Yamaha Motor Ventures and Laboratory Silicon Valley Inc. julkisti Las Vegasissa pidettyjen CES-kuluttajaelektroniikkamessujen Robotiikka-kongressissa kumppanuutensa SRI Internationalin kanssa. Kysymys kuuluukin, pystyykö superbikellä ajava robotti lyömään Valentino Rossin kierrosaikoja. Tämän Yamaha ja SRI kuitenkin esittelivät tavoitteekseen messuilla.

Yhteistyön ensi tulos on, että vuonna 2017 Motobotin pitäisi pystyä navigoimaan kilparadalla itsenäisesti jo vuonna 2017.

SRI on tutkimusinstituutti, jolta Yamaha saa robotiikkaosaamista, joka mahdollistanee Motobotin tekevän muutakin kuin vain ajavan ympäri tyhjän radan. Vuonna 2017 Motobotin pitäisi pystyä identifioimaan ja ajamaan ideaalilinjoja pitkin kilparataa ja samanaikaisesti parantavan kierrosaikojaan adaptoituen korkeampaan nopeuteen ja lähestyen vähitellen moottoripyörän rajoja. SRI:n mukaan testaaminen on jo alkanut.

Humanoidirobotin kyytiin?

SRI:n tavoitteena on osoittaa, miten pitkälle humanoidirobotit ovat jo edistyneet tehossa ja suorituskyvyssä ja miten teollisuuden edelläkävijät kuten Yamaha voivat toimittaa robotteja, jotka kykenevät ratkaisemaan liike-elämän ongelmia, luomaan kilpailukykyetuja sekä kiihdyttämään innovointia.

Autopuolellahan autonomisesti ajavat kulkuneuvot ovat tällä hetkellä kovan kehitystyön alla, mutta Yamaha on ensimmäinen suurista moottoripyörävalmistajista, joka on lähtenyt peliin mukaan. Lisäksi itsenäiseen ajoon pystyvien moottoripyörien edut ovat kyseenalaiset. Kuljettajatomassa autossa on järkeä, sillä se voi olla täysin turvallinen ja hallittavissa, mutta moniko haluaisi matkustaa kyytiläisenä robotin ohjaamassa moottoripyörässä?

Motobot Ver. 1 -testiajorobotti.

Motobot Ver. 1 -testiajorobotti.

Tähän liittyy tietysti sekin, että moottoripyörällä ajaminen on useimmille se juttu, eikä suinkaan kyydissäolo. Toisaalta pitkällä taipaleella väsymyksen iskiessä voisi olla hienoa kytkeä autonomisesti ohjaava robotti päälle?

Lisää turvallisuutta

Todennäköisesti Yamahan tavoitteena on hankkia muuta teknologista etumatkaa hankkeella sekä tietysti paljon goodwilliä hyödyntämällä samalla myös brändäämisessä Valentino Rossin nimeä. Autonomisesti ajava robotti voi tietysti myös tuoda paljon lisää tietoa ja osaamista sekä edistystä moottoripyörien turvallisuusjärjestelmiin.

Yamahan edustajan mukaan hanke avulla saadaan paljon dataa moottoripyörän kuljettajien käyttäytymisestä, ja samalla tietoa kuljettajan ja koneen välisestä vuorovaikutuksesta. Tämän tiedon hyväksikäyttö mahdollistaa puolestaan entistä parempien ajoneuvojen rakentamisen.

Asiasta kertoi mm. Gizmag

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Yamahan moottoripyörää ajava robotti avasi uuden pelin - lupasi haastaa Tohtori Rossin