Letec on Marko Vainionpään Lehtimäelle perustama yritys. Se sai alkunsa, kun mies ryhtyi kotonaan korjaamaan ja huoltamaan moottorikelkkojen ja motocross-pyörien iskunvaimentimia. 

Iskareitten huolto, säätö ja simmittäminen liittyi omaan moottoripyöräilyharrastukseen, ja vähitellen Vainionpää alkoi laittaa niitä kavereilleenkin. Sana kiiri, ja asiakaskunta kasvoi. Sivutoiminen työ muuttui pikku hiljaa päätoimiseksi ja mukaan tuli kaikki moottoripyörien, kelkkojen, mönkijöiden ja autojen huoltotoiminta. 

– Iskareita huollamme varmaan vuosittain 300-400 paria, moottoripyörän etuteleskooppeja niistä on ehkä 50-60 vuosittain.

Oma penkki paras penkki

Omaa spesiaaliosaamista on myös penkittäminen. Vainionpää on itse rakentanut tehonmittauspenkkinsä, joten sen toiminta on hallinnassa läpikotaisin.

– Meidän penkkimme erikoisuus on siinä, että penkin rulla painaa yli 400 kiloa, joten mittaustulokset ovat normaalipenkkejä tarkemmat. Se tarkoittaa sitä, että penkki ei anna ilmaisia hevosia, eikä ole optimistinen, vaan se on sellainen realistipenkki, joka antaa todellisen tehon lukemat. Olen usein naureskellutkin, että halvimmat hevoset saa pyöräänsä sillä tavalla, että käy ensin penkittämässä sen meillä ja menee sitten muualle tekemään saman. Pelkällä mittauksella saattaa saada 30 hevosvoimaa lisää, Vainionpää kertoo.

Aivan mutu-pohjalla penkkiä ei olekaan tehty, vaan Vainionpää on koulutukseltaan ja entiseltä ammatiltaan konesuunnitteluinsinööri.

– Matemaattiset mallit ovat helpot ja tietotekniikan sai ostettua asennettuna, joten penkistä tuli hyvä työkalu. Missä sitä esimerkiksi saisi talvella tehot kunnolla kohdalleen huollon tai korjauksen yhteydessä kuin penkissä? Tai jos pyörässä on ongelma, joka tulee vastaan "vasta 90 kilometrin ajon jälkeen".

Letecin penkkiä pystyy käyttämään myös mönkijöiden kanssa.

– Moottoripyöräileviä asiakkaita meillä käy enimmäkseen Etelä-Pohjanmaalta ja osin Keski-Suomesta. Mönkkäriasiakkaita meillä sitten taas on koko Suomen alueella. Viime aikoina Harley-Davidson-porukat ovat löytäneet meille säädättämään ja huollattamaan pyöriään. H-D:t ovat perinteisesti pyöriä, joita säädetään vähiten.

– Penkin käyttö ei ole meillä kuitenkaan mikään pääasia, emmekä pyri sen jatkuvaan käyttöasteeseen, vaan keräämme siihen töitä sen verran kuin järkevästi ehdimme, Vainionpää toteaa.

Toinen huolto Seinäjoelle

Letec avasi tammikuussa toisen huoltopisteen Seinäjoelle, jossa huolletaan moottoripyöriä, pienkoneita, kelkkoja ja mönkijöitä.

– Kyse on siitä, että meidän moottoripyörä- ja kelkka-asiakkaista noin kolmannes tulee Seinäjoen talousalueelta, ja näin tavoitamme varmasti heidätkin, jotka eivät matkan vuoksi halua tulla Lehtimäelle asti. Lisäksi voimme näin tarjota Lehtimäellä olevia moottoripyörien, kelkkojen ja veneiden säilytyspalveluamme.

– Onhan tämä taloudellinen riski tällaisena aikana, mutta ajatus on myös sellainen, että aloitamme pienellä ja kun nousukausi lopulta tulee, pärjäämme sitten hyvin. Tällä hetkellä etsimme yhtä moottoripyörämekaanikkoa lisää Lehtimäelle, Vainionpää muistuttaa.

Kuuma iskarivinkki

Vainionpää muistuttaa, että moottoripyörähuolloilla on vielä tyhjäkäyntiä.

– Nyt kannattaa varata huoltoaika aivan riippumatta siitä, missä pyöränsä huollattaa, sillä kuukauden kuluttua niitä ei taas enää saa kuin johonkin hamaan tulevaisuuteen, kun kaikki ovat yhtä aikaa matkassa ja haluavat vappuna moottoripyörillään liikenteeseen.

Sitten se kuuma vinkki siihen, että moottoripyörän etuteleskoppit pysyisivät kunnossa myös talvisäilytyksen ajan eivätkä alkaisi vuotaa?

– Hyvin suuri osa iskariremonteista tulee siitä, että kun moottoripyöriä talvella säilytetään kylmässä, etuteleskooppien stefat alkavat vuotaa. Se johtuu siitä, että kylmässä iskareitten tiivisteiden kumipinnat vulkanoituvat. Sen pystyy estämään sillä, että syksyllä pyörää talvehtimaan laitettaessa laitetaan silikonisprayta teleskooppiputkiin ja painellaan etupäätä niin, että silikoni leviää myös stefojen pinnoilla. Kikka toimii myös pitkäaikaisessa kesäsäilytyksessä, Vainionpää vakuuttaa.