– Vuonna 2014 ajoin muutaman kisan SM-jääradalla ja sitä aiemmin vuonna 2010. Koskaan en ole ehtinyt ajaa sarjan kaikkia kisoja, mutta joka talvi olen aina vähintään treenannut jäällä. RR-ajot ovat talvikuukaudet telakalla, joten silloin on aikaa tämänkin lajin pariin.

– Nämä ovat ajo-olosuhteiltaan kaksi täysin eri lajia, niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Ainoastaan ajolinjat vastaavat vähän toisiaan. Kun varsinkin Suomessa kesän ajokausi on lyhyt, niin jäärata-ajo on parasta lajiharjoittelua, mitä voi tehdä. Jäärata-ajaminen kehittää paitsi ajosilmää, opettaa huomioimaan missä muut kisakuskit ovat, ja parantaa myös pyörän hallintaa. Suomessa jääratakisoissa taso on korkea. Kisaaminen on lisäksi hyvää tiukkaa vääntöä, mies miestä vastaan. Saa puristaa ihan tosissaan. Ja juuri ne kaverit olivat kannoilla, joita ennakkoon ajattelinkin, Mika Kallio kertoo.

Keskittymistä hetki ennen kisaa.

Keskittymistä hetki ennen kisaa.

Vaihtelevaa keliä

Kisapäivän keli oli mielenkiintoinen. Pitkä lämpimän sään jakso taustalla piti melko pitkään epävarmana koko kisan ajamisen. Onneksi jää Kyrkösjärvellä oli riittävän paksua ja sen laatu oikea. Pienet pakkaset eivät täysin riittäneet stabiloimaan olosuhteita, vaan jäällä oli siellä täällä vettä ja sohjoa. Tilanne vielä paheni päivän mittaan sään lämmetessä ja kuljettajien kiertäessä rataa. Edes välillä tehdyt radan auraukset eivät pitäneet ajo-olosuhteita kovin optimaalisina. Toisaalta yleisön kannalta kisaa oli hieno seurata, mutta kuljettajat ja pyörät kastuivat ajossa perusteellisesti.

– Tämmöisellä kelillä rata on entistäkin haastavampi. Rata muuttuu päivän aikana ja muuttaa ajo-olosuhteita koko ajan. Ajaessa joutuu muokkaamaan omia ajolinjoja kaiken aikaa. Ensimmäisen kierroksen aikana tunnustellaan ja toisella kierroksella radan linjojen ja urien pitäisi olla jo muistissa. Lisäksi kisojen aikanakin rata muuttuu, joten pitää olla jatkuvasti hereillä ja kyetä mukautumaan koko ajan.

– Toivoisin kaikkien muidenkin moottoripyörälajien harrastajien löytävän tämän lajin. Tämä on hyvää ajoharjoittelua kenelle hyvänsä.

Mika Kallio erien välisellä tauolla.

Mika Kallio erien välisellä tauolla.

Epävarmuutta?

Vahvistusta SM-jäärata-avauskisojen järjestämisestä saatiin odottaa perjantaihin asti. Kuinka paljon tämänlainen epävarmuus vaikuttaa kisakeskittymiseen?

– Minun kohdallani se ei ole niin vaikuttava asia, koska en aja Suomenmestaruudesta. Tosin tulin varta vasten Suomeen tämän avauskisan takia, joten olisihan se harmittanut, jos kisat olisivat peruuntuneet olosuhteiden takia. Joulukuussa poikki mennyt pohjeluu on kuntoutunut hyvin. RR-puolella testit alkavat ihan kohta, joten nämä kisat olivat hyvä kokeilu sen suhteen, miten jalka kestää ajamista. Hyvin tuo näytti sopeutuvan.

Nähdäänkö sinut vielä tällä kaudella Suomessa jääradalla?

– Viimeiset neljä vuotta olen ajanut Moto-2-luokassa ja nyt siirryin MotoGP-projektiin KTM:lle. KTM kehittää uutta kisapyörää, jota olen mukana testaamassa ja kehittämässä. Tämä on mielenkiintoinen projekti kaikin puolin. Tässä on paljon uutta opeteltavaa, ja tähtäimessä on, että sen myötä tulisi paikka ensi vuoden kisoihin ja olisimme kaikilta osin valmiina. Jos aikatauluihin vain saadaan mahtumaan, niin mielelläni ajan kotiyleisön edellä, Mika Kallio kertoo.

Kallio toivoo muidenkin moottoripyörälajien harrastajien löytävän jäärata-ajon. ’Tämä on hyvää ajoharjoittelua kenelle hyvänsä’.

Kallio toivoo muidenkin moottoripyörälajien harrastajien löytävän jäärata-ajon. ’Tämä on hyvää ajoharjoittelua kenelle hyvänsä’.

 

Pistetilanne JR Open A:

Jääradan SM-jääratakisan JR Open A-luokan pistetilanne Seinäjoen osakilpailun jälkeen:

  • 1. Mika Kallio KTM ValkMK 50p.
  • 2. Vesa Kallio KTM ValkMK 32p.
  • 3. Kari Vehniäinen KTM KonnMK/UA 31p.

Kaikki Seinäjoen jääratakisojen tulokset löytyvät täältä. Seuraavan kerran SM-jäärata-ajoa pääsee seuraamaan Mäntsälässä 20.2.