Biperformance Development Corporation (BDC) tunnetaan paremmin ratakäyttöön tarkoitettujen quickshiftereiden ja airshiftereiden valmistajana. Nyt BDC aikoo tehdä moottoripyörien kanssa saman, kun mikä on ollut autoteollisuuden suuntana jo pitkään, eli tuoda automaattivaihteiston jokaiseen moottoripyörään.

ShiftFX EST käytössä.

ShiftFX EST käytössä.

ShiftFX EST on (electronic shift transmission) sähköisesti toimiva vaihteiden vaihtaja. Se tarjoaa kuljettajalle sekä puoli- että täysin automaattisen vaihtamisen lisäksi myös täysin normaalin vaihtamisen mahdollisuuden. Eli voit ohittaa automatiikan ja siirtyä normaaliin kytkimen ja vaihdepolkimen käyttöön, jos niin haluat.

Valintapainikkeet: vihreä vaihto ylös, punainen alas. Huomaa kytkinkahva.

Valintapainikkeet: vihreä vaihto ylös, punainen alas. Huomaa kytkinkahva.

Vasempaan kahvaan sijoitettavien painonappien avulla voit vaihtaa ylös ja alas tai siirtyä suoraan vapaalle. Huomaa, että kytkinkahva säilyy paikallaan ja antaa sinulle suoran kontaktin vaihtamiseen tarvittaessa.

ShiftFX EST toimii sähkömekaanisten ja sähköhydraulisten ratkaisujen avulla ja hyödyntää olemassaolevaa vaihdelaatikon rakennetta ja komponentteja. Komponentit ovat Transmission Control Unit (TCU) voimansiirron kontrolliyksikkö, automaattikytkin ja kuljettajan käyttöliittymä, aktiivikytkin ja vaihteenvalitsin.

Sähköisen automaatikytkimen toiminta.

Sähköisen automaatikytkimen toiminta.

Sekä Hondalla, Yamahalla, Aprilialla että Can-Amilla on kaikilla malleja, joissa on puoliautomaattivaihteisto-ominaisuuksia tietyissä malleiss, mutta BDC uskoo, että tässä järjestelmässä on etunsa kaikkiin muihin verrattuna. Yksinkertainen peruste väitteelle on se, että järjestelmä on saatavilla myös niiden valmistajien pyöriin, jotka eivät edes suunnittele automaattivaihteistoisten mallien rakentamista.

Toimintokatkaisja.

Toimintokatkaisja.

Järjestelmä vaikuttaa varsin valmiilta, ja on mielenkiintoista nähdä, alkaako joku isompi valmistaja liittää näitä olemassaolevaan mallistoonsa. Katso myös video ja se, miten pehmeästi ja äänettömästi sekä nopeasti järjestelmä toimii.

Sähköinenhydraulinen järjestelmä on yllättävän kevyt, se tuo lisäpainoa pyörään ainoastaan kaksi kiloa.

Kuljettajan käyttöliittymä.

Kuljettajan käyttöliittymä.

Lisätietoja BDC:n kotisivuilta.