Näkeminen ja myös näkyminen ovat aina olleet moottoripyöräilijöiden kannalta keskeisiä asioita. Viimeaikaisia BMW:n uutuuksia ovat olleet mm. kääntyvät, mukautuvat valot, jotka parantavat turvallisuutta kaarteissa, LED-päiväajovalot sekä dynaaminen jarruvalo.

Las Vegasin kulutajaelektroniikkamessuilla BMW:llä on näytillä kypärään asennetun heijastusnäytön lisäksi BMW K 1600 GTL:ään asennettu laserajovalo. Se on johdettu yrityksen autoihin valmistetusta ajovaloversiosta. Laserteknologialla valmistetut ajovalot ovat jo saatavissa BMW 7 -sarjan autoihin sekä i8:aan.

Vertailun vuoksi: BMW K 1600 GTL -moottoripyörän perinteisen H4-kaukovalon valokeila.

Vertailun vuoksi: BMW K 1600 GTL -moottoripyörän perinteisen H4-kaukovalon valokeila.

Laserajovalon etuna ovat erittäin kirkas ja puhdas valkoinen valo, mutta ne myös kasvattavat ajovalojen ulottuvuutta pitkillä valoilla näyttämään jopa 600 metrin päähän asti. Se on noin kaksi kertaa kauemmas kuin perinteisillä kaukovaloilla. Oheisissa kuvissa vertailu H4-kaukovalon ja laserkaukovalon välillä.

Vertailun vuoksi: BMW K 1600 GTL -konseptimoottoripyörän laserkaukovalon valokeila.

Vertailun vuoksi: BMW K 1600 GTL -konseptimoottoripyörän laserkaukovalon valokeila.

Laser tarjoaa merkittävää parannusta yöaikaiseen ajamiseen, mutta samalla myös tien täsmällisen tarkan valaisun. Lisäksi laservalot ovat pitkäikäiset ja huoltovapaat.

BMW Motorrad testaa K 1600 GTL konseptillaan laserajovalon toimivuutta ja kehittelee sitä edelleen. BMW toteaa tiedotteessan, että tällä hetkellä laserteknologia on vielä liian kallista tuotavaksi moottoripyöriin. Koska teknologian käyttö kasvaa autoteollisuudessa, voidaan kuitenkin odottaa, että hinnat laskevat valmistuksen mittakaavan kasvaessa. Silloin se tullee myös moottoripyöriin.

BMW K 1600 GTL -konseptimoottoripyörä laservaloin.

BMW K 1600 GTL -konseptimoottoripyörä laservaloin.