Roberto Crepaldin Record Motor Cycles RMC Teamin tiedotteen mukaan yritys rakentaa kahta pyörää ennätysajoja varten, joista mielenkiintoinen kuvakavalkadi ohessa: 2500 cm3 moottorilla varustettu "Tribute to John Britten" sekä 2000 cm3 "Pride of Italy".

Kuten kuvista näkyy, pyörien luokka on "osavirtaviivaistettu", "Partially Streamlined" verrattuna taas Streamliner-luokkaan, jonka ajoneuvot ovat niitä sikareja muistuttavia umpipötkylöitä. 

Tribute to John Britten.

Tribute to John Britten.

Tavoitteena on kokonaista kaksi nopeusennätystä ilmeisesti kuutiotilavuuksien mukaisissa luokissa. Pyörien moottorit ovat vapaastihengittäviä, vaikka toki viimeisintä moottoriteknologiaa, Formula 1- autoista peräisin olevia V-kahdeksikkoja. Ne ovat muuten samanlaisia, ainoastaan kuutiotilavuus on eri. Moottorit käyvät normaalipolttoaineella, ja tehoa pitäisi irrota yli 400 hevosvoimaa.

RMC Teamin pyörät ovat kuitenkin heti tunnistettavissa moottoripyöriksi, ja onkin mielenkiintoista vuoden kuluttua nähdä, mihin nopeuksiin asti pyörät yltävät (sikäli kuin Bonnevillessä pystytään järjestämään mitään, riippuu suola-aavikon kunnosta). FIMin säännökset määrittävät tarkasti myös tällä tavalla rakennetun pyörän ominaisuuksia. Kuljettajan pitää mm. istua normaaliasennossa, ja hänen on oltava nähtävissä pyörän ulkopuolelta. Lopulta pyörän pitää myös noudattaa tiettyjä mittoja.

Pride of Italy.

Pride of Italy.

Haasteena on aerodynamiikan lisäksi stabiilisuus. Vaikka alusta onkin tavanomaista pidempi, tarvitaan testiajoja, jotta pystytään varmistamaan, että runko toimii niin hyvin, ettei riskinä ole woblausta, värähtelyä, joka on erittäin vaarallista ja voi johtaa pyörän hallinnan menettämiseen.

Pienemmän pyörän nimi Pride of Italy tulee suoraan RMC Teamin oman suunnitteluosaston vetäjän, Giulio Bernardellon ansioista. Hän on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa useita hyvin menestyneitä hankkeita, kuten Aprilian 125GP ja 250GP-malleja, kuljettajinaan maailmanmestaruudet voittaneet Valentino Rossi ja Roberto Locatelli. Lisäksi hän on ollut teknisenä johtajana Pramac Honda MotoGP -tiimissä ja samassa tehtävässä Konica Minolta Honda MotoGP -tiimissä.

Tribute to John Britten -pyörällä juhlistetaan John Brittenin kuolemaa, joka sattui 20 vuotta sitten sekä tietysti hänen ja Roberton välistä ystävyyttä.

Lisätietoja RMC:n sivuilta.

Pride of Italy.

Pride of Italy.

Tribute to John Britten.

Tribute to John Britten.

Tribute to John Britten.

Tribute to John Britten.