Sharp on Britannian liikenneministeriön puolueeton organisaatio, joka testaa jatkuvasti uusia kypärämalleja. Viimeisimmän joulukuisen tiedotteen mukaan testattujen kypäröiden määrä oli ehtinyt nousta jo yli 300:n. Testilaitos perustettiin vuonna 2007.

Syynä perustamiseen oli se, että joka vuosi Ison-Britannian teillä voitaisiin säästää 50 sellaisen motoristin henki, jotka kyllä ovat käyttäneet minimistandardin mukaisia kypäröitä, mutta kuolleet, koska eivät ole käyttäneet parhaalla mahdollisella tavalla suojaavia kypäröitä.

Sharpin käyttämä kypäröiden testaamisprosessi lienee monipuolisin ja kypärävalmistajien kannalta haastavin. Animaatio käytetyistä testimenetelmistä kertoo asiasta kiinnostuneelle paljon, ja kuvaa samalla hyvin sitä, millaisia voimia motoristin kypärän pitäisi kestää. Pelkkä kova kuori ei riitä, vaan kypärän pitää myös pystyä absorboimaan, imemään iskun voimaa, jotta se suojaisi aivoja.

Sharpin testiprosesista saamaa dataa rinnastetaan mp-onnettomuuksissa kuolleitten dataan, jotta saadaan selville, miten kypärä reaalimaailman onnettomuustilanteessa olisi pärjännyt.

Crash on haastajan asemassa

Uusi australialainen Crash eli Consumer Rating and Assesment of Helmets puolestaan on Australian hallituksen ja eri motoristiorganisaatioiden yhteinen organisaatio moottoripyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi. Haastajan asema on ilmeinen, sillä ensi testit ilmestyivät vasta viime vuonna, ja testattuna on kymmeniä kypärämalleja.

Crash myös kuvaa oman testiprosessinsa, jonka mukaan ainoakaan heidän toistaiseksi kokeilemansa kypärä ei ole ollut viiden tähden arvoinen.

Sekä Crash että Sharp käyttävät viiden tähden järjestelmää kypärien laadun arvioimiseen. Molemmat arvioivat myös kypäröiden käyttömukavuutta.

Kannattaa joka tapauksessa käydä molemmilla sivustoilla ja tarkistaa, onko oma kypärä niin turvallinen kuin mitä olet kuvitellut. Kevät on hyvä aika tehdä kypäräostoksia ennen ajokauden alkamista.