Hondan tiedotteessa julkistettiin eilen koko X-sarjan yleisen tason uudistukset. VFR 1200 X:n osalta niissä todettiin, että pyörässä on uusi, helposti yhdellä kädellä säädettävä tuulilasi, 12 voltin virtapistoke sekä DCT-eli kaksoiskytkinautomaattiversioissa kolmivalintainen S-moodi kattamaan laajemman alueen ajotarpeita ja -tyylejä, sekä Euro 4 -päästönormien mukainen moottori. Lopulta muutokset ovat siis melko pieniä. Moottorin teho ja pyörän runko sekä alusta ovat pysyneet ennallaan.

VFR1200X Crosstourer, joka julkistettiin ensi kerran vuonna 2012, on Hondan seikkailupyörien lippulaivamalli. Sen V4-moottorin tilavuus on 1237 cm3, ja siinä on edistyksellinen alusta ja runsain mitoin elektroniikkaa, mm. ABS, luistonesto sekä mahdollisuus valita DCT-eli kaksoiskytkinautomaattiversio. 

2014 malli sai viimeksi päivityksen, jossa siihen tuli kolmiasentoinen moottorin vääntömomentin valinta, Honda Selectable Torque Control, järjestelmän saa myös pois päältä. Se toimii luistonestona moottorin väännön määrää säätelemällä. Samalla pyörään tuli automaattisesti poiskytkeytyvät vilkut ja uusittu istuin. Myös DCT-vaihteisto sai ohjelmistopäivityksen, joka paransi sen toimintaa.

Vuoden 2016 mallissa moottori on pysynyt ennallaan, paitsi että se on nyt Euro 4 -määräysten mukainen. Teho on edelleen 95 kW / 129 hv 7750 rp, ja huippuvääntö 126 Nm 6500 kierroksella minuutissa.

Uutta on myös DCT-vaihteiston ohjelmistopäivitys, joka mahdollistaa sen, että laite huomaa ylä- ja alamäet paremmin ja säätää vaihteen sen mukaan. Vuodesta 2014 lähtien valtaosa VFR1200X Crosstourerin ostajista on päätynyt DCT-vaihtoehtoon.

DCT-kaksoiskytkinvaihteistossa on MT- eli käsinvaihtomoodi ja lisäksi automaattivaihteistovalinnat D ja S. D sopii kaupunkeihin ja valtatieajoon, kun taas S on tarkoitettu sporttisempaan etenemiseen. Vuoden 2016 mallissa S-moodissa on valittavana kolme moottorin tehokarttaa eri ajo-olosuhteisiin.

Runko ja alusta ovat pysyneet ennallaan. Istuinkorkeus on 850 mm ja akseliväli 1595 mm. Paino tankattuna on perusversiolla 277 kg ja DCT-vaihteistolla 287 kg.

Värivaihtoehdot ovat: Digital Silver Metallic, Pearl Cosmic Black sekä uusi Special Edition -väri, Candy Prominence Red ja Graphite Black. Tätä kirjoitettaessa mallin Suomen hinta ja värivaihtoehdot eivät olleet tiedossa.