 415 pyörää.

Yhdysvalloissa vastaavat luvut olivat 35 488, -0,7 % ja 35 730 myytyä pyörää vuotta aiemmin. Yritys syytti "kasvanutta, aggressiivista kilpailevien moottoripyörien hintojenalennusta", joka vaikutti jälleenmyyjien myyntiin.

Ulkomaisilla markkinoilla jälleenmyyjien saldo heikkeni 21 173 myytyyn pyörään, kun vuotta aiemmin luku oli 21 685 kappaletta. Kappalemääräisesti kaupankäynti heikkeni 1,1 % Aasian-Tyynenmeren alueella ja 5,6 % EMEA-alueella. Käyrä oli kasvun puolella 0,3 % Latinalaisessa Amerikassa ja Kanadassa peräti 5,7 %.

Koko vuoden myynniksi Harley arvioi 276 000 - 281 000 moottoripyörää eli noin 2-4 % kasvua viime vuodesta. Aiempi ennuste oli 282 000 - 287 000 pyörää.

Toisella vuosivartilla yritys odottaa myyvänsä 83 000 - 88 000 moottoripyörää, mikä on vähemmän kuin toteutunut myynti vuotta aiemmin, jolloin se oli 92 217 pyörää.

Hintakilpailu riesana

– Ottaen huomioon ensimmäisen neljänneksen toteutuneen myynnin ja että menossa olevan jatkuvan aggressiivisen hintakilpailun Yhdysvalloissa voi odottaa jatkuvan, otamme ennakoivan askelen ja alennamme arviota kuluvan vuoden kasvuennusteestamme sen vuoksi että pystymme hoitamaan tuotannon oikealla tasolla suhteessa kysyntään ja suojelemaan brändimme premium-laatua, totesi toukokuun ensimmäisenä eläkkeelle siirtyvä pääjohtaja Keith Wandell.

Harleyn moottoripyörämyynnin liikevaihto ensi kvartaalilla oli 1,26 miljardia dollaria, kun se vuotta aiemmin oli 1,31 miljardia.

– Vaikka ensi neljänneksessä oli ongelmansa, liiketoimintamme on vahvaa ja pysymme selkeästi fokusoituneina toteuttamaan Harley-Davidsonin strategiaa olla asiakasjohtoisia kaikessa mitä teemme, kasvattamaan läsnäoloamme uusien asiakasryhmien parissa, kasvamaan kansainvälisesti ja jatkuvasti parantamaan joka osa-aluetta toiminnassamme, Wandell kertoi. – Jatkamme Harley-Davidsonin viemistä pitkäkestoiseen menestykseen erittäin vahvoista asemista.

Harley-Davidsonin tulos ensimmäisellä neljänneksellä kasvoi 5 % 1,27 taalaan verrattuna viime vuoden laimennettuun osakekohtaiseen tulokseen 1,21 dollaria. Nettotulos oli 269,9 miljoonaa dollaria 1,67 miljardin dollarin konsolidoidusta liikevaihdosta verrattuna viime vuoden vastaaviin lukuihin 265,9 miljoonaa taalaa ja 1,73 miljardia. Liikevaihdon lasku vuoden takaiseen verrattuna laski valuutan epäsuotuisista vaihteluista sekä vähäisemmästä pyörämyynnistä johtuen.

Harley-Davidsonin osakekurssi laski 9,7 % tuloksen julkistuksen jälkeen 55,59 dollariin.