Kehä ykkösen liittymätiheys on niin suuri, että kamerat asennetaan 2-3 kilometrin välein, kun väli normaalisti on 4-7 km, kertoo Yle sivuillaan. Lokakuun lopusta alkaen Kehä ykkösen varteen asennetaan kaikkiaan 26 liikennekameraa.

Ely-keskuksen edustajan mukaan tavoitteena on saada liikennevirta sujuvammaksi, kun tolppien välinen kiihdyttely ja jarruttelu jää pois.

Kaksiajorataisella kehäväylällä ajaa keskimäärin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja se on Suomen vilkasliikenteisin tie. Nopeusvalvontaa tekevät kesäkaudella sekä siviili- että virka-asuiset moottoripyöräpoliisit, mutta valvonta on poliisin mukaan haastavaa.

Poliisin edustaja, komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista kertoo, että kehällä on esimerkiksi erittäin vähän paikkoja, missä poliisi pystyy ottamaan autoja turvallisesti sivuun. Lisäksi ajoneuvon ohjaaminen tiensivuun hidastaa huomattavasti. Tämä johtuu inhmillisestä uteliaisuuudesta sinisenä vilkkuvia valoja kohtaan.

Kameravalvonta on aikaisempien valvontajaksojen aikana vähentänyt henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia viidenneksellä. Kun nopeus tasoittuu, myös peräänajojen ja ohitusonnettomuuksien määrät pienenevät. Vastaavia kokemuksia on Kehä kolmoselta.

Kuvamuistoja Kehä ykköseltä voi ryhtyä odottamaan vuodenvaihteen jälkeen. Tieto nopeudenylityksestä kuvineen siirtyy minuutissa, ja nopeimmillaan kuvakirjeen voi saada jo seuraavana päivänä.