"Definition of a safe barrier for motorcyclists" eli "Turvakaiteen määrittely motoristeille" on kirjallinen tutkimus, jonka takana on kolme henkilöä. He ovat Ruotsin moottoripyöräilijöiden liittoa edustava Maria Nordqvist, Ruotsin Turvakaideyhdistystä edustava Göran Fredriksson ja Ruotsin kansallista tie- ja kuljetustutkimusinstituuttia edustava Jan Wenäll.

Tutkimusta on rahoittanut mm. Ruotsin liikenneministeriö. Sen perustana ovat olleet aiheesta tehdyt kansainväliset tutkimukset, joiden lisäksi aiheesta on järjestetty työpaja ruotsalaisten ja norjalaisten asiantuntijoiden kanssa. Läsnä oli myös yhdysvaltalaisia ja saksalaisia asiantuntijoita.

Jos kaiteen aiheuttama riski on suurempi...

Tutkimuksen tiivistelmän mukaan lopputulos oli, että paras suojakaide moottoripyöräilijälle on ei minkäänlaista suojakaidetta. Jos suojakaide on vaarallisempi kuin uhka, miltä se suojelee, ei suojakaidetta kannata asettaa lainkaan. Koska tieympäristössä on olemassa siltoja, puita, vuoristoteitä, vastaantulevaa liikennettä ja muita esineitä, suojakaiteiden tarve on aina olemassa. Mutta kaide ei ole koskaan täysin turvallinen, vain vähemmän vaarallinen kuin riski kaiteen takana.

Kaikkien kokeitten mukaan, mitä on maailmalla tehty, suojakaiteet, joissa on MPS, Motorcycle Protection System, eli moottoripyöräilijän suojajärjestelmä (katso aloituskuva), aiheuttaa pienimmän loukkaantumisriskin moottroipyöräilijälle liukuupa hän päin kaidetta tai ajautuu sihen istumalla moottoripyörän päällä. Sen vuoksi, ja koska tämä suojaa kuljettajaa molemmissa tapauksissa muita järjestelmiä paremmin, asiantuntijaryhmä suosittaa MPS-järjestelmien rakentamista niihin paikkoihin, joissa suojakaidetta tarvitaan.

Tämä ruotsalainen W-profiiliaita on normaalia korkeampi ja mahdollistaa motoristia suojaavan suojakiskon asentamisen.

Tämä ruotsalainen W-profiiliaita on normaalia korkeampi ja mahdollistaa motoristia suojaavan suojakiskon asentamisen.

Niissä törmäyksissä, missä kuljettaja istuu pyörän päällä, terävät reunat ja kulmat samoin kuin tolpat, jotka ylettyvät kaiteen yläpuolelle merkitsevät isoa loukkaantumisriskiä. Useimmat tehdyt tutkimukset osoittavat, että betoniset suojakaiteet aiheuttavat pienemmän loukkaantumisriskin törmäyksessä kuin w-profiiliset tai vaijerisuojakaiteet.

Suojakiskot, joissa on suojaamattomia pylväitä ja ulkonevia osia aiheuttavat vakavimmat vammat. Pehmeät suojakaiteet ilman suojaamattomia tolppia aiheuttavat pienemmän loukkaantumisriskin.

Vaijerikaiteet pahimmat?

Osassa selvityksessä käytetyistä tutkimuksista vaijerikaiteiden aiheuttamat vammat on ohitettu, koska onnettomuuksien määrä on saattanut olla alhainen. Joissakin tutkimuksissa todettiin, että loukkaantumisriski vaijerikaiteitten yhteydessä oli kaikkein korkein verrattuna muihin kaidetyyppeihin. Osassa tutkimuksia päädyttiin siihen tulokseen, että riski loukkaantua törmäyksessä oli samaa tasoa kuin W-profiilisten kaiteiden kanssa.

Tutkimuksessa ei ole otettu mukaan epäjatkuvina toteutettuja MPS:iä, sillä ne eivät juurikaan vähennä loukkaantumisriskiä. Lisäksi on on olemassa mahdollisuus, että kuljettaja liukuu kaidepylväiden välistä ja törmää niihin kohteisiin, joilta kaiteen periaatteessa pitäisi suojella.

Selvisi myös, että kaiteen ja tien välisellä matkalla on merkitystä sekä onnettomuuksien välttämiseksi että loukkaantumisriskin pienentämiseksi. Yleisimmin vammoja tulee suojakaideonnettomuuksissa sääriin, päähän, rintaan ja lantioon. Kaikki tutkimukset osoittavat hyvin korkeaa kuoleman tai vakavan loukkaantumisen riskiä tilanteessa, jossa moottoripyöräilijä törmää suojakaiteeseen.

Viiltelyvalmis vaijerisuoja-aita.

Viiltelyvalmis vaijerisuoja-aita.

Päätöstä tarvitaan

Selvityksessä kuvataa testimetodia, jossa testinukke, dummy, liukuu pää edellä suojakaiteeseen siinä kulmassa, jossa onnettomuudet yleisimmin tapahtuvat. Metodia voidaan yksinkertaistaa heikentämättä kaiteen turvallisuutta moottoripyöräilijöille.

Tutkimuksen yhteenvetona kolmikko toteaa, että on helppo vähentää moottoripyöräilijöiden loukkaantumisriskiä sekä suojakaiteiden rakenteen että sijoituksen avulla. Tietoa ja kokemuksia asiasta on tarpeeksi, kyse on päätöksistä, joilla parannetaan moottoripyöräiljöiden turvallisuutta kaiteiden rakenteen ja sijoituksen avulla.

Lopuksi tutkijat toteavat, että vertaileva tutkimus kansainvälisen aineiston pohjalta on vaikeaa, koska eri maissa käytettyjen suojakaiteiden välillä on suuria eroja, sekä tietenkin myös siinä, miten ne on asennettu ja miten kattavasti niitä on asennettu. Linkin koko tutkimukseen löydät tämän artikkelin alalaidasta. Asiasta kertoi ensin Motorbiker.